آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

تکلیف عوارض برق مشخص شد



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,
رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق گفت: قرار شده است ١٠٠ درصد عوارض برق به‌صورت مستقیم و تفکیک شده به دو بخش برق‌رسانی روستایی و توسعه تجدید پذیرها تعلق بگیرد و تا پایان سال، ١٢٨٠ میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده به این دو بخش تعلق گیرد. 

به گزارش ایسنا، سیدمحمد صادق زاده امروز در نشستی خبری با بیان این‌که در قانون بودجه سال ١٣٩٧ معادل ١٢٨٠ میلیارد تومان اعتبار از محل عوارض برق پیش‌بینی شد تا به دو بخش تجدید پذیرها و برق‌رسانی روستایی اختصاص یابد، اظهار کرد: تا کنون ٥٨٠ میلیارد تومان از این محل از مشترکان دریافت شده است.

 

وی افزود: از این میزان تنها ٤٢٠ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه به این دو بخش اختصاص یافته که امیدواریم تا پایان سال کل مبلغ پیش‌بینی شده یعنی ١٢٨٠ میلیارد تومان به این دو بخش اختصاص یابد.

 

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر افزایش عوارض برق و زمان تخصیص این مبلغ به تجدیدپذیرها، اظهار کرد: براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، عوارض برق از هشت درصد به ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت، البته این مساله از سوی وزارت نیرو به هیات دولت و مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده، اما با توجه به نگاه مثبت دولت و مجلس شورای اسلامی به این حوزه به نظر نمی‌رسد که مورد حمایت قرار نگیرد.

 

صادق‌زاده افزود: با توجه به این‌که مبلغ عوارض برق از مردم اخذ می‌شود و برای دو بخش توسعه تجدیدپذیرها و برق‌رسانی روستایی باید هزینه شود، به نظر نمی‌رسد که مشکلی برای پرداخت مبالغ سرمایه‌گذاران ایجاد شود.

 

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با تاکید بر این مساله که انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به سال قبل حدود ۷۰ درصد رشد داشته‌اند، اظهار کرد: هیچ بخشی را در کشور سراغ ندارم که نرخ رشد ۷۰ درصدی داشته باشد، با این حال پیش‌بینی می‌شود که امسال این عدد به ۴۰ درصد برسد.

 

صادق‌زاده با اشاره به حضور بالای مردم در سرمایه‌گذاری در صنعت تجدیدپذیرها، تاکید کرد: این در شرایطی است که دو واقعیت برای قیمت برق اتفاق‌افتاده که منشأء جهانی و منشأ داخلی دارد.

 

وی افزود: از سال ۱۳۹۵ که نرخ‌های خرید تضمینی برق را طراحی کردیم و وزارت نیرو آن را ابلاغ کرد، تاکنون حدود ۲.۵ برابر هزینه سرمایه‌گذاری ایجاد نیروگاه تجدیدپذیر کاهش پیدا کرده است، به‌گونه‌ای که اگر در سال ۱۳۹۵، هر یک واحد نیروگاه خورشیدی به ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ یورو سرمایه نیاز داشت، اکنون این میزان به ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو کاهش یافته است.

 

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق درباره علت این مساله نیز گفت: با توجه به این‌که در سال ۱۳۹۵ اغلب سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت خارجی بود، توانستیم فناوری در این حوزه را تا حد زیادی توسعه دهیم، از این‌رو اکنون خط تولید تجهیزات ۷۰ تا ۸۰ درصد نیروگاه‌های کشور را در داخل تولید می‌کنیم.

 

به گفته صادق‌زاده با اقدامات صورت گرفته، میزان تولید پنل‌های خورشیدی در کشور به ۳۰۰ مگاوات افزایش یافته است و اکنون می‌توانیم در این عرصه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

 

افزایش ۳۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق

وی هم‌چنین از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیر خبر داد و افزود: با توجه به این‌که نرخ ارز افزایش یافته، اما هزینه ساخت تجهیزات نیروگاه‌ها دو تا ۲.۵ برابر کاهش یافته است، باز هم سرمایه‌گذار ۳۰ تا ۴۰ درصد دچار مشکل می‌شود.

 

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق اظهار کرد: از این‌رو وزارت نیرو تدابیری را در نظر گرفته تا سرمایه‌گذار با مشکل مواجه نشود، به گونه‌ای که علاوه بر قیمت پایه، ضرایبی را تحت عنوان آمادگی ساعتی برای نیروگاه‌ها در نظر گرفته که این مساله موجب می‌شود ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت خرید برق افزایش یابد.

 

به گفته صادق‌زاده، ضریب آمادگی ساعتی بدین معناست که اگر نیروگاهی در زمان پیک به تولید برق اقدام کند، برق آن را ۳۰ تا ۴۰ درصد گران‌تر خریداری می‌کنیم که این مساله می‌تواند هم به نفع کشور و هم به نفع سرمایه‌گذاران باشد.

 

وی توضیح داد: نیروگاهی که اکنون با ما ۴۹۰ تومان قرارداد دارد، با اعمال ضریب آمادگی ساعتی ۶۰۰ تومان در هر کیلووات ساعت برق را از آن خریداری می‌کنیم که این مساله نه تنها موجب بازگشت سریع سرمایه می‌شود، بلکه نرخ بازگشت داخلی در این روش به بیش از ۲۰ درصد می‌رسد.

 

صادق‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا نرخ پایه خرید تضمینی برق نیز افزایش خواهد یافت، ادامه داد: اگر منابع لازم برای انجام این کار فراهم شود، به گونه‌ای که بتوان صورت حساب‌های ناشی از این افزایش نرخ را پرداخت کنیم، قطعا در نرخ پایه نیز افزایش قیمت خواهیم داشت.

 

برق تجدیدپذیر به عراق و افغانستان صادر می‌شود

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در بخشی دیگری از صحبت‌های خود گفت: در حال حاضر سه شرکت داخلی که در استان مرکزی و استان‌های غربی کشور واقع شده است، پروانه و مجوز رسمی از صادرات برق را به دو شرکت عراقی و یک شرکت افغانستانی دریافت کرده‌اند.

 

صادق‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا نیروگاه‌های تجدیدپذیر در حالت رکود قرار دارد، ادامه داد: به طور متوسط در هر هفته، یک نیروگاه بزرگ تجدیدپذیر در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

 

لزوم افزایش تعرفه برق

وی درباره قیمت‌گذاری‌های فعلی صنعت برق و لزوم تغییر تعرفه‌ها اظهار کرد: اگر به دنبال بهره‌وری و مدیریت مصرف برق هستیم، لازم است که به اقتصاد برق نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، چراکه قیمت برق به‌طور متوسط کمتر از نیم سنت یورو است و هزینه تمام شده برق حتی بدون احتساب قیمت سوخت کمتر از سه سنت نیست.

 

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با بیان این‌که یک ششم قیمت تمام شده برق از مشترکان دریافت می‌شود، ابراز کرد: باید بدانیم که برای بهره‌وری انرژی هیچ ارزشی قائل نشده‌ایم، چراکه با قیمت‌های بسیار ارزان انرژی بهره‌وری انرژی توسط فعالان اقتصادی مردم و بخش خصوصی محقق نخواهد شد و تنها می‌توان با فعالیت‌هایی از سوی دولت این مساله را سروسامان داد.

 

صادق‌زاده درباره قیمت ایجاد یک نیروگاه خورشیدی، گفت: کوچک‌ترین نیروگاه خورشیدی یک کیلووات است، اما به‌طور متوسط نیروگاه‌ها پنج کیلوواتی احداث می‌شود که برای ساخت یک نیروگاه پنج کیلوواتی نیز به ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان سرمایه نیاز است.

 

وی ادامه داد: اکنون که قیمت ارز افزایش یافته است، برای هر کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر باید هفت تا هشت میلیون تومان هزینه شود و این در شرایطی است که در گذشته این عدد تنها پنج تا شش میلیون تومان بوده است.

 

نیروگاه‌های زباله‌سوز نیازمند سرمایه‌گذار

 

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در خصوص آخرین وضعیت نیروگاه‌های زباله‌سوز در کشور، گفت: با توجه به این‌که نیروگاه‌های زباله‌سوز آلودگی‌های زیست محیطی را کاهش می‌دهند در اولویت قرار دارند، اما برای این‌که یک نیروگاه زباله‌سوز استاندارد ایجاد کنیم، هزینه زیادی را باید متحمل شویم.

 

صادق‌زاده با بیان این‌که هزینه تمام شده برق این نوع نیروگاه‌ دو تا سه برابر نیروگاه‌های تجدیدپذیر است، ابراز کرد: در حال حاضر، هفت نیروگاه پسماند زباله‌سوز فعال در کشور وجود دارد که به زودی نیز با نیروگاهی که در شمال کشور به بهره‌برداری می‌رسد، تعداد این نیروگاه‌ها به هشت نیروگاه ارتقاء می‌یابد.

 

وی با اشاره به تدابیر وزارت نیرو برای توسعه این نیروگاه‌ها نیز ادامه داد: وزارت نیرو با قیمت جذاب ۳۷۰ تومان برق، این نیروگاه‌ها را خریداری می‌کند، اما لازم است که شهرداری‌ها نیز در این زمینه به ما کمک کنند تا بتوانیم این نیروگاه‌ها را توسعه دهیم.

 

به گفته رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، در تهران سه نیروگاه زباله‌سوز فعال وجود دارد که مشارکت شهرداری در این عرصه بسیار خوب بوده و توانسته‌ایم فعالیت‌های خوبی را انجام دهیم، اما باز هم نیازمند کمک شهرداری در این عرصه هستیم.

 

صادق‌زاده در پایان تصریح کرد: تاکنون بیش از ۲۰۰۰ واحد نیروگاه کوچک مقیاس خورشیدی به بهره‌برداری رسیده و تا آخر سال نیز ۱۰۰۰ واحد دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------