آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

چگونه با 50میلیون تومان، یک کیلو طلا یا 100 سکه معامله می شود؟



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,

 

بخشی از بازار طلا و سکه‌‌ اصفهان در این‌روز‌ها میزبان افرادی است که کیلو‌ کیلو‌ طلا داد و ستد کرده یا سکه را در حجم‌های 100 قطعه ای معامله می کنند. در این بازار حتی دلال‌هایی فعالیت می‌کنند که طلا را به صورت عمده و سکه را در حجم‌های چند هزار‌تایی می‌خرند! در مقابل «وجه تضمین» برای خرید هر کیلو‌ طلا و هر 100 عدد سکه تنها 50 میلیون‌ تومان است! اگر می‌پرسید چگونه ممکن است با 50 میلیون‌ تومان یک کیلو طلا یا 100 عدد سکه خرید باید بدانید که دلال‌ها با راه‌اندازی نوع جدیدی معامله‌ که به قمار 24 ساعته شباهت‌ دارد چنین کاری را ممکن کرده‌اند. اگر بپرسیم بر این نوع معاملات نظارت می شود پاسخ منفی است. 

 

افراد زیادی با تخصص‌های مختلف روزانه در بازار‌ طلا و سکه‌  بازار بزرگ اصفهان به انجام معامله مشغول‌اند و حتی خودشان هم به راحتی می‌گویند که کار آنها قمار است. قماری که خیلی از آنها را فقط در24 ساعت به عرش می‌برد و خیلی از آنها در همین مدت به خاک سیاه می‌نشاند.

 

 بازاری عجیب به موازات بازارهای رسمی

بخشی از بازار سکه‌ و طلای اصفهان که تا چند ماه قبل به مکان دلال‌بازی ارز‌های مختلف تبدیل شده ‌‌بود حالا مکانی برای خرید‌ و فروش‌ طلا به صورت کیلویی و سکه در تعداد 100 عددی است. در یک سوی میدان بیش از 10 مغازه در بازار است که این معاملات را انجام می‌دهند و در سوی دیگر میدان افراد عادی،  دلال‌ها  و گروه دیگری از دلال ها هستند که گاهی به صورت تیمی کار  می کنند.

 

24 ساعت هولناک

معامله به این صورت است که فرد متقاضی در یکی از مغازه‌های این بازار درخواست خرید یا فروش طلا و سکه می‌دهد، البته در این روش کمترین میزان معامله طلا و سکه به ترتیب یک کیلو‌گرم و 100 عدد است، ولی مغازه‌دار فقط 50 میلیون تومان پول دریافت می‌کند! درحالی که قیمت 100 سکه‌ طلا دست‌ کم 350 میلیون‌ تومان است. دریافت 50 میلیون‌ تومان برای داد وستد یک کیلوگرم طلا و 100 عدد سکه‌ای که دست‌کم هفت برابر قیمت‌ دارند به این دلیل است که اصلا طلا و سکه‌ای بین خریدار و فروشنده‌ رد‌ و بدل نمی‌شود، بلکه فروشنده‌ فقط یک رسید به مشتری می‌دهد که سه بند مهم دارد.بند اول ساعت دقیق انجام معامله‌، بند‌ دوم مقدار معامله و پول دریافت شده‌ از مشتری و آخرین بند نیز قیمت دقیق سکه یا طلا در همان لحظه است که به صورت کامل شرح داده می شود. 

 

برای نمونه روی کاغذ درج می‌شود «ساعت 10 و 25 دقیقه صبح مبلغ 50 میلیون‌ تومان بابت فروش یک کیلوگرم طلا به قیمت همان لحظه دریافت شد.» فروشنده کاغذ را امضا و سپس مهر می‌زند تا خیال مشتری راحت شود، ولی مشتری طلایی دریافت نخواهد کرد، بلکه 24 ساعت فرصت دارد تا رسید را به فروشنده‌ برگرداند و پول خود را پس بگیرد.همانطور که تاکید شد رسید صادر‌شده تنها 24 ساعت‌ معتبر است؛ در این 24 ساعت‌ خریدار منتظر‌می‌ماند تا قیمت‌ طلا یا سکه افزایش پیدا کند و سپس رسید را به فروشگاه‌دار باز‌گرداند.

 

اگر دلالی ساعت 10 صبح امروز100 عدد سکه‌ به قیمت چهار میلیون‌ تومان و پیش‌پرداخت 50 میلیون‌ تومان خریده‌ باشد، 24 ساعت‌ فرصت دارد پای تابلو بنشیند تا قیمت‌ سکه تغییر کند، بنا به فرض اگر قیمت‌ سکه ساعت 14 به 4 میلیون‌ و 500 هزار تومان رسید فرد خریدار رسید‌ دریافتی از فروشگاه را به همان فروشگاه باز‌می‌گرداند.قیمت 100 عدد سکه در هنگام انجام این معامله 400 میلیون‌ تومان بود و ساعت 14 به 450 میلیون‌ تومان رسیده‌است؛ فرد با مراجعه به همان فروشگاه و مرجوع کردن رسید علاوه بر 50 میلیون‌ تومان پیش‌پرداخت، 50 میلیون‌ تومان سود ناشی از اختلاف قیمت سکه را نیز دریافت می‌کند، در مقابل اگر قیمت سکه‌ کاهش پیدا کرده‌ باشد از مبلغ 50 میلیون تومان پیش‌پرداخت شده‌ کسر خواهد‌شد.

 

معامله فقط بر روی کاغذ

این‌ معاملات بدون جا‌به‌جایی حتی یک مثقال طلا و کاملا  روی کاغذ انجام می‌شود.هر کاغذ یا به اصطلاح رسید تنها 24 ساعت اعتبار دارد. بازار طلا هر روز از صبح اول وقت تا ساعت شش عصر باز است، ولی اگر هر خریدار به هر دلیلی در این 24 ساعت رسید را مرجوع نکرد 50 میلیون‌ تومان پیش‌پرداخت به عنوان خسارت فسخ‌ قرار‌داد در نظر گرفته‌ می‌شود و رسید دیگر اعتبار ندارد. البته این امکان وجود دارد که قبل از پایان 24 ساعت‌ خریدار با مراجعه‌ به همان فروشگاه رسید را 24 ساعت‌ دیگر تمدید کند که این کار  یک میلیون‌ و 500 هزار تومان هزینه دارد.قیمـــت طلا و ســکه در این‌ معــامـــلات براسـاس نرخ اعلام شــده اســت و هـر کسی می‌توانــد با حضـور در این فروشگاه‌ها سکه یا طلا بخرد، فقط بایـــد کاملا براســاس قوانیـن بازار عمل کنـد. فـروشگاه‌داران هیچ‌ ارفـاقی برای خریــدار در نظر نمی‌گیرند و تعداد افراد معامله کننده‌ هر روز در حال افزایش است.

 

 

 اصفهان زیبا/سعید غفاری

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------