پشت پرده ریزش قیمت نفت چیست؟



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,قیمت نفت
قیمت نفت اواسط هفته جاری به پایین‌ترین حد خود در یک سال گذشته سقوط کرد که ناشی از تشدید نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز اقتصاد جهانی و واهمه نسبت به اشباع عرضه در بازار بود.

به گزارش ایسنا، دلایل این ریزش قیمت ناگهانی، متعدد بود. رشد سطح ذخایر نفت و انتظار برای افزایش تولید نفت شیل بر قیمت نفت سنگینی کرد اما کاهش قیمت نفت به دلیل ریزش گسترده بازارهای مالی تشدید شد.

 

شرکت "جن اسکیپ" در گزارشی در این باره نوشت: ذخایر نفت رو به رشد است و این مسئله نگرانی‌ها نسبت به ضعیف شدن تقاضا در بحبوحه رشد فزاینده عرضه را برانگیخته است. فیلیپ فلاین، تحلیلگر شرکت "فیلیپ فیوچرز" به رویترز چنین گفت: افت شدید قیمت نشان می‌دهد که نگرانی‌هایی درباره عرضه بیشتر و تقاضای ضعیف‌تر وجود دارد.

 

قیمت نفت روز دوشنبه ۴ درصد سقوط کرده بود و روز سه شنبه نیز به همین میزان افت کرد. وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به پایین ۴۸ دلار در هر بشکه و برنت به پایین ۵۸ دلار در هر بشکه سقوط کرد.

 

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرد تولید نفت از هفت منطقه بزرگ شیل زمانی که دسامبر به پایان برسد،  برای نخستین بار به ۸.۰۳ میلیون بشکه در روز صعود خواهد کرد و حدود ۱۳۴ هزار بشکه در روز در ژانویه رشد کرده و به ۸.۱۷ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند. تولید منطقه پرمیان باسین تگزاس و نیومکزیکو به تنهایی حدود ۷۳ هزار بشکه در روز رشد کرده و به رکورد حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. رشد تولید پرمیان از افت ماهانه تولید ونزوئلا بیشتر است.

 

با این حال، با سقوط وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به پایین ۵۰ دلار در هر بشکه، شرکتهای حفاری شیل با مضیقه مالی فزاینده‌ای مواجه خواهند شد و ممکن است ناچار شوند روند فعالیتشان را آهسته کنند.

 

شرایط فعلی بازار نفت همچنین می‌تواند به واهمه نسبت به کندی اقتصاد جهانی مرتبط باشد. بازارهای سهام آسیا روز دوشنبه و بازارهای آسیایی روز سه‌شنبه سقوط کردند. شاخص داوجونز اینداستریال اوریج ۱۲ درصد از اوایل اکتبر نزول کرده و شاخص "اس اند پی ۵۰۰" حدود ۵ درصد بر مبنای سالانه کاهش داشته است.

 

انتظارات برای افزایش هزینه‌های استقراض و تقویت ارزش دلار آمریکا، بازارهای نوظهور را متلاطم کرده و باعث فرار سرمایه از برخی از کشورها شده است.

 

مهمتر از افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا در هفته جاری، روند سیاست پولی آمریکا در سال میلادی آینده خواهد بود. در ابتدا بانک مرکزی آمریکا امیدوار بود افزایش نرخ‌های بهره در سال ۲۰۱۹ ادامه پیدا کند اما نوسان مالی باعث شده سیاستگذاران آمریکایی در این خصوص بازنگری کنند و ملایم شدن لحن آنها، تا حدودی بازارهای مالی را آسوده کرده است.

 

هنوز معلوم نیست فشارهای ترامپ روی بانک مرکزی تاثیری داشته باشد اما نگرانی وی نسبت به نرخ‌های بهره کاملا نادرست نبوده است. با پایین ماندن تورم در آمریکا و تشدید نوسان در بازارهای مالی و رشد اقتصادی ضعیف در نقاط دیگر، بسیاری از اقتصاددانان منطقی بودن ادامه افزایش نرخ‌های بهره را زیر سوال برده‌اند.

 

اما مشکلات ممکن است عمیق‌تر باشد. بازار مسکن آمریکا نشانه‌های آسیب دیدگی را بروز داده است. فروش خودرو در آسیا کاهش پیدا کرده و رشد تولید ناخالص داخلی آلمان در سه ماهه سوم امسال کوچک شده است. جنگ تجاری آمریکا و چین به اقتصاد آسیب زده و ممکن است بدتر هم شود. اگر بازارهای سهام ظرف دو هفته آینده بهبود پیدا نکنند، ۲۰۱۸ ممکن است بدترین سال برای بازارهای سهام آمریکا از سال ۲۰۰۸ تاکنون باشد.

 

براساس گزارش اویل پرایس، کومرس بانک در یادداشتی نوشته است: کندی اقتصادی ممکن است بر آمارهای تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ تاثیر بگذارد. این تحول بدموقعی برای اوپک پلاس است که با هدف متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار، ماه جاری توافق جدیدی برای کاهش تولید به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز از ژانویه اعلام کرد. رکود اقتصادی ممکن است ماموریت اوپک پلاس را دشوارتر کند.

 

قیمت نفت روز پنجشنبه عمده افزایشی که روز گذشته داشت را از دست داد و با تداوم نگرانی‌ها نسبت به مازاد عرضه و کندی اقتصاد جهانی، روند کاهشی روزهای پیش را از سرگرفت. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا بیش از یک دلار یا ۲.۲۴ درصد سقوط کرد و به ۴۷.۱۰ دلار در هر بشکه رسید در حالیکه روز چهارشنبه ۹۶ سنت افزایش ثبت کرده بود. بهای معاملات آتی نفت برنت بیش از یک دلار یا ۱.۸۲ درصد کاهش یافت و به ۵۶.۲۰ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت روز گذشته حدود دو درصد صعود کرده بود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------