قیمت بنزین در سال ۹۸ ثابت یا گران؟



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,قیمت بنزین
سال گذشته دولت به شدت خواستار افزایش قیمت بنزین بود اما مجلس مخالفت کرد اما امسال در لایحه بودجه هیچ افزایش قیمتی پیشنهاد نشده اما گویا نمایندگان با افزایش حداقلی و یا پلکانی قیمت انرژی مخالف نیستند. 

 لایحه بودجه سال ۹۸ در حالی توسط رییس جمهور به مجلس تقدیم شد که در آن قیمت حامل‌های انرژی تغییر نداشته و قرار نیست قیمت سوخت افزایش یابد و نوبخت رییس سازمان برنامه بودجه هم در این مورد گفته که الان ما در بودجه هیچ پیش‌بینی‌ای برای افزایش قیمت نکردیم.

 

یعنی یک ریال از این ۴۰۷ هزار میلیارد تومانی که برای منابع و درآمد‌های دولت پیش بینی شده یا آن ۱۴۲ هزار میلیارد تومانی که در تبصره ۱۴ برای هدفمندی یارانه‌ها دیدیم مرتبط با افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیست. ولی این مطالبه‌ای است که یک عده برای اینکه جلوی قاچاق گرفته شود دارند. چون الان به طور متوسط قیمت هر لیتر بنزین حدود ۵۲ تا ۵۴ سنت است، ولی مادر ۱۲ سنت اعمال می‌کنیم.

 

از طرفی وزیر نفت نیز گفته دولت به دنبال کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی در بودجه است به همین دلیل مالیات‌ها در سال آینده افزایش پیدا کرده است و در لایحه بودجه سال آینده قیمت حامل‌های انرژی تغییری نکرده است.

 

روز گذشته رییس جمهور در اظهارنظری گفت: سعی می‌کنیم یارانه‌های انرژی را کاهش ندهیم و یا کم کاهش دهیم که این نیز این شائبه را به وجود خواهد آورد که احتمالا قیمت‌های حامل‌های انرژی در سال آینده دستخوش تغییر خواهد شد.

 

اما این لایحه باید توسط نمایندگان مجلس بررسی شود و شاید تصمیم مجلس چیزی غیر از نظر دولت باشد و یا شاید در صورت تصویب همین لایحه سال آینده با نوسانات و تحولات اقتصادی تصمیم بر افزایش قیمت باشد.

 

سال گذشته دولت تصمیم بر افزایش قیمت داشت، اما مجلس مخالفت کرد، اما امسال گویا برعکس شده و برخی نمایندگان احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در سال آینده محتمل می‌دانند.

 

در همین راستا غلامرضا شرفی عضو کمیسیون انرژی مجلس چندی پیش  گفته بود، سال گذشته قیمت حامل‌های انرژی در بودجه ۹۷ تغییر محسوسی نداشت و علی رغم میل دولت مجلس با آن مخالفت کرد که به نظر من با توجه به شرایط آن موقع تصمیم مناسبی بود و بنده از مخالفان افزایش قیمت حامل‌های انرژی بودم.

 

به عقیده او، اما الان شرایط متفاوت است و باید با مردم صادق بود و در کشور ما قیمت بنزین با قیمت واقعی خود فاصله زیادی دارد هر چند ملاک ما برای قیمت گذاری قیمت جهانی و منطقه نیست، اما باید به این نکته توجه کنیم که اختلاف قیمت بنزین در ایران نسبت به کشور‌های منطقه منجر به رفتار‌های نابه هنجار (قاچاق) می‌شود که علاوه برزیان‌های مالی، اقتصاد برخی از مناطق کشور را تحت تاثیر قرار می‌هد.

 

همچنین عبدالحمید خدری دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: «بنده با هر گونه افزایش قیمت مخالف هستم، اما باید در صحن ببینیم چه تصمیمی اتخاذ می‌شود.»

 

او می‌افزاید: «افزایش قیمت حامل‌های انرژی تاثیر منفی و تبعات مختلفی بر اقتصاد کشور خواهد داشت و مردم نیز تحمل گران‌تر شدن قیمت‌ها را ندارند. تلاش داریم تا قیمت‌ها ثابت بماند، اما با توجه به افزایش قیمت همه کالا‌ها پیش بینی می‌شود حامل‌های انرژی هم در سال آینده گران‌تر شود و یک افزایش حداقلی داشته باشد.

 

دبیر کمیسیون انرژی مجلس تصریح می‌کند: «هرگونه افزایش قیمت بیشتر از مصوبه بودجه ۹۸ غیرقانونی بوده ومجلس با گرانی حامل‌های انرژی خارج از بودجه را نمی‌پذیرد و به عنوان ناظر ورود خواهد کرد و سال گذشته به بهانه اصلاح الگوی مصرف وبا مصرف پلکانی قیمت‌ها تغییر کرد که امسال مجلس اجازه این نوع افزایش قیمت را نخواهد داد.»

 

رویداد۲۴

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------