تغییر نقش بازیگران بورس



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , بورس

 

بورس تهران معاملات خود در آغاز زمستان را متفاوت آغاز کرد و توانست اولین هفته دی‌ماه را با رشد ۵/ ۱ درصدی شاخص سهام به پایان برساند. زمین بازی بازیگران بورسی نیز در این هفته وضعیت متفاوتی به خود گرفت. به‌طوری‌که پس از ۸ هفته متوالی غلبه حقوقی‌ها در سمت خرید سهام، این‌بار خالص تغییر مالکیت به سمت بازیگران حقیقی تغییر جهت داد و بیش از ۲۲ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار افزوده شد. بیشترین میزان خرید معامله‌گران خرد اما در سهام بانکی خلاصه شد.

 

پس از آن نیز خودرویی‌ها بیشترین اقبال از سوی این گروه از معامله‌گران را شاهد بودند. در سمت مقابل اما سهام کالایی بازار بار دیگر مورد حمایت بازیگران عمده قرار گرفتند. به این ترتیب طی معاملات هفتگی در مجموع چهار صنعت کالایی بورس تهران خالص تغییر مالکیت ۵۳ میلیارد تومان به سمت معامله‌گران حقوقی بازار را تجربه کردند.

دنیای اقتصاد :

 

آغاز هفته با حمایت حقوقی‌ها

نخستین روز کاری دی‌ماه، شاخص سهام با افت ۱۵۳۳ واحدی (معادل یک درصد) مواجه شد. در این روز اما شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) به کاهش ۰۹/ ۰ درصدی بسنده کرد. به این ترتیب به دنبال ادامه رکود در سهام کالایی که عمدتا از وضعیت بازارهای جهانی نشات می‌گیرد، سهم‌های کوچک و غیرکالایی بازار به بستری برای جولان نقدینگی تبدیل شدند. نگاهی به جابه‌جایی سهام در این روز منفی نیز مهر تاییدی بر این ادعاست. روز شنبه برای دهمین روز متوالی، خالص خرید سهام به نام معامله‌گران حقوقی بازار رقم خورد و بیش از ۳۲ میلیون سهم به ارزش ۲۶ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در این روز بیشترین خالص خرید توسط سهامداران عمده در نمادهای کالامحور به ثبت رسید و در مقابل صنایع کوچک‌تر بازار همچون بانکی‌ها و خودرویی‌ها مورد توجه معامله‌گران حقیقی قرار گرفتند.

 

بر این اساس روز شنبه خالص خرید حقیقی‌ها در نمادهای زیرمجموعه گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری به بیش از ۲/ ۷ میلیارد تومان رسید. در میان نمادهای این گروه بانک ملت در صدر خرید معامله‌گران خرد بازار قرار داشت. به‌طوری که خالص خرید این گروه از معامله‌گران در «وبملت» به حدود ۷ میلیارد تومان رسید. در پی تقاضای بالای سهامداران خرد در این نماد، سهامدار عمده بانک ملت یعنی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت، اقدام به عرضه یک میلیون و ۵۰۰هزار سهم کرد. بانک صادرات نیز دیگر نماد این گروه بود که با عرضه ۱۰۰هزار سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات مواجه شد.

 

در مقابل بانک خاورمیانه با خرید ۸۰۰هزار سهم از سوی سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن همراه شد. در میان نمادهای خودرویی نیز لیدر این گروه یعنی سایپا در فهرست نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفت. به‌طوری‌که ۲/ ۲ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «خساپا» جابه‌جا شد. در این میان ۱۲میلیون و ۳۰۰هزار سهم مزبور از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین عرضه شد. این حقوقی به‌عنوان سهامدار عمده در دیگر لیدر خودرویی یعنی ایران‌خودرو نیز اقدام به عرضه ۵/ ۵ میلیون سهم کرد.

 

در میان خرید حقوقی‌ها اما گروه فرآورده‌های نفتی با خالص خرید ۱۵ میلیارد تومانی در صدر قرار داشت. در صدر خرید این دسته از معامله‌گران، تمایل به جمع‌آوری سهام پالایش نفت بندرعباس مشاهده شد. به این ترتیب خالص خرید این معامله‌گران در «شبندر» به ۵/ ۸ میلیارد تومان رسید. در این میان ۱۲ میلیون سهم مزبور توسط بانک رفاه کارگران به‌عنوان سهامدار عمده «شبندر» خریداری شد. ۳ میلیون سهم دیگر را نیز صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر جمع‌آوری کرد. نماد معاملاتی پالایش نفت اصفهان نیز در این روز شاهد جابه‌جایی حدود ۵ میلیارد تومان سهم در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی بود. پتروشیمی دیگر صنعت کالایی بورس تهران بود که با خالص خرید حدود ۴ میلیارد تومانی توسط معامله‌گران عمده بازار همراه شد. در این گروه، شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد ۴۰۰ هزار سهم «پترول» را به پرتفوی خود افزود. سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین نیز دیگر نماد این گروه بود که شاهد حمایت از سوی دو حقوقی بود. بر این اساس سرمایه‌گذاری صباتامین و گروه صنعت سلولزی تامین گسترنوین هرکدام ۱۰میلیون سهم «تاپیکو» را خریداری کردند.

 

تغییر زمین معامله‌گران پس از ۱۰ روز

روز یکشنبه، پس از ۸ روز افت متوالی شاخص سهام، شاهد چرخش مسیر این نماگر و ثبت رشد ۲۱۴۳ واحدی (معادل ۴/ ۱ درصد) بودیم. رسیدن به کف‌های بنیادی از مهم‌ترین دلایل رشد دسته‌جمعی قیمت سهام در این روز معاملاتی عنوان شد. همزمان با رشد شاخص کل بورس تهران، خالص تغییر مالکیت سهام نیز به سمت معامله‌گران خرد بازار تغییر جهت داد و بعد از گذشت ۱۰ روز متوالی غلبه حقوقی‌ها در سمت خرید سهام، حدود ۱۴ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

 

بررسی جزئیات تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در بازار روز یکشنبه نشان از آن دارد که بیشترین خرید صورت گرفته توسط سهامداران خرد در نمادهای بانکی بود. در صدر این خریدها نیز تمایل به جمع‌آوری سهام بانک تجارت قرار داشت. این امر با خالص خرید ۵/ ۸ میلیارد تومانی حقیقی‌ها در «وتجارت» دنبال شد. شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن اقدام به خرید ۶/ ۱ میلیون سهم بانک خاورمیانه کرد. در عین حال بیش از ۳۵میلیون سهم بانک پارسیان نیز از سوی گروه مالی بانک پارسیان خریداری شد.در نماد بانک صادرات نیز در حالی ۵ میلیون سهم از سوی گروه مالی سپهرصادرات خریداری شد که ۵۰۰هزار سهم را صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات عرضه کرد. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت، نیزبه‌عنوان حقوقی فعال در «وبملت» به عرضه‌های خود در این نماد بانکی ادامه داد و روز یکشنبه ۵/ ۱ میلیون سهم دیگر را عرضه کرد.

 

در این روز معاملاتی، نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی با خالص خرید ۳/ ۳ میلیارد تومانی، دومین صنعت مورد توجه بازیگران خرد بازار بودند. در میان نمادهای پالایشی بیشترین خرید حقیقی‌ها در نماد پالایش نفت اصفهان رقم خورد که با خالص خریدی ۴میلیارد تومانی همراه شد. نماد معاملاتی پالایش نفت تبریز اما مورد توجه سهامداران عمده قرار گرفت. به این ترتیب طی معاملات روز یکشنبه، ۵/ ۲ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های پالایش نفت تبریز منتقل شد. صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر در این روز ۲/ ۱ میلیون سهم «شبریز» را به پرتفوی خود افزود. این صندوق در دیگر نمادهای پالایشی از جمله پالایش نفت تهران و پالایش نفت بندرعباس نیز فعال ظاهر شد و خرید بیش از ۵۰هزار سهم «شتران» و ۲۰۰هزار سهم «شبندر» را در کارنامه خود ثبت کرد. البته در نماد معاملاتی پالایش نفت بندرعباس، بانک رفاه کارگران ۱۵ میلیون سهم «شبندر» را به پرتفوی خود افزود.

 

در مقابل سهامداران عمده خریدهای قابل‌توجهی در نماد «های‌وب» داشتند. این امر در حالی با خالص خرید ۳/ ۳ میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه شد که بیشترین خرید صورت گرفته از سوی صندوق بازارگردانی شرکت بود. بر این اساس تامین سرمایه تمدن به‌عنوان بازارگردان «های‌وب» اقدام به خرید حدود ۶ میلیون سهم مزبور کرد.معدنی‌ها نیز در این روز شاهد تغییر مالکیت یک میلیارد تومانی به سمت معامله‌گران حقوقی بودند. در این میان بیشترین خرید صورت گرفته در نماد معاملاتی توسعه معادن و فلزات بود که با خالص خرید ۷/ ۲ میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه شد. در این میان ۴میلیون سهم «ومعادن» توسط صندوق توسعه معادن و فلزات آرمان به‌عنوان سهامدار عمده خریداری شد.

 

ادامه حمایت از سهام کالایی

در روز میانی هفته مورد بررسی، شاخص سهام رشد ۷۹۰ واحدی را تجربه کرد و در میانه کانال ۱۵۷ هزار واحدی قرار گرفت. در این روز ارزش معاملات خرد سهام به بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان رسید، اما بیش از ۴۰ درصد این میزان در سهام بانکی رقم خورد. شرایطی که سبب شد تا بار دیگر معامله‌گران حقوقی به حمایت از سهام کالایی بپردازند. در مجموع طی معاملات روز دوشنبه ۵/ ۱۴ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها نیز به میزان ۱۴ میلیارد تومان در ۴ صنعت کالایی بازار به ثبت رسید.

 

در میان نمادهای زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی، بیمه مرکزی ایران به‌عنوان سهامدار عمده در نماد پتروشیمی آبادان، اقدام به عرضه یک میلیون سهم کرد. گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز شاهد خرید ۷۰۰هزار سهم از سوی سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد بود. در میان نمادهای معدنی نیز روز دوشنبه دو شرکت چادرملو و گل‌گهر با حمایت سهامدار حقوقی روبه‌رو شدند. صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به‌عنوان معامله‌گر حقوقی در هر دو نماد مزبور به خرید سهم پرداخت. بر این اساس این صندوق بیش از یک میلیون سهم «کچاد» و ۳۰۰هزار سهم «کگل» را خریداری کرد. توسعه معدنی و صنعتی صبانور نیز دیگر نماد معدنی بود که خرید ۱۰۰هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بانک گردشگری را تجربه کرد. توسعه معادن و فلزات نیز در این بازار با خرید ۴ میلیون سهم از سوی صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان روبه‌رو شد.

 

سه‌شنبه‌ای به نام حقوقی‌ها

به دنبال افت ۷ درصدی بهای نفت در شامگاه دوشنبه، شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز سه‌شنبه عقب‌نشینی ۵۳۴ واحدی را تجربه کرد. در این روز بار دیگر گروه‌های کالایی در صدر خرید معامله‌گران عمده بازار قرار گرفتند.بیشترین خرید صورت‌گرفته از سوی این گروه از بازیگران در دو نماد فولاد‌مبارکه و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین صورت گرفت. خرید معامله‌گران حقوقی در نماد فولاد مبارکه اصفهان به بیش از ۳ میلیارد تومان رسید. در این میان صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر به‌عنوان سهامدار عمده «فولاد» به خرید ۶۰۰ هزار سهم پرداخت. این روند در نماد «تاپیکو» نیز با جابه‌جایی ۷/ ۲ میلیارد تومانی نقدینگی به پرتفوی سهامداران حقوقی دنبال شد. ۵/ ۱۰ میلیون سهم «تاپیکو» را سرمایه‌گذاری صباتامین خریداری کرد. بر این اساس در بازار روز سه‌شنبه حدود ۹۰ میلیون سهم به ارزش ۳ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

 

در این روز، خالص تغییر مالکیت حقوقی‌ها در میان نمادهای پالایشی به ۲/ ۸ میلیارد تومان رسید. نماد معاملاتی پالایش نفت بندرعباس نیز در این روز شاهد جابه‌جایی حدود ۹/ ۲ میلیون سهم به ارزش ۸/ ۲ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بود. در این راستا صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به‌عنوان سهامدار عمده پالایش نفت بندرعباس به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و ۵/ ۲ میلیون سهم «شبندر» را به پرتفوی خود افزود. صندوق مزبور به‌عنوان سهامدار عمده در نماد پالایش نفت تبریز نیز ۴/ ۱ میلیون سهم را خریداری کرد. روندی مشابه در نماد پالایش نفت تهران با جمع‌آوری بیش از ۲/ ۱ میلیون سهمی توسط این صندوق دنبال شد.در میان نمادهای پتروشیمی‌ها نیز تغییر مالکیت ۶/ ۶ میلیارد تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی صورت گرفت. در این روز سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد به‌عنوان سهامدار عمده در «پترول» اقدام به خرید بیش از ۲۰۰هزار سهم کرد. این در حالی است که گروه صنعتی پاکشو با عرضه ۸ میلیون سهم از سوی رستوران‌های زنجیره‌ای گل‌فوده مواجه شد.در گروه کانه‌های فلزی نیز توسعه معدنی و صنعتی صبانور خرید ۱۵۰هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بانک گردشگری را تجربه کرد. توسعه معادن و فلزات نیز در این بازار تداوم خرید از سوی صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان را تجربه کرد. بر این اساس حدود ۴میلیون سهم «ومعادن» توسط این حقوقی خریداری شد.

 

در این روز منفی بار دیگر نمادهای زیرمجموعه گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری بودند که در صدر خرید معامله‌گران خرد بازار قرار داشتند و خالص خرید ۲۶ میلیارد تومانی را ثبت کردند. در این میان نماد معاملاتی بانک ملت بیشترین تقاضای حقیقی‌ها را به دنبال داشت به‌طوری که خالص خرید این گروه از معامله‌گران در «وبملت» بالغ بر ۸/ ۱۱ میلیارد تومان بود. در این میان ۵/ ۱ میلیون سهم مزبور از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت عرضه شد. پست بانک ایران از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها بود. در این روز حدود ۳۴ میلیون سهم «وپست» به ارزش ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در این راستا حقوقی شرکت یعنی شرکت پرشیان فولاد عرضه سنگین و قابل‌توجه ۳۲ میلیون سهم را رقم زد. بانک تجارت نیز دیگر نماد بانکی بود که عرضه سنگین ۲۰میلیون سهمی از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران را تجربه کرد.

 

پول‌های حقیقی‌ در سهام بانکی

طی معاملات آخرین روز هفته منتهی به ۵ دی‌ماه، شاخص سهام بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفت و رشد ۱۴۹۳ واحدی را ثبت کرد. در این روز ارزش معاملات خرد سهام به رقم قابل‌ملاحظه ۶۵۰ میلیارد تومان رسید. بیش از نیمی از این رقم اما به دادوستدهای دو گروه بانکی و خودرویی اختصاص داشت. شرایطی که سبب شد خالص تغییر مالکیت سهام نیز به نام معامله‌گران خرد بازار ثبت شود. به این ترتیب روز چهارشنبه حدود ۵۲ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی معامله‌گران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها افزوده شد. در این میان خودرویی‌ها با خالص خرید ۳۸ میلیارد تومانی و بانکی‌ها با ثبت جابه‌جایی ۸ میلیارد تومانی در صدر توجهات معامله‌گران حقیقی قرار داشتند.

 

بخش عمده‌ای از خریدهای مزبور در جمع‌آوری سهام بانک ملت بود و ۳۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «وبملت» افزوده شد. در این میان به دنبال تقاضای بالای حقیقی‌ها، عرضه‌هایی از سوی سهامداران عمده شرکت صورت گرفت. ۶/ ۱۹ میلیون سهم بانک ملت از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت و ۱۰میلیون سهم نیز توسط صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی خریداری شد.

 

بانک تجارت نیز دیگر نماد بانکی بود که مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفت. به این ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «وتجارت» به بیش از ۶میلیارد تومان رسید. در ادامه نیز خرید سهام پست بانک ایران قرار داشت که با جابه‌جایی‌ ۷/ ۳ میلیارد تومانی نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌ها همراه شد. در این میان شرکت پرشیان‌فولاد به‌عنوان سهامدار عمده در «وپست»، عرضه ۲۳ میلیون سهم را رقم زد. در این میان اما بانک صادرات از حمایت سهامدار عمده برخوردار شد. گروه مالی سپهرصادرات و صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات در مجموع حدود ۱۰میلیون سهم «وبصادر» را خریداری کردند.

 

 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , بورس

 

دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------