آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران: اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم

عباس آرگون، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، درباره لزوم تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه گفت: در خصوص تعطیلات پایان هفته…

ترکیه نگران توقف صادرات کالا به ایران شد



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,حسن روحانی و رجب طیب اردغان
فاتح چایاباتماز، نماینده انجمن تجار و صنعتگران مستقل ترکیه (موسیاد) در ایران، در اظهاراتی هشدار داد تصمیم ایران برای ممنوعیت واردات برخی از محصولات خارجی که در داخل تولید می‌شوند ممکن است صادرات ترکیه به ایران را متوقف کند.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی صباح، منسوجات، لوازم خانگی سفید، مواد غذایی، لوازم بهداشتی و آرایشی صادرات عمده ترکیه به ایران را تشکیل می‌دهند.

 

چایاباتماز گفت: تصمیم مجلس ایران برای ممنوعیت واردات کالاهایی که مشابه آنها در داخل کشور تولید می‌شوند، ممکن است به روابط تجاری میان ایران و ترکیه لطمه بزند.

 

وی در ادامه افزود: چندی قبل ایران تبلیغ محصولات خارجی که مشابه آنها در داخل تولید می‌شوند را در رسانه‌های تصویری و مکتوب مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه و بیلبوردها ممنوع کرد.

 

با تصمیم اخیر، مجلس ایران تلاش می‌کند جلوی واردات را به طور کامل بگیرد. مجلس ایران روز یکشنبه لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن واردات کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند و نیازهای داخلی را تامین می‌کنند ممنوع می‌شود. این لایحه با ۱۶۴ رای موافق در برابر ۱۲ رای مخالف، تصویب شد.

 

چایاباتماز اظهار کرد: محصولات مصرفی بخش عمده‌ای از صادرات ترکیه به ایران را تشکیل می‌دهد. منسوجات، لوازم برقی سفید، مواد غذایی، محصولات بهداشتی و آرایشی پرفروش‌ترین محصولات ترکیه به ایران هستند در حالی که محصولات مشابه در ایران تولید می‌شوند. با تصمیم مجلس ایران، صادرات ما به این کشور ممکن است متوقف شود.

 

طبق آمار موسسه آمار ترکیه، تجارت ترکیه با ایران در سال ۲۰۱۷ به ۱۰.۷۵ میلیارد دلار رسید و مجموع صادرات این کشور به ایران در این سال به حدود ۳.۲۶ میلیارد دلار و وارداتش به ۷.۴۹ میلیارد دلار بالغ شد.

 

تجارت میان دو کشور در فاصله ژانویه تا ژوییه سال ۲۰۱۸ به ۶.۰۴ میلیارد دلار رسید و از این رقم، ترکیه ۱.۴ میلیارد دلار صادر و حدود ۴.۵۴ میلیارد دلار وارد کرد.

 

وی خاطرنشان کرد که این تصمیم روی توافق تجارت ترجیحی که در سال ۲۰۱۵ میان ترکیه و ایران اجرا شد، نباید تاثیر بگذارد و دو کشور پس از ۱۰ سال مذاکره، روی تعرفه ترجیحی حدود ۲۰۰ قلم کالا موافقت کردند.

 

به گفته فاتح چایاباتماز، ایران پیش از این واردات ۱۳۳۹ قلم کالا را ممنوع کرده بود که ۶۱ قلم از آنها تحت پوشش توافق تجارت ترجیحی قرار دارند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------