حمایت وزیر صنعت از قیمت جدید خودروها



اخبار,اخباراقتصادی, قیمت جدید خودروها


 اخباراقتصادی - حمایت وزیر صنعت از قیمت جدید خودروها

نعمت زاده گفت: اگر این هزینه‌ها را که در قیمت قبلی خودرو نبوده است، کسر کنیم حتی حداقل قیمت هم، منفی می‌شود؛ حال این که ما تورم را هم در این دو سال داشته‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت نهایی خودرو بین حدود 2.3 درصد تا 10 درصد نسبت به نوع خودرو تغییر کرده است.

محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه دیدار با وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران درباره افزایش قیمت خودرو اظهار داشت: قیمت نهایی خودرو بین حدود 2.3 درصد تا 10 درصد نسبت به نوع خودرو تغییر پیدا کرده است،این افزایش قیمت شامل دو درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده است که مجلس امسال اضافه کرده است، حدود 25درصد نرخ بیمه شخص ثالث که قوه قضاییه برای نرخ دیه تعیین کرده و ایربگ که امسال اجباری و در قیمت نهایی خودرو لحاظ شده است.

وی اضافه کرد: هر چند قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت مربوط می‌شود اما باید گفت قیمتی که مشخص شده نسبت به قیمت آخر 91 و بر اساس هزینه‌های 91 محاسبه شده بود و از اردیبهشت 92 به اجرا درآمد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بحث تغییر موتور از یورو 2 به یورو 4 نیز در قیمت جدید خودرو لحاظ شده است.

نعمت زاده گفت: اگر این هزینه‌ها را که در قیمت قبلی خودرو نبوده است، کسر کنیم حتی حداقل قیمت هم، منفی می‌شود؛ حال این که ما تورم را هم در این دو سال داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه دیگر هزینه ها و‌ تغییر نرخ ارز نیز در قیمت های جدید لحاظ شده است، افزود: به نظر من قیمتی که شورای رقابت داد قیمت معقولی است و امیدواریم رسانه ها هم کمک کنند تا آنچه مصوب شده به اطلاع مردم برسد.

نعمت‌زاده گفت: قیمت‌های جدید در پایگاه‌های اینترنتی خودروسازها هم آمده که همان تصمیم شورای رقابت است و صنایع ما هم دارند تلاش می‌کنند با افزایش تولید، هزینه ها را کاهش دهند.

وزیر صنعت افزود: ما در سه ماه و نیم گذشته بالای 90 درصد افزایش تولید خودروهای سبک و سواری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم که این نشان می‌دهد خودروسازان تلاش زیادی می‌کنند.

نعمت‌زاده در پاسخ به این سئوال که آیا علت مکدر شدن رییس جمهور از افزایش قیمت خودرو نداشتن اطلاعات بوده است؟ گفت: اطلاعات را خدمتشان فرستادیم.

وی افزود: به آقای روحانی گزارش هایی اعلام شده بود که حتی تا 30 درصد قیمت‌ها اضافه شده است و این اطلاعات از طریق بعضی رسانه‌ها منتقل شده و نادرست بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از اول مهر صددرصد خودروهای سواری و سبک تولیدی از استاندارد یورو 4 برخوردار خواهد شد.

پیش از این، وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش توسعه نقش بخش خصوصی در اهداف سازمان ملل متحد در اتاق بازرگانی ایران گفته بود: از ابتدای تیر همه خودروهای سواری کشور با استاندارد یورو4 به بازار وارد می شود.

محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه نشست مشترک با وزیر بهداشت و معاونان این وزارتخانه در جمع خبرنگاران درباره میزان آمار بالای تصادفات در کشور به دلیل نبود خودرو با استانداردهای کافی و لازم گفت: صنایع ملزم هستند طبق استاندارد ملی عمل کنند مثلا در مورد خودرو بیش از 50 مورد استاندارد هست که موسسه استاندارد نظارت دارد و بر مبنای این استانداردها خودرو شماره گذاری می شود.

وی گفت: البته این استانداردها به تدریج در حال تکمیل شدن است مثلا از اول امسال داشتن کیسه هوا و ایربگ در خودرو ها اجباری شد جز یک خودروی قدیمی که آنهم تا آخر شهریور مجاز به تولید است و بعد از آن تولیدش متوقف می شود.

نعمت‌زاده افزود: در سامانه ترمز هم ABS یا دیگر استانداردها اجباری شده است و رعایت می‌شود.

وی در مورد مسایل زیست محیطی خودروها هم گفت: استاندارد بیش از90 درصد خودروهای سواری از یورو2 به یورو 4 تبدیل شده است که نیاز به سوخت کیفی دارد و آن را هم وزارت نفت در صدد است به خصوص در شهرهای بزرگ تا آخر شهریور به بنزین یورو 4 تبدیل کند.

وزیر صنعت با بیان اینکه این وزارتخانه خود را ملزم به همکاری با بخش بهداشت و درمان کشور می‌داند، افزود: لازم می‌دانم از همه واردکنندگان، ‌صادرکنندگان و به ویژه تولیدکنندگان شاخه بهداشت، دارو و تجهیزات پزشکی درخواست کنم که در این حوزه کار را جدی بگیرند.

نعمت زاده گفت: تلاش خواهیم کرد از اینها حمایت منطقی کنیم تا با برنامه ریزی صحیح توان ساخت و تولید داخل را در حوزه بهداشت و درمان افزایش دهند.

وی افزود: به زودی فهرستی از اولویت ها حوزه بهداشت و درمان را برای سرمایه گذاری به تولیدکنندگان اعلام خواهیم کرد تا با آگاهی بیشتر نیازمندی های داخل را تامین کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید هر چه زودتر درباره یارانه شیر تصمیم بگیرد و ما هم موضوع را به صنایع لبنی منتقل خواهیم کرد.

محمدرضا نعمت زاده با بیان این که قرار است دولت هر چه زودتر در زمینه لبنیات تصمیم بگیرد؛ افزود: امسال به هر صورت هنوز تصمیم روشن و مشخصی گرفته نشده است بنابراین بازار به صورتی که خودش ترجیح می دهد عمل می کند که خوب نیست.

وی با بیان این که سیاست کلی بر این است که یکسری یارانه ها را به تدریج هدفمند کنیم گفت: نباید به یک کالا یارانه اختصاص دهیم مگر موارد خاص همچون نان و شیر که اهمیت عمومی دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره کاهش مصرف لبنیات افزود: سال گذشته دولت برای کنترل قیمت تصمیم گرفت یارانه ای را برای لبنیات مصوب کند که بابت شیرخام به دامداران پرداخت شود.

وی گفت: بخشی از این یارانه پرداخت شد و بخشی به دلیل مشکلات بودجه ای عقب افتاد و امسال هم هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

نعمت زاده افزود: البته ظاهرا دستگاه های ذیربط در این زمینه کار می‌کنند اما نمی شود از بازار خواست با وجود افزایش هزینه ها،‌ شیر را به قیمت دو سال پیش بفروشد.

وزیر صنعت همچنین درخصوص تولید و مصرف سیگار در کشور افزود: سیگار کشیدن چون مسئله ای شخصی است نمی شود فقط به زور قانون یا تولید نکردن یا ممانعت از واردات این مشکل حل کرد.

نعمت زاده بعد فرهنگی و رسانه‌ای مبارزه با دخانیات را مهمتر از برخورد قهری دانست و گفت: آنچه به وزارت صنعت مربوط می شود این که بتوانیم به جای واردات و قاچاق، سیگارهای مرغوب را در داخل تولید کنیم.

وی افزود: وقتی تقاضای سیگار سه برابر تولید است بهتر است تولید خوب را در داخل داشته باشیم تا هم دولت از حقوق و عوارض منتفع باشد و هم مردم کالای مرغوب گیرشان بیاید.

وزیر صنعت با تاکید بر این که مصرف سیگار باید به عنوان یک ننگ و آفت در جامعه تلقی شود، درباره وجود فندک و جاسیگاری در خودروها گفت: اگر استاندارد اجازه دهد فندک خودروهای تولیدی را حذف می کنیم.
 اخبار اقتصادی - عصر ایران

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------