آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

خودرو‌سازی‌ها نمی‌توانند با عوام‌فریبی سر نمایندگان کلاه بگذارند



اخبار,اخباراقتصادی,بازار فروش خودرو


 اخباراقتصادی - بهای خودرو باید ۳۰ درصد کاهش یابد؛
خودرو‌سازی‌ها نمی‌توانند با عوام‌فریبی سر نمایندگان کلاه بگذارند

نخست اینکه این کاهش قیمت شامل همه خودرو‌ها نبوده‌ و شمار محدود و ناچیزی کاهش قیمت یافته‌اند. البته درست است که این یک عقب‌‌نشینی در مقابل مجلس است، ولی کامل نیست. این یک عقب‌نشینی تاکتیکی است. این کاهش قیمت به هیچ وجه عملیاتی نیست، دوم آنکه خودرو‌سازان باید هزینه‌های بیهوده‌ خود را کم کرده و کیفیت را بالا ببرند و قیمت‌ها را متعادل نگاه دارند.

خودرو‌سازی‌ها نمی‌توانند با عوام‌فریبی سر نمایندگان کلاه بگذارندهر روز که می‌گذرد، ‌گرهی به گره‌های‌ کلاف سردر‌گم تعیین بهای خودرو افزوده می‌شود!

به گزارش «تابناک»، خودرو‌سازان تأکید بر بی‌صرفه بودن تولیدات خود دارند و بهای تمام شده خودرو‌ها را گران‌تر از آنچه هست، اعلام می‌نمایند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بر پایه مستندات خود، گفته خودرو‌سازان را رد می‌کنند.

بنا بر این گزارش، به ‌رغم افزایش چند‌باره بهای خودرو در سال جدید، بار دیگر در ماه گذشته، تغیراتی در قیمت خودرو‌ها پدید آمد؛ اما این بار نه از سوی ‌خودرو‌سازی‌ها ‌که ‌این کار از سوی شورای رقابت انجام گرفت.

در این باره باید گفت، با اینکه در آغاز شورای رقابت، دم از طرفداری از حقوق مصرف‌کننده می‌زد، در این مورد از خودرو‌ساز‌ها جانبداری کرد و به بهانه افزایش برخی‌ آپشن‌ها، قیمت‌ها را افزایش داد‌ و تأکید کرد که قیمت خودرو عادلانه است و دیگر پرونده خودرو بسته شده است.

اما نکته جالب اینکه اظهارات ضد و نقیض دولت در این باره به این موضوع دامن می‌زند؛ گاه‌ وزیر اعلام می‌کند که قیمت بالاست، ولی در مصاحبه بعدی خلاف آن را می‌گوید؛ برای نمونه، در آخرین سخنان وزیر صنعت گفته شد‌ که شورای رقابت، مستقل از دولت است و عملیات انجام گرفته، ارتباطی به دولت ندارد.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: به هر حال شورای رقابت در تازه‌ترین تصمیم خود، ‌۲ تا ۳ درصدی بهای خودرو را ‌کاهش داد تا شاید بتواند نظر بازار و مجلس را به خود جلب کند، حال آنکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قیمت‌گذاری‌های سال ۹۳ را کامل نمی‌پذیرند و حتی بر این باورند که کاهش‌ها باید ۱۵ تا ۳۰ درصد نسبت به قیمت‌های سال ۹۲ باشد.

در این باره، نادر قاضی‌پور، یکی از اعضای شورای حل اختلاف بین مجلس و شورای رقابت راجع به این کار خودرو‌سازی‌ها و شورای رقابت گفت: مجلس شورای اسلامی بر ‌رأی خود استوار است و تا هنگامی که قیمت‌های قبلی بین ۱۴ تا ۳۰ درصد کاهش نیابد، از موضع خود کوتاه نخواهد آمد.

وی گفت: این ۳ درصدی که آقا‌یان گفته‌اند، کاهش داده‌اند بنا به درخواست خودشان در محضر وزیر و یکی از اعضای شورای رقابت بوده تا بگویند‌ ما به نظر مجلس لبیک گفته‌ایم و مقداری از قیمت‌های اعمال شده را کاهش داده‌ایم؛ این‌ها نمی‌توانند سر نمایندگان کلاه بگذارند.

این نماینده مجلس گفت: نخست اینکه این کاهش قیمت شامل همه خودرو‌ها نبوده‌ و شمار محدود و ناچیزی کاهش قیمت یافته‌اند. البته درست است که این یک عقب‌نشینی در مقابل مجلس است، ولی کامل نیست. این یک عقب‌نشینی تاکتیکی است. این کاهش قیمت به هیچ وجه عملیاتی نیست، دوم آنکه خودرو‌سازان باید هزینه‌های بیهوده‌ خود را کم کرده و کیفیت را بالا ببرند و قیمت‌ها را متعادل نگاه دارند.

وی گفت: خودرو‌سازی‌ها باید هر گونه شده، هزینه‌های خود را ‌کم کنند. هم‌اکنون در یک شهر، ‌ لاستیک و در شهر دیگر رینگ تولید‌ و همه این‌ها به تهران آورده می‌شود و پس از ‌بادگیری آن‌ها در تهران، دوباره به‌‌‌ همان شهرستان‌ها فرستاده می‌شود؛ ناگفته نماند که در‌ این چرخه، هزینه بسیاری‌ می‌شود که می‌توان آن را به سادگی کنترل کرد.

در پایان باید یادآور شد که حتی این‌ها باید هزینه‌های ورزشی خو‌د را نیز کم کنند. این هزینه دو میلیاردی که به یک فوتبالیست‌ می‌دهند، از جیب مردم داده‌اند؛ بنابراین، باید انتظار ما ‌برآورده و ‌سیستم حمل و نقل و ریخت و پاش‌ها‌ کم شود. در این صورت، قیمت ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

این نماینده مجلس می‌افزاید: کاهش ۱۵ تا ۳۰ درصدی باید نسبت به قیمت قبلی، یعنی قیمت‌های قبل از گرانی محاسبه ‌و این افزایش اخیر به کلی حذف ‌شود. کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌، اصولی حرف می‌زند و تأکید بر کاهش قیمت دارد.
 
 اخباراقتصادی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------