آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

سیف: حذف ۳ یا ۴ صفر پس از تک‌رقمی شدن نرخ تورم



اخبار,اخباراقتصادی,حذف صفر از پول ملی


 اخباراقتصادی  -  سیف: حذف صفر از پول ملی اقدامی است که باید اتفاق بیفتد؛ ۳ یا ۴ صفر پس از تک‌رقمی شدن نرخ تورم

رئیس کل بانک مرکزی از اجرایی شدن حذف ۳ تا ۴ صفر پول ملی پس از تک رقمی شدن نرخ تورم خبر داد و گفت: برخی استان‌ها در ارائه لیست تولیدکنندگان نیازمند تاخیر دارند.

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست استانداران سراسر کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا از زمان تصویب طرح خروج غیرتورمی از رکود تسهیلاتی به واحدهای تولیدی داده‌اید؟ گفت: نظام بانکی هر روز پرونده‌های تسهیلاتی فراوانی را تصویب می‌کند و در این راستا اقدامات لازم را انجام می‌دهد، اما وجود پیش‌نیازها لازم است تا این روند سرعت بیشتری بگیرد.

سیف خاطرنشان کرد: یکی از مسائل بسیار جدی در طرح خروج غیرتورمی از رکود، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است و من از استانداران تقاضا کردم که لیست بنگاه‌های اقتصادی را که نیازمند سرمایه در گردش هستند تا خط تولید آنها از حداکثر ظرفیت خود استفاده کند به ما اعلام کنند و مشکلات احتمالی را با ما در میان بگذارند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: چند استان این کار را انجام داده‌اند و ما منتظر سایر استان‌ها هستیم. این مسئله را به بانک‌های مربوطه محول می‌کنیم که در اسرع وقت رسیدگی کنند و تصمیم بگیرند.

وی در ادامه گفت: اگر مواردی وجود دارد که فکر می‌کنند مشکل سرمایه در گردش وجود ندارد و ایرادات اساسی دیگری وجود دارد حتما باید این مسئله را به ما منعکس کنند و اگر ما تایید کردیم آن بنگاه را دعوت کرده و او را توجیه می‌کنیم که چه اقداماتی انجام دهد، اما بنگاه‌هایی که سرمایه در گردش می‌تواند مشکلات‌شان را حل کند این کار در اسرع وقت و با اولویت بالا انجام می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که از زمان تصویب طرح رکود غیرتورمی چه مقدار تسهیلات پرداخت کرده‌اید؟ اظهار داشت: قرار بود ما در سال 93، 280 هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید بدهیم که 50 درصد این تسهیلات طبق وضع موجود سرمایه در گردش دادن به واحدی است که پیش از این تسهیلات دریافت کرده بود و امروز بار دیگر این تسهیلات را دریافت می‌کند. 140 هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید است که منجر به افزایش مانده تسهیلات می‌شود و باید تا پایان سال پرداخت شود.

سیف با بیان اینکه ما در سال 93 اولویتی برای شروع پروژه‌های اقتصادی به عنوان سرمایه‌گذاری جدید نداریم، خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم توان موجود مصروف سرمایه در گردش واحدهای کامل شده‌ای شود که خط تولید دارند، اما سرمایه در گردش ندارند و این مشکل منجر به این مسئله شده است که نتوانند تولید خود را ادامه دهند. ما می‌خواهیم مشکل این واحدها را برطرف کنیم. موارد بعدی پروژه‌هایی هستند که 80 یا 90 درصد پیشرفت کردند و با حد محدودی از نقدینگی می‌توانند به ظرفیت تولید کشور اضافه شوند.

وی در واکنش به اظهارات حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه و سخنگوی دستگاه قضا مبنی بر ناقص بودن فهرست بانک مرکزی در خصوص بدهکاران بزرگ بانکی و تطبیق این فهرست با فهرست قوه قضائیه، تصریح کرد: خوشبختانه ارتباط خوبی میان ما و دستگاه قضایی وجود دارد. دستگاه قضایی نگاه خوبی دارد و مصمم است کمک کند تا مسائل نظام بانکی هر چه سریعتر حل شود. این همراهی‌ها ادامه دارد و اگر نقصی وجود داشته باشد منعکس می‌کنند و ما نسبت به اصلاح آن مسئله و شفاف‌سازی درباره آن اقدام می‌کنیم. بانک مرکزی فقط بانکها را منسجم و موظف می‌کند که در مسیری که منجر به تعیین تکلیف این مطالبات می‌شود اقدام کند.

سیف در پاسخ به سوالی در رابطه با هدف کاهش نرخ سپرده قانونی و اینکه آیا این اقدام در راستای تسویه بدهی دولت به بانک‌ها یا افزایش نقدینگی بوده است؟ گفت: کاهش نرخ سپرده قانونی پیش از این انجام شده و اکنون حدود 13.5 درصد است که 2 درصد آن در اختیار بانکهاست که نقدینگی آنها را تامین کند و این تصمیمی است که گرفته شده و کاهش چندانی پیدا نکرده است. چنین اقدامی به این دلیل صورت گرفته است که بانکها با شفافیت بیشتری در جهت انجام ماموریتی که در سال 93 برای آنها قائل هستیم برسند.

وی در رابطه با استقلال بانک مرکزی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ظرف یکسال گذشته مجموع عملکرد دولت نشان داده است که هیچ نگاهی به منابع بانک مرکزی ندارد و سعی می‌کند با تحلیل‌های کارشناسی و منطقی نسبت به حل مشکلات اقدام نماید. یکی از پیچیده‌ترین مواردی که در گذشته وجود داشت مسکن مهر بود که حساسیت فراوانی داشت. اصرار دولت بر عدم استفاده از منابع پرقدرت بانک مرکزی منجر به این شد که هم پروژه مسکن مهر ادامه پیدا کند و هم استفاده از منابع بانک مرکزی قطع شود. این برخوردها منجر به استقرار انضباط مورد نظر در بازار نظام پولی و فعالیت‌های مالی شده و توانسته است دستاوردهایی را به دنبال داشته باشد.

سیف در پاسخ به این سوال که همگام با کاهش نرخ تورم در سال جاری و سال آینده آیا حذف صفر از پول ملی صورت می‌گیرد؟ اظهار داشت: این اقدامی است که حتما باید اتفاق بیفتد. اما بررسی‌ها می‌گوید زمانی باید حذف کرد که نرخ تورم تک رقمی شود. این کار باید در شرایط باثبات و در یک افق بلندمدت رخ دهد.

وی در پایان گفت: در آن زمان چند کار باید انجام شود که یکی از آن‌ها حذف ۳ یا ۴ صفر است که برای هر کدام دو کار کارشناسی انجام گرفته و در آخرین مرحله تصمیم‌گیری می‌شود. مسئله دیگر نیاز کشور به قطع اسکناس با شرایط آن روز خواهد بود که در این مورد هم در زمان مناسب تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

 اخباراقتصادی - تسنیم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------