توافق جدید نفتی ایران با چین و روسیه و صادرات گاز به عمان/ ادامه واردات بنزین در سال ۹۴



اخبار,اخباراقتصادی, توافق جدید نفتی ایران

 

 اخبار اقتصادی - توافق جدید نفتی ایران با چین و روسیه و صادرات گاز به عمان/ ادامه واردات بنزین در سال ۹۴

معاون وزیر نفت با اشاره به توافق‌های جدید نفتی ایران با چین و روسیه از ادامه واردات بنزین در سال ۹۴ خبر داد و اعلام کرد: ۷۰ میلیارد دلار پروژه جدید نفتی برای تصویب به شورای عالی اقتصادی ارسال شد.

نصور معظمی در نشستی خبری درباره آخرین وضعیت قیمت نفت در بازار جهانی گفت: حدود نیمی از ذخایر نفت جهان یعنی معادل یک میلیارد و ۶۶۸ میلیون بشکه نفت جهان در منطقه خاورمیانه قرار گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت با اعلام اینکه با وجود این حجم ذخایر عظیم نفت شکل‌گیری پدیده‌ای به نام داعش در منطقه خاورمیانه طبیعی است چرا که خاورمیانه مرکز ثقل انرژی است، تصریح کرد: هم اکنون نقش بازار مصرف‌کننده از بازار تولید‌کننده بیشتر است، تا زمانی که هماهنگی بین تولید‌کنندگان وجود نداشته باشد، تولید‌کنندگانی همچون عربستان که از ظرفیت بالای تولید برخوردار هستند می‌توانند با ورود به بازار حجم تولید ایران و یا لیبی را پوشش دهند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در بخش انرژی سعی بر این است که اتکاء به تولید ‌کنندگان به ویژه در منطقه خاورمیانه کم شود، اظهار داشت: در چنین شرایطی اگرچه خاورمیانه نقش کلیدی خود را از دست نخواهد داد، اما نقش پررنگ‌تری پیدا نخواهد کرد.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر کشور‌ها به سمت استفاده از منابع نفت و گاز شیل می‌رود و این در حالی است که قیمت تمام شده این منابع بالاتر خواهد بود، تبیین کرد: افزایش ظرفیت تولید یا افزایش توان صادراتی قدرت چانه‌زنی را در صحنه بین‌الملل افزایش می‌دهد، بر این اساس به منظور افزایش توان و قدرت ملی باید به سمت افزایش ظرفیت و توانمند‌سازی حرکت کنیم.

معظمی درباره افزایش تولید و صادرات نفت عربستان هم توضیح داد: اگر عربستان در تعیین قیمت و میزان تولید نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، دلیل آن این است که توان تولید دارد و هر لحظه اراده کند می‌تواند حجم تولید را افزایش دهد.

معاون وزیر نفت در ادامه به فعال ‌کردن دیپلماسی انرژی و استفاده از ابزار انرژی برای پیشبرد اهداف کشور اشاره کرد و افزود: جزییات همکاری نفتی ایران با چین و روسیه در آینده اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه اعمال تحریم‌ها به معنای جنگ تمام عیار اقتصادی است، تاکید کرد: استکبار با تمام وجود به دنبال به زمین زدن کشور است، اما ما بیکار نمی‌نشینیم و از همه توان برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به رونمایی از نسل جدید قراردادهای نفتی ایران به منظور جذب سرمایه گذار گفت: این قرار‌داد‌ها با استفاده از تمامی مدل‌های قرار‌دادی توسط گروهی که از نظر ما صاحب نظر هستند تهیه شده و منتظریم که پس از ارائه‌ی آن در سطح بین‌المللی به هیات دولت ارائه دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اشاره به این‌که منتظر برگزاری کنفرانس لندن هستیم، تصریح کرد: البته از شرکت‌های بزرگ برای تهیه این قرار‌داد‌ها کمک گرفته‌ایم.

این مقام مسئول همچنین از ارائه ۷۰ میلیارد پروژه جدید برای تصویب به شورای عالی اقتصاد خبر داد و افزود: ایران از نظر حجم ذخایر گازی اول است و از پتانسیل کافی برخوردار است اما در زمینه تولید مشکل دارد.

معاون وزیر نفت در خصوص افزایش ظرفیت تولید گاز ایران هم توضیح داد: تا پایان سال جاری ظرفیت تولید گاز روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد و در سال ۱۳۹۴ ظرفیت تولید به همین میزان افزایش خواهد یافت.

وی همچنین از آغاز صادرات گاز ایران به عراق خبر داد و یادآور شد: تفاهم‌‌نامه اولیه برای صادرات گاز به عمان هم امضا شده است.

معظمی در ادامه به بهره‌برداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال آینده اشاره کرد و گفت: با توجه به قطع تولید بنزین با ریفورمیت پتروشیمی‌ها امسال و سال آینده به واردات بنزین نیاز داریم.

به گفته وی تولید بنزین توسط ریفورمیت پتروشیمی‌ها نه تنها توجیح اقتصادی نداشت بلکه به سلامت مردم نیز آسیب می‌زد.

معظمی با اشاره به رشد ۸.۲ درصدی درآمد‌های ناشی از صادرات نفت نسبت به برنامه مصوب، خاطرنشان کرد: تولید گاز و محصولات پتروشیمی نیز افزایش یافته است.


 اخباراقتصادی -  مهر
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------