سه‌ضلعی نوسان ارزی



اخبار,اخباراقتصادی,نرخ طلا

 

  اخباراقتصادی - عوامل تاثیرگذار جدید را بررسی می‌کند
سه‌ضلعی نوسان ارزی

  کارشناسان بازار ارز، «افزایش مقدار تقاضا»، «کاهش مقدار عرضه» و «حساس بودن بازار نسبت به اخبار مذکرات هسته‌ای» را سه عامل تاثیرگذار در نوسانان نرخ آزاد دلار در روزهای اخیر عنوان کردند. به اعتقاد این کارشناسان، به‌طور معمول در ماه شهریور، «تقاضا برای واردات کالا» افزایش می‌یابد که این موضوع بر رشد تقاضا در بازار ارز تاثیر می‌گذارد. همچنین «کاهش صادرات میعانات گازی» در هفته‌های گذشته باعث شده است که از حجم دلار تزریقی به بازار کاسته شود. کارشناسان سومین عامل موثر در قیمت بازار را «اخبار مثبت و منفی هسته‌ای» در روزهای اخیر دانستند.

دلار 3200 تومان را لمس کرد
سه ضلعی نوسان در بازار ارز
 لمس مرز 3200 تومان بهترین توصیفی است که می‌توان از وضعیت دلار در بازار سه‌شنبه ارائه کرد.

روز گذشته قیمت دلار در ساعاتی از روز به قیمت 3200 تومان رسید اما قیمت نتوانست در این سطح ثبت شود، تا بهای دلار به 3195 تومان بازگردد. به این ترتیب دلار همچنان از ابتدای هفته گذشته تا دیروز در بازه 3150 تومان تا 3200 تومان باقی ماند و نرخ 3200 تومان به‌عنوان سطح مقاومتی عمل کرد. کارشناسان بازار عملکرد دلار در روزهای اخیر را حاصل سه عامل «کاهش عرضه»، «افزایش تقاضا» و «حساسیت نسبت به اخبار مذاکرات» دانسته‌اند.

  بالاترین قیمت از آغاز تابستان
روز گذشته دلار معاملات خود را با 3180 تومان آغاز کرد که افزایشی 5 تومانی نسبت به روز پیش از آن داشت. در ادامه با افزایشی 10 تومانی به قیمت 3190 و در ادامه با افزایش مجدد به 3200 تومان رسید. به این ترتیب دلار در هفته جاری در 2 روز ابتدایی هفته با کاهش‌های 5 و 10 تومانی مواجه شد، ولی روز دوشنبه و سه‌شنبه دوباره افزایش یافت و به 3195 تومان رسیده است. به این ترتیب برای دومین بار در شهریورماه سال جاری بهای دلار به سطح 3190 تومان رسید. این در حالی است که قیمت دلار از تاریخ 31 خردادماه به سطح 3200 تومان نرسیده بود و در تابستان قیمت دلار تنها در شهریور به 3200 تومان نزدیک شده است.

  3 علت نوسانات اخیر
تعدادی از کارشناسان سه ضلعی افزایش تقاضا، کاهش سمت عرضه و افزایش حساسیت به مسائل بین‌المللی و پیرامون در بازار را از عوامل اصلی نوسانات دلار در شهریورماه جاری دانسته‌اند. به اعتقاد گروهی  از آنها عرضه ارز به بازار به دلیل کاهش صادرات میعانات گازی تضعیف شده است. از طرفی در کنار این عامل افزایش تقاضا به دلیل تغییرات فصلی عامل دیگری برای افزایش نوسان بوده است.

 

به گفته آنها از سویی از اواخر شهریورماه به طور سنتی تقاضای ارز برای واردات بالا می‌رود و از سوی دیگر در دو هفته انتهایی شهریورماه تقاضای ارز مسافرتی نیز افزایش پیدا می‌کند و موجب تشدید تقاضا در بازار می‌شود. گروهی دیگر از کارشناسان در کنار دو عامل پیشین افزایش حساسیت‌ها به فضای سیاسی و خبرهای مثبت و منفی مذاکرات هسته‌ای را عاملی دیگر برای نوسانات اخیر دانسته‌اند. به گفته آنها هنگامی که خبر مخالف روندهای گذشته مخابره می‌شود، گروهی از دلالان سعی می‌کنند با ایجاد شایعات و تحرکات درجهت ایجاد نوسان و کسب سود از آن برای خود استفاده کنند.


گروهی دیگر از کارشناسان اعتقاد دارند مسائل دیگری نیز در روزهای اخیر در بالا و پایین شدن نرخ ارز نقش داشته است. به گفته این دسته از کارشناسان نبودن تلقی واحد راجع به سیاست‌های ارزی بین مسوولان می‌تواند یکی از عوامل نوسانات اخیر باشد. به گفته آنها عده‌ای از مسوولان هدف دولت را رساندن نرخ ارز بازار به نرخ دلار مبادله‌ای عنوان می‌کنند، در حالی که رئیس بانک مرکزی در صحبت‌های خود اشاره می‌کند که تا مشخص نشدن نتایج مذاکرات تصمیم نهایی راجع به یکسان‌سازی صورت نخواهد گرفت؛ بنابراین به اعتقاد این کارشناسان برداشت‌های متفاوت از این اظهارنظرها می‌تواند موجب تغییر انتظارات و رفتار فعالان شود.

 

به بیان دیگر، وقتی سیاست‌گذار ابزار عملی برای تزریق ارز به بازار ندارد و قصد این تزریق را نیز ندارد، سیاست‌های اعلامی می‌تواند موجب شود بازار رمزخوانی خود را از این مباحث داشته باشد. به تبع این موضوع، به نظر می‌رسد تعدادی از کسانی که دارایی‌هایشان به دلار است از هراس کاهش ارزش دارایی‌های خود سعی می‌کنند با مانع‌تراشی در برابر سیاست نزدیک کردن نرخ دلار آزاد به دلار مبادله‌ای و حرکت به سوی همگرایی مقاومت کنند و نرخ دلار در مسیر واگرایی قرار گیرد.

  دو دیدگاه راجع به ادامه نوسان
در بین فعالان دو دیدگاه راجع به تداوم یا عدم تداوم نوسانات اخیر وجود دارد. عده‌ای از فعالان انتظار نوسان و افزایش قیمت بیشتر را در روزهای آینده دارند. به اعتقاد آنها روند کلی دلار در شهریورماه افزایشی بود و بهای دلار نیز در این ماه پس از تقریبا یک هفته به نزدیک‌های سطح مقاومتی جدید(3200 تومان) رسید؛ بنابراین به باور آنها افزایش قیمت در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.


این در حالی است که تیرماه سال جاری در محدوده نوسانی پیشین (3150 تا 3200 تومان) نیز دلار پس از 10 روز به نزدیکی‌های سطح مقاومتی رسید، ولی در ادامه ماه بهای دلار با کاهش به همین محدوده نوسانی خود بازگشت و از سطح مقاومتی(3150 تومان) عبور نکرد و برای دو ماه نیز به نوسان در همان سطح ادامه داد. همچنین دلار چهارشنبه هفته گذشته نیز به 3190 تومان رسید ولی پس از آن بهای این ارز در سه روز پیاپی با افت ثبت شد و به این ترتیب به سطح بالای 3200 تومان گذر نکرد.

 

گروهی از فعالان نیز نوسانات اخیر را زودگذر و ناشی از تحرکات دلالان می‌دانند. با این وجود گروهی از تحلیلگران بازار اعتقاد دارند، با افزایش تقاضای دلار در روزهای اخیر امکان دارد نرخ دلار در روزهای آتی بالاتر از 3200 تومان برود، ولی این شکسته شدن قیمت پایدار نخواهد بود و دلار بار دیگر به زیر 3200 تومان باز خواهد گشت. به گفته آنها مدیریت بازار و نوسانات در دو هفته اخیر بسیار مهم است؛ چراکه به گفته آنها با پایان شهریورماه و آغاز مدارس، بخشی از تقاضا که تقاضا برای ارز مسافرتی است از بازار هجرت خواهد کرد و به تبع این موضوع تقاضا برای اسکناس به کمترین حد خود خواهد رسید و قیمت پس از آن به احتمال زیاد آهسته افت خواهد کرد.


روز گذشته بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را 26 هزار و 629 ریال اعلام کرد. به این ترتیب این نهاد روز سه‌شنبه نرخ رسمی دلار را 8 ریال افزایش داد.


همچنین روز سه‌شنبه هر سکه بهار آزادی به بهای 942 هزار تومان معامله شد که کاهشی 2 هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. به‌نظر می‌رسد دیروز با وجود افزایش قیمت دلار در بازار آزاد قیمت سکه بیشتر متاثر از افت طلای جهانی بود.


  اخباراقتصادی- دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------