آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

وزیر نفت: روسها در صادرات گاز دبه درآوردند و ما نباید عصبانی شویم



اخبار,اخباراقتصادی,وزیر نفت


 اخبار  اقتصادی  - وزیر نفت: روسها در صادرات گاز دبه درآوردند و ما نباید عصبانی شویم

وزیر نفت گفت: "دبه " جز لاینفک در قرارداد صادرات گاز با خط لوله است، همین روسها هم در صادرات گاز " دبه" درمی آوردند.

بیژن نامدار زنگنه در جمع خبرنگاران گفت: نابسامانی های عراق، صادرات گاز طبیعی ایران به این کشور را به تاخیر می اندازد، البته عراقی‌ها کمکی از ایران نخواستند و ایران هم کمکی به آنها نکرده است.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که آیا شاهد سرمایه گذاری روسیه در آینده نزدیک در ایران خواهیم بود؟ گفت: سرمایه گذاری نه ؛ چون سرمایه گذاری ترم حقوقی خاص خود را دارد، اما روسها برای حضور در ایران تمایل بسیاری دارند.او درباره این که مذاکرات ایران و روسیه در چه مرحله ای است، گفت: در همان مرحله ای که لازم باشد قرار دارد.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا شما از پاسخ الکساندر نواک،وزیر انرژی روسیه درباره این که هواپیمای توپولف امن ترین هواپیماست قانع شدید؟ گفت: این موضوع در حوزه کاری من نیست.

زنگنه در این باره که وزیر انرژی روسیه حرفهای شما مبنی بر تبادلات بانکی دو کشور با استفاده از پول ملی دو کشور را تایید نکرد، گفت: در این زمینه تفاهم کامل انجام شد.


وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا آماری از بدقولی روسها در ایران ندارید؟گفت: آمار دارم.او درباره این که چرا بیشتر محور مذاکرات ایران و روسیه روی صادرات محصولات کشاورزی و غذایی بوده است، گفت: ایران چیزی بیشتر از این برای ارائه نداشت، تنها اندکی صادرات خدمات فنی بوده است که باید دراین زمینه صحبت شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به این که بازار روسیه در مقایسه با اقتصاد ایران بزرگ است و روز به روز زندگی آنها بهتر می شود، گفت: تقاضای روس‌ها در حال افزایش است که در این زمینه باید شرکت‌های ایرانی بازاریابی کنند.

زنگنه گفت: کالاهای مصرفی برای روسیه مطلوب است و ایران در گذشته کالای مصرف نهایی تولید و به روسیه صادر می کرد و حال زمان آن است که بازرگانان و صنعتگران برای خود جا باز کنند.


وزیر نفت درباره این که سهم بخش نفت و گاز از افزایش ١٠ برابری مبادلات تجاری ایران و روسیه، چقدر است، گفت: پس از اینکه مشخص شد، جواب سوالتان را دریافت می کنید.


او درباره این که آیا در مذاکره با روسها بر سر تهاتر نفت خام و فرآورده های نفتی توافقی شده است، گفت: هیچ صحبتی درباره تهاتر نفت خام با روسیه انجام نشده است.

وزیر نفت درباره این که آیا در نشست آینده اوپک بحث کاهش عرضه نفت خام در بازار مطرح می شود، گفت: نمی توان از هم اکنون برای چند ماه آینده صحبت و پیش بینی کرد.


زنگنه درباره ادغام وزارت نفت و نیرو و تشکیل وزارت انرژی گفت: من چنین چیزی نشنیدم و تا زمانیکه چیزی نشنوم نمی توانم درباره آن صحبت کنم.


وزیر نفت درباره تحریم صادرات میعانات گازی ایران گفت: این تنها یک اقدام تبلیغاتی بوده، چون میعانات گازی ایران هیچگاه خارج از تحریم قرار نداشته است.

زنگنه درباره صادرات گاز به پاکستان و اینکه آیا تا پایان امسال گاز به این کشور صادر می شود، گفت: پاکستان تا پاپان امسال از ایران گازی دریافت نمی کند، چون ساخت خط لوله در خاک پاکستان هنوز آغاز نشده است.


او درباره این که آیا ایران از پاکستان به دادگاه لاهه شکایت می کند، گفت: هرچیزی که به لاهه نمی رود اما بحث حقوقی جدی با پاکستان وجود دارد و پاکستانیها تقاضای دارند که زمان بهره بری از خط لوله آی پی ٢ سال و نیم به تعویق بیفتد.


زنگنه گفت: ایران به طور اصولی به پاکستان جواب منفی نداده است و مذاکرات با این کشور همچنان ادامه دارد.

وزیر نفت درباره افزایش صادرات گاز به ترکیه هم گفت: هنوز تفاهمی بر سر افزایش صادرات ایران به ترکیه انجام نشده است.


زنگنه درباره شکایت ترکیه از ایران در دیوان بین المللی داوری نیز گفت: "دبه " جز لاینفک در قرارداد صادرات گاز با خط لوله است، همین روسها هم در صادرات گاز " دبه" درمی آوردند.
او با بیان این که نباید از "دبه" در قرارداد صادرات گاز عصبی شد، گفت: در این شرایط باید برای دفاع از شکایتهای احتمالی در قرارداد های گازی تجهیز شد و به درستی دفاع کرد تا بتوان به منافع خود دست پیدا کرد.


زنگنه یادآور شد: اینکه قیمت گاز در یک قرارداد بلند مدت از اول تا آخر یکسان باشد، غیر ممکن است، چون کشورها برای بدست آوردن بازار قیمت گاز را پایین می آورند، مانند بازیهای ورزشی که یکی می برد و یکی می بازد.

وزیر نفت درباره صادرات گاز به اروپا نیز گفت: صادرات گاز یک موضوع طولانی مدت است و اینگونه نیست که بتوان یک ساله اقدام به صادرات گاز کرد.


او با بیان این که ایران آمادگی افزایش صادرات گاز را دارد، درباره قرارداد گازی با عمان نیز گفت: قرارداد گازی با عمان طبق روال جلو می رود و ایران باید عملیات نقشه برداری در دریا را انجام دهد و سپس اسناد مناقصه تهیه شود.


  اخبار اقتصادی - تسنیم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------