آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

توافق ایران و ترکیه بر سر قیمت گاز صادراتی



اخبار,اخباراقتصادی,صادرات گاز ایران به ترکیه


 اخباراقتصادی - توافق ایران و ترکیه بر سر قیمت گاز صادراتی

وزیر انرژی ترکیه گفت: تهران و آنکارا تا پایان سال ٢٠١٤ در باره قیمت گاز صادراتی ایران به توافق می رسند.

به گزارش   ایرنا، تانر ییلدیز گفت: ایران و ترکیه تاکنون به توافق نهایی در باره قیمت نفت دست نیافته اند اما در جریان سفر رئیس جمهوری ایران به ترکیه، هیئت ایرانی شرایط جدیدی را برای فروش گاز پیشنهاد کرده اند.

خبرگزاری ترند به نقل از وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد: طبق این پیشنهاد جدید، قیمت گاز می تواند کاهش یابد اما شرایط تعیین شده در آن مطلوب آنکارا نیست.

توافقنامه کنونی صادرات گاز ایران به ترکیه در سال ١٩٩٦ به امضا دو طرف رسید اما ترکیه هم اکنون معتقد است که خرید گاز ایران برای این کشور بیشتر از خرید گاز آذربایجان هزینه دارد.

قیمت فروش نفت ایران به ترکیه بطور رسمی اعلام نشده است اما رسانه های ترکیه ادعا می کنند که این کشور گاز را به قیمت ٤٩٠ دلار برای هر هزار متر مکعب از ایران خریداری می کند.

این در حالی است که ترکیه هر هزار متر مکعب گاز آذربایجان را با قیمت ٣٣٥ دلار از طریق خط لوله گاز قفقاز جنوبی وارد می کند.

واردات هر هزار متر مکعب گاز از روسیه نیز برای ترکیه ٤٢٥ دلار هزینه دارد.

طبق قرارداد میان تهران و آنکارا، سالانه ١٠ میلیارد متر مکعب گاز از ایران به ترکیه صادر می شود. ترکیه همچنین سالانه بیست میلیارد متر مکعب گاز از روسیه و ٦,٦ میلیارد متر مکعب از آذربایجان وارد می کند.

این کشور همچنین توافقنامه هایی را برای خرید به ترتیب ٤,٤ و ١.٢ میلیارد متر مکعب ال ان جی از الجزایر و نیجریه امضا کرده است.

ترکیه مارس ٢٠١٢ با طرح شکایتی در دادگاه بین المللی داوری خواستار کاهش قیمت گاز صادراتی ایران به این کشور شد که به گفته وزیر انرژی ترکیه این شکایت تا پایان سال ٢٠١٤ مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 اخبار اقتصادی - ایرنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------