آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

انعکاس مذاکرات نیویورک در تالار شیشه‌ای(+جدول)



اخبار,اخبار اقتصادی ,بورس تهران


 اخبار اقتصادی - فعالان بازار سهام نتایج گفت‌وگوهای حاشیه‌ای سازمان ملل را تجزیه و تحلیل می‌کنند
انعکاس مذاکرات نیویورک در تالار شیشه‌ای

 بورس تهران هفته جاری را نیز بدون تغییر خاصی در شاخص به پایان رساند درحالی‌که طی هفته‌های اخیر بازار شاهد سقوط مداوم شاخص کل بوده و در حال حاضر در کانال 71 هزار واحد درجا می‌زند. طی هفته جاری هرچند شاهد سه روز سبز اما ضعیف شاخص کل در بورس بودیم اما وزن روزهای افت شاخص بیشتر بود به‌طوری‌که شاخص در کل هفته با زیان 7/0 درصدی مواجه شد.

به این ترتیب روز گذشته رشد 35 واحدی در کارنامه بورس تهران به ثبت رسید و به رقم 71 هزار و 443 واحد رسید. بر این اساس زیان بورس تهران در این هفته نیز پایدار ماند تا هفتمین هفته ریزشی مداوم بورس تهران رقم بخورد. هرچند در روزهای گذشته شدت این افت بسیار کم شده و سه روز هم شاهد مثبت بودن تغییرات شاخص بودیم اما افت ارزش معاملات و حجم معاملات در این روزها حاکی از بی رمقی بازار سهام است.


کاهش پی‌در‌پی قیمت سهام که در بیشتر گروه‌ها مشاهده می‌شود و در بازار عمومی شده است، عمق جدی افت بازدهی این بازار را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد ریزش‌های بازار سهام با یک شیب ملایم ادامه‌دار خواهد بود.

 

به عقیده کارشناسان محرک‌های تقویت‌کننده در بازار ضعیف است و این موضوع باعث شده بازار تمایلی به رشد نداشته باشد. در این هفته، در عرصه سیاست خارجی در بحث توافقات هسته‌ای، به‌عنوان مهم‌ترین عامل فعلی موثر بر وضعیت بورس سیگنال مثبتی دریافت نشد و این در حالی است که سرمایه‌گذاران اخبار هسته‌ای را به دقت رصد می‌کنند که در این میان اخبار متفاوت و بعضا متناقضی از مذاکرات به گوش می‌رسد، دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 همزمان با آغاز مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار خواهد شد.


به عقیده برخی کارشناسان اگر سیگنال‌هایی مثبت از توافقات اخیر حاصل شود، اثرات آن را به‌طور مثبت بر آینده بازار نظاره‌گر خواهیم بود. کارشناسان می‌گویند: یک بخش تاثیر این توافقات بر بورس تاثیرات ذهنی و روانی بر سرمایه‌گذاران، تحلیلگران و فعالان بازار خواهد بود که طبعا انتظار تاثیرات مثبت بعد از یک دوره نسبتا طولانی کاهشی وجود دارد.

 

بخش دیگر این تاثیرات شامل اثرات عینی این توافق بر اقتصاد کلان و مسائل مالی شرکت‌ها است به‌طوری که پس از این توافقات درصورتی که فضای مبادلات بانکی باز شود، این مهم بر چرخه مبادلات تجاری شرکت‌ها اثر خواهد داشت. همچنین صنایع مختلف صادراتی از شرایط مثبت احتمالی آینده تاثیرات متفاوت خواهند پذیرفت و از این رو برای شرکت‌های صادراتی تاثیراتی خواهد داشت. اما به هرحال باید منتظر ماند و فاکتورهای عینی و واقعی ناشی از بهبود شرایط بین‌المللی را دید.


در این رابطه محمد هنرمند، کار‌شناس بازار سرمایه، با بیان اینکه بازار با ریسک سیاسی مواجه است، گفت: مادامی که ریسک سیاسی بورس را دربرگرفته و هر روز اخبار متفاوتی از وضعیت سیاسی خارجی به گوش می‌رسد نمی‌توان وضعیت بورس را پیش‌بینی کرد.

 

وی گفت سرمایه‌گذارانی که از بازار خارج شده‌اند، دنبال توجیه‌های منطقی برای ورود به بورس هستند. وی خاطرنشان کرد: سایه اخبار مذاکرات هسته‌ای مدت زیادی است که بر معاملات گسترده و یک فضای پر از انتظار را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است. وی با بیان اینکه رشد روزهای اخیر بورس، رشد کم‌رمقی بوده و شاخص به مدد معاملات بلوکی سبز شده است، گفت: با اینکه شاهد رشد کم‌رمق بازار بوده‌ایم اما از این به بعد هم ریزش‌هایی نخواهیم داشت چرا که قیمت‌ها به کف رسیده است.


هنرمند در‌خصوص گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها نیز گفت: به نظر نمی‌رسد اخبار منتشر شده از طرف شرکت‌ها چندان مطلوب باشد که این مساله نیز به دلیل کاهش تولیدی است که در شرکت‌ها به دلیل رکود اقتصادی رخ داده است. وی افزود: افزایش نرخ‌ها نیز نمی‌تواند عاملی برای بهبود وضعیت بازار باشد چرا که این افزایش‌ها به اندازه‌ای نبوده که به‌عنوان عامل موثری در وضعیت شرکت‌ها دخیل باشد. وی ادامه داد: به‌طور مثال افزایش نرخ سیمان به اندازه‌ای نبود که این شرکت‌ها بودجه خود را پوشش بدهند.


وی به چشم‌انداز بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بحث توافقات هسته‌ای به‌عنوان یک ریسک سیاسی وضعیت شرکت‌ها را با مشکل مواجه کرده است؛ برای مثال شرکت‌های پتروشیمی درصد قابل توجهی از محصولات را به چین صادر می‌کنند و از صادرات به اروپا به دلیل تحریم‌ها محروم بوده‌اند که با گشایش در روابط تجاری پس از توافقات، قدرت چانه زنی بالاتری یافته و منجر به توسعه بازار صادراتی خواهد شد و این عامل مهمی در افزایش توان شرکت‌ها خواهد بود و تاثیر مهمی هم بر بورس خواهد گذاشت.

 

این کارشناس بازار سرمایه، به پیش‌بینی بازار تا آخر سال پرداخت و گفت: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌کنم در زمینه روابط بین‌المللی گشایش ایجاد خواهد شد و بر عملکرد شرکت‌ها تاثیر زیاد خواهد گذاشت، بازار در نیمه دوم سال با رشد کمی مواجه می‌شود اما در سال آینده با امیدوار بودن به عملکرد دولت در زمینه خروج از رکود و کاهش تورم، بازار شرایط مطلوبی را تجربه خواهد کرد. بنا به گفته هنرمند در صورت حصول توافق نهایی مذاکرات، انتظار سودآوری بیشتری از بازار سرمایه می‌توان متصور شد مشروط بر اینکه در آن شرایط نیز نقدینگی مناسبی به بازار تزریق شود.

در بازار چه گذشت؟
در نتیجه معاملات روز گذشته شاخص کل متاثر از رشد قیمت نمادهای بزرگ و تاثیر‌گذاری همچون مخابرات، ارتباطات سیار، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، نفت سپاهان و نفت پارس 35 پله صعود کرد و در عدد 71هزار و 443 به کار خود پایان داد. این در حالی بود که دو نماد سرمایه‌گذاری امید و بانک پاسارگاد با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص باعث افت آن شدند. 

 

سرمایه‌گذاران روز گذشته بیش از 287 میلیون سهم را در بازار دست به دست کردند که ارزش این معاملات بیش از 850 میلیارد ریال بود و در 32هزار و 855 نوبت معاملاتی انجام شد. صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای قند لرستان، قند مرودشت، زغال‌سنگ نگین طبس، داده‌پردازی ایران، تولیدی شیشه رازی، سایپا شیشه و درخشان تهران بود.


این در حالی بود که نمادهای شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، قند شیرین خراسان، سایپا آذین، پست بانک، شهد ایران، فنرسازی زر و رینگ‌سازی مشهد با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار داشتند. همچنین دیروز داروسازی امین، سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، کارخانجات تولیدی شیشه رازی، گلوکوزان، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و سپنتا سنگین‌ترین صف‌های خرید را به خود اختصاص دادند.


در مقابل نمادهای سیمان مازندران، پارس پامچال، کاغذ‌سازی کاوه، فولاد امیر‌کبیر کاشان، سیمان اصفهان و سیمان دورود با طولانی ترین صف‌های فروش به کار خود پایان دادند.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

 

 اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------