چرا اوراق تسهیلات مسکن گران شد؟



اخبار,اخباراقتصادی,تسهیلات مسکن


اخبار اقتصادی - چرا اوراق تسهیلات مسکن گران شد؟

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس گفت: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن، حجم زیاد نقل و انتقال در هفته های پایانی تابستان و در پی آن بالا رفتن حجم تقاضا نسبت به عرضه این اوراق در فرابورس است.

علیرضا توکلی در خصوص افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن گفت: یکی از دلایل اصلی این افزایش قیمت حجم زیاد نقل و انتقال در هفته های پایانی تابستان و در پی آن بالا رفتن حجم تقاضا نسبت به عرضه این اوراق در فرابورس است که احتمال می رود این حجم تقاضا در مهرماه کاهش پیدا کند.


رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس افزود: از دیماه سال گذشته تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس بر عرضه پیشی گرفته و همچنان ادامه دارد و این اختلاف در ماههای گذشته به دلیل کاهش حجم عرضه این اوراق بیشتر شده است.


وی اضافه کرد: پیش از این، بانک مسکن بطور متوسط و ماهانه 317  میلیارد تومان اوراق  تسهیلات مسکن منتشر می کرد و مقدار تقاضای این اوراق نیز بطور متوسط و ماهانه  192 میلیارد تومان بوده است و این حکایت از مازاد عرضه به میزان 125 میلیارد تومان در ماه بود. اما از دی ماه 92 و همزمان با افزایش مبلغ وام  مسکن از 20 به 35 میلیون تومان، تفاضای وام به شدت افزایش یافت و متوسط تفاضای ماهانه تسهیلات از 192 میلیارد تومان به بیش از 560 میلیارد تومان در ماه رسید.


رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ادامه داد: این افزایش تقاضا به حدی بود که  با وجود افزایش حجم اوراق منتشره توسط بانک مسکن از 317 به  بیش از 432 میلیارد تومان در ماه، پاسخگوی تقاضای 560 میلیارد تومان در ماه نبوده و همین مساله سبب افزایش شدید قیمت اوراق حق تقدم تسهیلات در بازار شده است.


وی اضافه کرد: در حال حاضر با مازاد تقاضای ماهانه به میزان 127 میلیارد تومان در ماه مواجه هستیم؛ البته در مرداد ماه این فاصله به 51 میلیارد تومان کاهش یافته و پیش بینی می شود در مهر ماه و با اتمام فصل نقل و انتقالات مسکن، شاهد تعادل در عرضه و تقاضای بازار باشیم.


توکلی در خصوص تشکیل صندوق و اقداماتی برای عرضه بیشتر اوراق تسهیلات توسط بانک مسکن گفت: مراحل اجرایی تشکیل این صندوق ها در حال انجام است اما هنوز به مرحله پذیره نویسی نرسیده؛ همچنین بانک مسکن به همراه کارگزاری این بانک اساسنامه و امیدنامه این صندوقها را تهیه کرده اند که باید برای تصویب به سازمان بورس ارسال تا مجوز راه اندازی آنها صادر شود.


رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس در خصوص تاثیر وام 80 میلیونی مسکن در افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن تصریح کرد: بازار بر مبنای اخبار تصمیم گیری می کند و شایعه افزایش وام 80 میلیونی مسکن با وجود اینکه تاکنون به تصویب نرسیده است در افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن بی اثر نبوده است.


به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی با اشاره به این که تا این لحظه بانک مسکن هیچ برنامه ای برای افزایش میزان وام مسکن به 80 میلیون تومان ندارد تاکید کرد: در صورت تصویب وام 80 میلیون تومانی، سازوکار پرداخت آن توسط مسئولان بانک مربوطه توضیح داده خواهد شد.


رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ابراز امیدواری کرد: با پایان تابستان و کاهش حجم نقل و انتقالات و تسریع بانک مسکن در افزایش حجم عرضه، در آینده شاهد کاهش تدریجی نرخ اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس باشیم.

 

 اخبار اقتصادی - اقتصاد آنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------