آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

صنایع کوچک؛ برنده نیمه اول



  اخبار اقتصادی -  بررسی عملکرد بورس را در6 ماه اول سال
صنایع کوچک؛ برنده نیمه اول

 شاخص کل بورس تهران در ادامه روند رو به رشد هرچند محدود خود، 140 واحد دیگر صعود کرد و در رقم 71685 واحدی ایستاد. شاخص فرابورس نیز 6 واحد رشد کرد و به 816 واحد رسید. نمادهای «فخاس» با 6، «فارس» با 5 و «وپاسار» با 3 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر بورس تهران بر جای گذاشت و در مقابل نمادهای «فخوز» با 44، «وبصادر» با 34 و «خودرو» با 12 واحد بیشترین تاثیر مثبت را در صعود 140 واحدی بورس تهران داشت.

مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس تهران به بیش از 246میلیارد تومان رسید. بورس تهران در تابستان 93 در شرایطی با رشد 140 واحدی شاخص کل در آخرین روز، به کار خود پایان داد که افت 3/9 درصدی شاخص طی این مدت بدترین کارنامه را برای نیمه نخست سال این بازار در سال‌های اخیر رقم زده است.


این در حالی است که بررسی‌های «دنیای اقتصاد» حکایت از آن دارد که طی این مدت صنایع کوچک عملکرد به مراتب بهتری نسبت به صنایع بزرگ از خود نشان داده‌اند. کارشناسان معتقدند صنایع کوچک که کمتر درگیر مشکلاتی همچون قیمت‌گذاری، محدودیت صادراتی، خوراک و... هستند توانسته‌اند روند مناسب‌تری را هم در بازار و هم در بخش واقعی اقتصاد تجربه کنند. با این حال رصد گروه‌های بزرگ طی 6 ماه اخیر حکایت از اصطکاک بالای این صنایع با تصمیمات دولتی و عقب‌نشینی‌های مزمن در این صنایع دارد.
 
  ثبت رکورد‌های منفی برای بورس تهران
شاخص کل بورس تهران که در بهار امسال زیان 6/7 درصدی را به سهامداران تحمیل کرده بود در تابستان نیز نتوانست بازدهی بدهد. براین اساس با احتساب 7/1 درصد نزول طی تابستان، شاخص کل در مجموع نیمه ابتدای سال 93 معادل 3/9 درصد نزول کرد تا به این ترتیب بورس تهران یک رکورد منفی در کارنامه‌اش ثبت شود. 

 

بورس تهران طی سال‌های اخیر در نیمه‌ابتدایی سال همواره بازدهی را عاید سهامداران کرده بود، اما امسال بر خلاف سال‌های گذشته نتوانست بازدهی بدهد. جالب توجه آنکه طبق گزارش‌هایی که پیش از این منتشر شده بود طی حدود 6 سالی که نحوه محاسبه شاخص تغییر کرده در هر سال تنها یک فصل منفی داشتیم که با ثبت دومین فصل منفی در سال 93، رکورد منفی دیگری در این سال برای بورس تهران به ثبت رسید.

  سرآمد بازدهی در بازارهای موازی به بانک‌ها و دلار رسید
بورس تهران در حالی در نیمه نخست سال جاری 3/9درصد زیان را عاید سهامداران کرد که اگر هزینه خرید و فروش سهام را در نظر بگیریم باید حدود 5/1 درصد دیگر به زیان سهامداران اضافه کنیم تا به 8/10درصد زیان برسد. در بازارهای سنتی موازی با بورس تهران نیز در نیمه ابتدای سال شاهد رشد 5/5 درصدی قیمت دلار و افت 7/3 درصدی قیمت سکه بودیم. بازار مسکن نیز همچنان با رکود دست و پنجه نرم می‌کند و طرح‌های حمایتی نتوانست تحرک مثبتی در معاملات بازار مسکن ایجاد کند. بازار پول و بانک‌ها نیز با احتساب سود 22 درصدی سالانه، حدود 11 درصد سود را به حساب سرمایه‌گذارانش واریز کرده است.


به این ترتیب از میان بازارهای ذکر‌شده، سرمایه‌گذاری در بورس زیان‌آورترین سرمایه‌گذاری در نیمه ابتدای سال 93 بوده است، در حالی که در برخی ماه‌ها مثل مرداد، این بازار بهترین عملکرد را از سایر بازارها داشته است، این در حالی است که تفاوت بازدهی سرمایه‌گذاری در بورس و بانک‌ها به حدود 22درصد طی این مدت رسیده است.

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بورس تهران


  نیمه ابتدای سال به کام صنایع کوچک و تک‌سهم‌ها
نیمه ابتدای سال 93 در حالی به پایان رسید که به‌صورت عمومی شاخص صنایع بزرگ بیش از صنایع کوچک افت کرد. به ترتیب صنایع «ساخت محصولات فلزی»، «املاک و مستغلات» و «خدمات فنی و مهندسی» با افت 27، 27 و 21 درصد بیشترین زیان در میان صنایع را بر جای گذاشتند؛ این در حالی است که به لطف ارزش‌های پایین معاملات در نیمه ابتدای سال 93 نمادهایی با حجم مبناهای بالا افت قیمتی زیادی را تجربه نکردند.


این در حالی است که برخی تک سهم‌ها و صنایع کوچک مورد هجوم نوسان‌گیران و سفته‌بازان قرار گرفتند و طی مدت کوتاهی به یکباره افزایش قیمت‌های آن‌چنانی را به‌دست آوردند. صنایع «سایر واسطه‌گری‌های مالی» با 5/29 درصد بازدهی، «دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی» با 6/24 درصد و لاستیک و پلاستیک با 4/23 درصد صعود در شاخص توانستند بیشترین بازدهی را عاید سهامدارانشان کنند. جالب توجه آنکه دو صنعت از سه صنعت برتر نیمه ابتدایی سال 93 مرتبط با خودروسازی بوده است و مهم‌ترین دلیل این امر می‌تواند خبرهای خوش افزایش تولید و نرخ برابری این گروه باشد. این در حالی است که خودروسازان و قطعه سازان بورس تهران برآیندی نزدیک به صفر داشتند.

 

صنعت «محصولات شیمیایی» که بالاترین ارزش بازار را در بازار سرمایه در اختیار دارند بیش از 8 درصد افت کرد. این میزان نزول وزن بالایی را در افت 3/9 درصدی بورس تهران بر جای گذاشته است.

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بورس تهران


  کاهش ارزش معاملات در نیمه ابتدایی 93
در حالی شاهد ارزش‌های امیدوارکننده معاملات روزانه بورس و فرابورس در سال 92 بودیم که با آغاز سال 93 یک اتفاق به‌صورت روشن برای بورس رخ داد و آن کاهش حجم و ارزش معاملات بود. ارزش معاملاتی که در برخی روزهای سال 92 به 800 میلیارد تومان رسیده بود در نیمه ابتدایی سال 93 در برخی روزها حتی به 100 میلیارد تومان نیز نمی‌رسید.

اخبار,اخبار اقتصادی , بورس تهران


نیمه دوم سال 93، نیمه‌ای متفاوت؟
در حالی این روزهاخبرها و امیدهای مثبتی از نشست‌ها و مذاکرات ایران و گروه 1+5 به گوش می‌رسد که بورس تهران به نوعی با کاهش ارزش معاملات، انتظار خود را برای مشخص شدن شرایط نشان می‌دهد.


تحلیل‌ها و پیش بینی‌ها برای روند بورس تهران در حالی انجام می‌شود که وزن بالایی از این تحلیل‌ها با توجه به توافق یا عدم توافق ایران و گروه 1+5 برآورد می‌شود.


 کارشناسان و تحلیلگران معتقدند در صورت انجام توافق ایران و گروه 1+5 دلار کاهش قیمت زیادی نخواهد داشت و در محدوده 2800 تا 3200 تومان نوسان خواهد داشت به این ترتیب سودآوری شرکت‌های بورسی با افت قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو‌ نخواهد شد؛ این در حالی است که در صورت عدم انجام توافق نیز دلار شاهد پرش قیمتی شدیدی نخواهد بود و شاید با افزایش نهایتا 50 تا 100 تومانی روبه‌رو‌ شود.


به این ترتیب به نظر نمی‌رسد تحلیل‌های روند بورس تهران از این حیث مورد تهدید باشد.


نکته مشترک اغلب تحلیل‌ها و صحبت‌های بورسی روی یک نکته متمرکز است و آن امکان مراوده با شرکت‌های خارجی و انجام گشایش‌های تجاری است که می‌تواند تاثیر بالایی بر بورس تهران بگذارد.


شاید تحریمی که این روزها بسیاری از صنایع به انتظار لغو آن نشسته‌اند لغو تحریم سوئیفت است که باعث افزایش مراوده صنایع بورسی مانند پتروشیمی و خودرو و بانک خواهد شد. شاید لغو تحریم سوئیفت بتواند گروه بانکی را که در ماه‌های اخیر در حاشیه بازار قرار گرفتند و کسی در مورد آنها صحبتی نمی‌کند در مرکز توجه قرار دهد.


 البته باید توجه کرد که خبر مثبت لغو تحریم بانک‌ها از جانب اتحادیه اروپا نیز چندان تاثیر مثبتی بر این صنعت نداشت و بازار سرمایه به انتظار لغو تحریم سوئیفت نشسته است.


برخی دیگر از صنایع مانند صنعت ساختمان‌سازی که در نیمه نخست افت بالایی را تجربه کردند می‌توانند در صورت لغو تحریم‌ها از دیگر کاندید‌اها برای صعود باشند.

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بورس تهران

 

 اخباراقتصادی  -دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------