آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

فشار روحانی به روس ها/اروپا به دنبال گاز ایران



اخبار,اخباراقتصادی, صادر کنندگان جدید گاز


 اخبار اقتصادی- فشار روحانی به روس ها/اروپا به دنبال گاز ایران

اروپا به طور جدی احتمال واردات بلند مدت گاز از ایران را بررسی می کند. در روز چهارشنبه، خبرگزاری «رویترز» با استناد بر سخنان منبعی در کمیسیون اروپا که در تدوین استراتژی انرژی اتحادیه اروپا شرکت داشته، این خبر را منتشر کرده است.

گازتا رو نوشت: اتحادیه اروپا می خواهد گاز از ایران را جایگزین صادرات گاز از روسیه کند.

به گزارش «تیک»، اروپا در اثر رشد تشنجات در روابط با روسیه، فعالانه به دنبال صادر کنندگان جدید گاز است. ایران از مدتها پیش، برای صادرات گاز به اتحادیه اروپا اعلام آمادگی می کند، اما در حال حاضر، زیر بناهای لازم موجود نیست. کارشناسان معتقدند که صدور گاز ایران از طریق «مسیر جنوبی» روسیه محتمل بود . اما، این امر مستقیما مغایر با منافع «گاز پروم» است.

اروپا به طور جدی احتمال واردات بلند مدت گاز از ایران را بررسی می کند. در روز چهارشنبه، خبرگزاری «رویترز» با استناد بر سخنان منبعی در کمیسیون اروپا که در تدوین استراتژی انرژی اتحادیه اروپا شرکت داشته، این خبر را منتشر کرده است.

به گفته این منبع، این امر با جریان وخیم شدن روابط میان روسیه و اتحادیه اروپا و همچنین قرابت سیاسی تهران با کشورهای غربی مرتبط است. افزون بر آن، واردات گاز از ایران باعث خواهد شد از وابستگی به واردات از روسیه کاسته شود («گاز پروم» در حدود 30 درصد از بازار اروپا را در دست دارد).


در این میان، این منبع خاطر نشان کرد که واردات از ایران، فقط در صورت لغو تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران و احداث زیر ساخت ها برای ارسال گاز ممکن خواهد شد.

در حال حاضر، روسیه و اروپا تلاش می کنند «مساله گاز اوکراین» را حل و فصل کنند و کمیسیون اروپا از آن بیم دارد که خطر توقف صادرات گاز روسیه از طریق اوکراین به واقعیت بپیوندد. تمامی این مسایل، در زمینه اعمال تحریم هایی مطرح شده اند که اتحادیه اروپا علیه برخی از شرکت های انرژی روسیه اعمال کرده است. به رغم آن که نام «گاز پروم» به طور رسمی در فهرست تحریم ها ذکر نشده است، اما اخیرا، شرکت انحصاری گاز [گاز پروم] اعلام کرده که تاثیر تحریم ها را احساس می کند.

در روز چهارشنبه نیز حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، اعلام کرد که ایران برای صادرات گاز خود به اروپا و «احداث زیربناهای لازم برای ارسال گاز» آمادگی دارد.روحانی در جریان دیدار خود با هاینز فیشر، رئیس جمهور استرالیا، تصریح کرد: «ایران از نقطه نظر انرژی، از موقعیت منحصر به فردی برخوردار است، از این رو، می تواند برای اروپا، منبع مطمئن انرژی محسوب شود».

از زمان آغاز طرح احداث خط لوله ناباکو در سال 2004 میلادی، نیز موضوع صادرات گاز ایران به اروپا مطرح بوده است. این خط لوله قرار بود از طریق ترکیه، بلغارستان، رومانی و مجارستان تا استرالیا امتداد یابد . اما، روابط متشنج غرب با ایران و با شخص محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، به طرفین اجازه نداد توافقنامه مشخصی را منعقد کنند.

در نتیجه، اجرای طرح ناباکو به خاطر نبود پایگاه مواد خام ناکام ماند.

اما، در این اواخر، ایران بیش از پیش از احتمال صادرات گاز خود به اروپا سخن می گوید. در ماه اوت، علی مجیدی، معاون وزیر نفت ایران، گفت که برخی از کشورهای اروپایی در این خصوص ابراز تمایل کرده اند. در این میان، به گفته مجیدی، اینجا از صادرات گاز از طریق خط لوله ناباکو سخن در میان است. در ماه اوت نیز طرف ایرانی اعلام کرد که برای صادرات حدود 35 میلیارد متر مکعب گاز در سال به اتحادیه اروپا آمادگی دارد (برای مقایسه – روسیه در حدود 160 میلیارد متر مکعب گاز صادر می کند).

براساس ارزیابی های انجام شده، ذخایر گاز در ایران تقریبا تا 34 تریلیون متر مکعب می رسد (در حدود 17 درصد ذخایر جهان، دومین جایگاه بعد از روسیه). اما، به گفته میخائیل کورچمکین، مدیر East European Gas Analysis، ایران با چنین حجم ذخایر گازی، بالانس صفری در صادرات و واردات دارد – این کشور در حدود 10 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر می کند و در حدود 5 میلیارد مکعب نیز از ترکمنستان گاز وارد می کند.

به گفته کورچمکین، صادرات گاز ایران به اتحادیه اروپا امکان پذیر است، اما به احتمال قوی با استفاده از «مسیر جنوبی» روسیه، نه از طریق خط لوله ناباکو.

کورچمکین تصریح می کند: «احتمال دارد که اتحادیه اروپا، ایران و ترکیه خط لوله جدیدی را تا مرز بلغارستان احداث کنند و از این طریق، گاز ایران وارد خط لوله «مسیر جنوبی» خواهد شد. افزون بر آن، در صورتی که «مسیر جنوبی» احداث شود، در آن صورت ارسال گاز ایران از طریق خط لوله بالکان به اوکراین و مولداوی نیز ممکن خواهد شد».

قرار است، ظرفیت «مسیر جنوبی» روسیه، به 63 میلیارد متر مکعب برسد، اما مساله این است که روسیه از سال ها پیش برای آزاد کردن این طرح از تاثیر بسته انرژی اتحادیه اروپا تلاش می کند.


در حال حاضر، روسیه با ایران در خصوص معامله پایاپای چندین میلیاردی «نفت در ازای کالا» مذاکراتی انجام می دهد. پیش از این، کارشناسان خاطر نشان کرده اند که روسیه تلاش می کند مانع از صادرات نفت ایران به اروپا شود. این موضوع در خصوص گاز ایران نیز صدق می کند


اخباراقتصادی - تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------