خبر سازی رشد اقتصادی 4.6 درصدی



اخبار,اخباراقتصادی,رونق اقتصادی

 

 اخباراقتصادی - خبر سازی رشد اقتصادی 4.6 درصدی/ توضیحات دو اقتصاددان درباره روزهای پر رونق اقتصاد

 اعلام رشد اقتصادی 4.6 درصدی از سوی مسعود نیلی، مشاور ارشد اقتصادی روحانی این روزها نقل بسیاری از محافل اقتصاددانان است. در همین رابطه مهدی تقوی و جمشید پژویان دو اقتصاددان برجسته توضیح می دهند.

 رشدی که از دیدگاه برخی، افسانه و از دیدگاه برخی دیگر گنگ و ابهام برانگیز است. این در حالی است که با وجود تایید رشد 4.6 درصدی اقتصاد در فصل اول سال 1393 توسط بانک مرکزی، کماکان سطح تولید ناخالص داخلی به قیمت های ثابت سال 1383 در سطحی کمتر از رقم فصل اول سال 1390 قرار دارد و به این معناست که اقتصاد ایران هنوز در مرحله بازیابی توان از دست رفته و بازیابی استفاده از ظرفیت های خالی خود قرار دارد و هنوز به سطح تولید سال 1390 نرسیده است.

جمشید پژویان، عضو هیات علمی دانشگاه طباطبایی در گفت و گویی که با خبرگزاری خبرآنلاین انجام داد عنوان کرد که رونق اقتصادی یعنی رشدی که تداوم داشته باشد و این در حالی است که رشد اقتصادی در کشور ممکن است در یک دوره کوتاه مدت اتفاق افتاده باشد، پس نمی توان ادعای رونق اقتصادی را داشت.

این اظهار نظر در حالی از سوی پژویان مطرح می شود که مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهوری با حضور در برنامه پایش عنوان کرده بود که رشد اقتصادی 4.6 درصدی به معنای رونق اقتصادی نیست، حجم اقتصاد ایران هنوز با زمستان سال 1390 فاصله زیادی دارد و رشد اقتصادی بهار تنها به منزله نشانه‌ای مبنی بر آغاز خروج از رکود بوده است.

در همین رابطه مهدی تقوی، تحلیل گر مسائل اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با گلایه از نبود پارامترهای مثبت اقتصادی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به خبرگزاری خبرآنلاین گفت:« در سال های گذشته و در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد نرخ های اعلام شده برای رشد اقتصادی همه منفی بودند و هیچ گاه شاهد رشد اقتصادی مثبتی نبودیم.»

وی افزود:« رونق زمانی رخ خواهد داد که به اوج سیکل تولید ناخالص ملی رسیده باشم اما آیا تاکنون چنین اتفاقی افتاده است؟ در دولت نهم و دهم دچار رکود تورمی شدیدی بودیم که گمان نکنم به این زودی ها نرخ های منفی وارد فاز مثبتی شوند.»

تقوی در ادامه با اشاره به ابهام در آمارهای منتشر شده گفت:« آمارهای که منتشر شده است هنوز برای اقتصاددانان مشخص نشده که ماهانه است یا فصلی و اصلا طبق کدام سرفصل های آماری محاسبه شده اند. می گویند 3 ماهه نخست سال جاری رشد اقتصادی 4.6 درصدی را داشته ایم اما حتی اگر چنین رشدی نیز وجود داشته باشد بی گمان از شوک های لحظه ای است که به اقتصاد وارد شده است و تداوم آن به هیچ عنوان متضمن رونق اقتصادی نخواهد بود. باید دید که آیا تا پایان سال نیز چنین عددی وجود خواهد شد.»

وی اظهار داشت:« آماری که مسعود نیلی عنوان کرده است درست است اما این عدد از دیدگاه من ممکن است تنها یک شوک باشد که به اقتصاد کشور وارد شده است. جوجه را آخر پاییز می شمارند، بنابراین برای تداوم رشد اقتصادی باید دید تا پایان سال چه اتفاقات دیگری خواهد افتاد.»

تقوی در پایان گفت:«این در حالی است که بانک مرکزی و مرکز آمار ایران تاکنون رشد اقتصادی 4.6 درصد را تایید نکرده اند.»

همچنین جمشید پژویان در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین بر این باور است که رونق اقتصادی یعنی رشدی که تداوم داشته باشد و تا زمانی که تداوم وارد مقوله رشد نشود نمی توان ادعا داشت که رشد اقتصادی مثبتی رخ داده است.

وی در ادامه افزود:« رشد چهار ماهه که اعلام شده است به هیچ عنوان نماد رونق نیست. این در حالی است که شک و تردیدهای فراوانی در خصوص این عدد وجود دارد و بسیاری از تحلیلگران اقتصادی نمی توانند این عدد را تایید کنند.»

پژویان اظهار داشت:« ممکن است در مدت زمان کوتاهی رشد اقتصادی وجود داشته باشد اما این درصورتی است که این رشد تداوم داشته باشد، در غیر این صورت نمی توان ادعا کرد که رشد بدون تداومی وجود خواهد داشت.»

 اخبار اقتصادی - خبر آنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------