آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

دلار کمر طلا را شکست/ قیمت طلا به کدام سمت می رود؟



اخبار,اخباراقتصادی,قیمت طلا

 اخبار اقتصادی - دلار کمر طلا را شکست/ قیمت طلا به کدام سمت می رود؟

 سخنرانی ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا نیز عامل دیگری بود که از نگاه کارشناسان در افت قیمت طلا موثر واقع شد.

  سیر نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی، به جایی رسید که قیمت 1200 دلار در هر انس را هم شکست و در روز دوشنبه 6 اکتبر به 1.193.60 دلار رسید. این افت چشمگیر قیمت طلا از دسامبر 2013 تاکنون بی سابقه بوده و آنچنان سرمایه گذاران را ناامید کرد که در روز سه شنبه فلز زرد شاهد افزایش دوباره قیمت بوده و توانست مجدداً خود را به قیمت 1200 دلار برساند. قیمت هر انس طلا در روز سه شنبه به 1206.04 دلار در هر انس رسید که در مقایسه با 5 روز گذشته 0.80%، در یک ماه گذشته 4.85%، سه ماه گذشته 8.39% و شش ماه گذشته 7.44% کاهش قیمت داشته است.

کارشناسان دلیل افت بالای طلا در روز دوشنبه را انتشار گزارش وضعیت بیکاری در آمریکا، افزایش میزان اشتغال متعاقب رشد اقتصادی در این کشور در ماه سپتامبر و افزایش ارزش دلار عنوان کرده اند. طبق گزارش جدید، میزان بیکاری در آمریکا با رقم 5.9% در پایین ترین سطح خود در طول 6 سال اخیر قرار دارد. ایالات متحده آمریکا در ماه سپتامبر 284.000 عدد شغل ایجاد کرده است که این رقم در ماه اوت 180.000 عدد بوده است. ارقام مذکور پیش بینی های کارشناسان و اقتصاددانان- که میزان ایجاد اشتغال را 210.000 عدد برآورده کرده بودند- را نیز پشت سر گذاشت. کارشناسان آمریکایی تخمین زده بودند که نرخ بیکاری در آمریکا به رقم 6.1% برسد. نرخ بهره در آمریکا در راستای سیاستهای جدید، ممکن است با گزارش جدید زودتر از آنچه تصور میرفت، افزایش پیدا کند. این امر می‌تواند جایگاه دلار را تقویت و طلا را مجدداً ضعیف کند.

کریستوفر دمبیک، کارشناس ساکسوبانک در این باره می گوید: افزایش ارزش دلار متعاقب سیاستهای جدید پولی آمریکا از مهمترین دلایل افت بی سابقۀ ارزش طلاست.

کارشناسان پیش بینی می کنند که شکسته شدن قیمت 1200 می تواند روزهای بدتری را برای طلا رقم بزند و احتمال کاهش قیمت آن به کمتر از 1100 دلار در سه ماه پایانی سال جاری نیز وجود دارد.

گفتنی است در مقابل افزایش ارزش دلار، سایر فلزات نیز حال و روز بهتری از طلا ندارند. روز جمعه نقره به پایین ترین قیمت خود در طول 4 سال گذشته رسید.(16.72 دلار در هر انس) پلاتین نیز با قیمت 1.224.75 دلار در هر انس به پایین ترین سطح در طول 5 سال اخیر رسید. پالادیوم نیز که تا دو ماه گذشته از اقبال بالایی برخوردار بود با 758.40 دلار در هر انس، پایین سطح را تجربه کرد.

سخنرانی ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا نیز عامل دیگری بود که از نگاه کارشناسان در افت قیمت طلا موثر بوده است. در حالیکه سرمایه گذاران منتظر اعلام برنامۀ حمایتی بانک مرکزی اروپا برای افزایش رشد اقتصادی بودند، دراگی همۀ امیدها را ناامید کرد. در واقع رییس بانک مرکزی اروپا در سخنرانی جدید خود از هیچ برنامۀ جدیدی سخن به میان نیاورد و نرخ بهره بانکها نیز در همان وضعیت بدون تغییر باقی ماند.

 

متعاقب سخنرانی ناامیدکنندۀ آقای رییس شاخص بورس بازارهای اروپا یک روز پس از سخنرانی در وضعیت قرمز قرار گرفت. دراگی در راستای اعمال فشار و سیاستهای انقباضی کشورهای عضو منطقه یورو را به اعمال سیاستهای اصلاحاتی دعوت کرد و از آنها خواست که شتاب بیشتری به تغییرات ساختاری مدنظر بانک مرکزی اروپا بدهند. این در حالی بود که بسیاری از سرمایه گذاران منتظر بودند که دراگی از سیاستهای جدید انعطافی اروپا در راستای افزایش رشد اقتصادی سخن بگوید.


 اخباراقتصادی - خبر آنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------