علت تاخیر در دریافت قسط سوم تمدید توافق ژنو



اخبار,اخباراقتصادی,قسط سوم تمدید توافق ژنو


 اخباراقتصادی - علت تاخیر در دریافت قسط سوم تمدید توافق ژنو

یک منبع آگاه در بانک مرکزی، تعطیلات ملی هند و همچنین عید قربان را دلیل تاخیر در دریافت قسط سوم توافق ژنو(26 شهریور ماه مصادف با 17 سپتامبر)اعلام کرد و گفت: امور مربوط به دریافت قسط سوم در حال انجام است و این قسط احتمالا اواسط هفته جاری دریافت می شود.

یک منبع آگاه در بانک مرکزی، تعطیلات ملی هند و همچنین عید قربان را دلیل تاخیر در دریافت قسط سوم توافق ژنو(26 شهریور ماه مصادف با 17 سپتامبر)اعلام کرد و گفت: امور مربوط به دریافت قسط سوم در حال انجام است و این قسط احتمالا اواسط هفته جاری دریافت می شود.

به گزارش ایرنا، وی افزود: براساس برنامه ها قرار بود قسط سوم از طریق هند به حساب ایران واریز شود اما تعطیلات ملی این کشور سبب شد تا دریافت این قسط در موعد مقرر انجام نشود.

وی ادامه داد: البته هم اکنون امور مربوط به دریافت قسط سوم در حال انجام است و پیش بینی می شود اواسط هفته جاری این قسط دریافت شود.

وی پیش بینی کرد: پس از عید سعید غدیر، خبر دریافت قسط سوم توافق ژنو اعلام شود.

این منبع آگاه از انجام امور مربوط به دریافت قسط چهارم این توافق نیز خبر داد و گفت: با دریافت قسط چهارم اطلاع رسانی های لازم در این خصوص انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در راستای توافق ژنو بناست 2.8 میلیارد دلار در قالب 6 قسط به حساب ایران واریز شود و طبق زمان بندی این توافق 18 مهرماه موعد واریز قسط چهارم به ارزش 500 میلیون دلار بود این درحالی است که هنوز بانک مرکزی دریافت قسط سوم را تایید نکرده است.

تیم مذاکره کننده ایرانی در راستای مذاکرات با 1+5 طی ماه های گذشته با غرب به توافق رسید که در ابتدا 4.2 میلیارد دلار از دارایی های نفتی ایران که در کشورهای غربی در پی تحریم ها بلوکه شده بود در قالب چند قسط آزاد شود و در اختیار ایران قرار گیرد.

بعد از اتمام سررسید قسط های 4.2 میلیارد دلاری و ادامه مذاکرات ایران با 1+5 توافق دیگری انجام شد با این محور که 2.8 میلیارد دلار دیگر از دارایی های بلوکه شده ایران در قالب شش قسط آزاد شود.

براساس توافقات بناست مبلغ دو میلیارد و 800 میلیون دلار از دارایی های بلوکه شده در چهار قسط 500 میلیون دلاری و دو قسط 400 میلیون دلاری در فواصل زمانی حدود سه هفته ای آزاد و در اختیار ایران قرار گیرد.

آنطور که در زمان بندی توافق دوم ژنو قید شده 26 شهریور ماه مصادف با 17 سپتامبر موعد دریافت سومین قسط 2.8 میلیارد دلاری به ارزش 400 میلیون دلار بود که باید آزاد می شد و در اختیار ایران قرار می گرفت.

همچنین 18 مهرماه (10 اکتبر 2014)یعنی روزی که گذشت طبق زمان بندی توافق ژنو موعد دریافت قسط چهارم به ارزش 500 میلیون دلار بود.

براساس زمان بندی توافق ژنو بناست دو قسط پایانی 2.8 میلیارد دلار به ترتیب به ارزش 500 و 400 میلیون دلار در روز 12 آبان 1393 (3 نوامبر 2014) و روز دوم آذر 1393 (23 نوامبر 2014) سررسید شود.

با احتساب دریافت 4.2 میلیارد دلار در توافق اول و یک میلیارد دلار در توافق دوم تاکنون 5.2 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد شده است.
 
 اخباراقتصادی - ایرنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------