آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰: بنزین پتروشیمی اصلا در تهران توزیع نشده!



اخبار,اخبار اقتصادی,بنزین پتروشیمی


 اخبار  اقتصادی  - سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰:
بنزین پتروشیمی اصلا در تهران توزیع نشده!

سازمان محیط زیست مدعی است حذف بنزین پتروشیمی باعث بهبودی کیفیت هوای تهران شده است اما نکته اینجا است که اصلاً بنزین پتروشیمی‌ها در تهران توزیع نشده است که حذف آن به کاهش آلودگی منجر شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به ادعاهای شعار زده و پوپولیستی درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی گفت: سازمان محیط زیست مدعی است حذف بنزین پتروشیمی باعث بهبودی کیفیت هوای تهران شده است اما نکته اینجا است که اصلاً بنزین پتروشیمی‌ها در تهران توزیع نشده است که حذف آن به کاهش آلودگی منجر شود.

به گزارش فارس، حسین آذین با بیان اینکه درباره آلودگی بنزین پتروشیمی مسائلی مطرح بود که باعث شد مجلس به این مسأله ورود کند، افزود: کمیسیون بهداشت این موضوع را بررسی کرد و در بازدید نمایندگان از عسلویه نیز این مسأله مطرح شد.

وی افزود: سازمان محیط زیست ادعا می‌کند که این بنزین محتوای بنزن بالایی دارد و سرطان‌زا است و همین باعث شده وزارت نفت تولید این بنزین را متوقف کند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: در جلسه روز گذشته کمیسیون اصل ۹۰ مسئولان دستگاه‌های مختلف از جمله رئیس سازمان محیط زیست، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون‌های انرژی و بهداشت و درمان، شرکت ملی پتروشیمی و شرکت کنترل کیفیت هوا حضور داشتند.

ادعای محیط‌زیست درباره تاثیر حذف بنزین پتروشیمی بر بهبود کیفیت هوای تهران زیر سؤال است
وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست گزارشی درباره بهبود وضعیت هوای تهران ارائه کرد که جای تقدیر دارد، تصریح کرد: نکته اینجاست که سازمان محیط زیست مدعی است حذف بنزین تولیدی پتروشیمی باعث بهبودی کیفیت هوای تهران شده است و این ادعا در کمیسیون اصل ۹۰ زیر سؤال رفت چرا که اصلاً بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها در تهران توزیع نشده است.

آذین تاکید کرد: این بنزین عمدتاً در همان مناطق تولیدی یعنی جنوب کشور توزیع شده است؛ بنابراین نمی‌توانیم ادعا کنیم که پاکی هوای تهران به دلیل حذف این بنزین بوده است چون این بنزین در تهران توزیع نشده است.

وی در ادامه گفت: در عین حال علیرغم درگیر کردن ذهن مردم و بر هم زدن آرامش روانی مردم با ادعای سرطان‌زا بودن بنزین پتروشیمی و شعارهای پوپولیستی مشابه آن، وزارت بهداشت اعلام کرد همه می‌دانیم بنزین سرطان‌زا است اما درباره اینکه آیا می‌توانیم نتیجه بگیریم بنزن موجود در این بنزین که در موتور خودرو می‌سوزد سرطان‌زاست، به یک مطالعه دقیق ۵ ساله نیاز دارد.

وی افزود: بنابر این با ادعا و حرف نمی‌توانیم چنین نتیجه‌ای بگیریم و چنین نتیجه‌گیری منصفانه و عقلانی نیست.

اعتراف ابتکار به اقدامات مثبت دولت قبل در اصلاح پالایشگاه‌ها و بهبود کیفیت بنزین
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ اضافه کرد: در عین حال درباره سرمایه‌گذاری و کارهای اساسی در دولت قبل برای بهبود کیفیت بنزین در پالایشگاه‌های کشور که به تدریج در حال بهره‌برداری است نیز بحث‌های زیادی انجام شده و خانم ابتکار هم معترف بود که در دولت قبل اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است.

وی با بیان اینکه در کل اختلاف نظر جدی در جلسه کمیسیون وجود داشت، افزود: مثلاً درباره بنزین وارداتی یورو ۴ که ادعا می‌کردند از اول سال در کلانشهرها توزیع شده است، کمیسیون بهداشت گزارش داد که در سه ماهه اول سال حتی یک لیتر بنزین یورو ۴ وارد کشور نشده است.

آذین ادامه داد: نکته بعدی نظارت بر کیفیت بنزین تولیدی در کشور است وزارت نفت که تولید‌کننده است خود نمی‌تواند ناظر باشد و دستگاه‌ سومی مانند سازمان استاندارد باید این نظارت را بر عهده بگیرد و به صورت هفتگی درباره بنزین وارداتی و تولید داخلی به مردم و مجلس گزارش دهد.

محیط زیست هیچ سندی مبنی برآلایندگی بنزین پتروشیمی ارائه نکرد
وی با تاکید بر اینکه هیچ سندی توسط محیط زیست به کمیسیون اصل ۹۰ درباره اثبات آلایندگی بنزین پتروشیمی ارائه نشد، تصریح کرد: در مقابل اسنادی که از پالایش و پخش به دست کمیسیون رسیده درست خلاف این ادعا را نشان می‌دهد و آلایندگی بنزین پتروشیمی را رد می‌کند.

وی اضافه کرد: می‌دانید که پتروشیمی‌ها بنزین تولید نمی‌کنند بلکه ریفورمیت تولید می‌کنند و این ریفرمیت در پالایشگاه تبدیل به بنزین می‌شود و اسنادی که از وزارت نفت به دست ما رسید ادعای محیط زیست را تائید نمی‌کند، در این شرایط طبعا اینکه مسائل را به صورت شعاری مطرح کنیم واقعاً وجهی ندارد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ افزود: نماینده کمیسیون بهداشت در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ اظهار داشت در شاخص‌های سلامتی اساساً بنزن وجود ندارد و مورد سنجش قرار نمی‌گیرد و نماینده وزارت بهداشت نیز می‌گفت ما به یک مطالعه ۳ تا ۵ ساله نیاز داریم تا تأثیر بنزین موجود در بنزین را در سرطان‌زایی مشخص کنیم.

آلایندگی بنزین پتروشیمی بیشتر سیاسی است نه فنی
وی تصریح کرد: به همین دلیل به نظر می‌رسد بحث آلایندگی بنزین پتروشیمی بیشتر سیاسی است تا فنی. ما باید کارشناسی و فنی با موضوعات برخورد کنیم نه سیاسی؛ سلامت مردم در اولویت است و شوخی‌بردار نیست و نباید آن را بازیچه قرار داد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ تاکید کرد: کنترل بنزین هم کار سختی نیست.‌ آزمایشگاه‌های مرجع می‌توانند به راحتی بنزین‌های پتروشیمی و وارداتی و تولید داخل را تست کنند و نتایج آن را به صورت هفتگی در اختیار مردم و مجلس بگذارند.

وی در پایان گفت: چون جلسه روز گذشته کمیسیون به نتیجه نهایی نرسید قرار شد یکشنبه هفته بعد با حضور همین اعضا دوباره موضوع بنزین بررسی شود.

به گزارش فارس، پیش از این هم دیگر نمایندگان مجلس ادعای رئیس سازمان محیط زیست درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی را سیاسی خوانده بودند. امیرعباس سلطانی عضو کمیسیون انرژی و یکی از نمیاندگان نزدیک به دولت گفته بود: «خانم ابتکار و امثالهم با مسئله بنزین سیاسی برخورد می‌کنند نه کارشناسی.»

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت نیز با تاکید بر اینکه هیچ سندی درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی به مجلس ارائه نشده است گفته بود: « از آنجا که بنزن موجود در بنزین پتروشیمی کمتر از دو درصد است، اظهار نظرها در مورد سرطان‌زا بودن آن مطابق واقع نیست. آقای زنگنه، وزیر نفت در جلسه‌ای که در مجلس با ایشان داشتیم، عنوان می‌کرد که تولید بنزین در داخل و توسعه پالایشگاه‌ها توجیه اقتصادی ندارد و ما باید بنزین وارد کنیم.

من از کسانی که در حوزه سلامت، مسئولیت مستقیم ندارند،‌ می‌خواهم از اظهار نظر و حاشیه‌پردازی پرهیز کنند، زیرا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، متولی سلامت جامعه است، که در جلسه مشترک، اعلام کردند بنزین تولید داخل، آلودگی ندارد.»

شهریاری در انتقادی از سازمان محیط زیست گفته بود: « این سازمان به جای اینکه به کارهای اصلی خود بپردازد، وارد کارهای حاشیه‌ای می‌شود، سلامت مردم را به بازی می‌گیرد و موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود.»


 اخباراقتصادی - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------