آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

10 ماموریت متولی وام مسکن



اخبار,اخبار اقتصادی,وام مسکن

 

 اخباراقتصادی  - تیم اقتصادی دولت ابلاغ کرد
10 ماموریت متولی وام مسکن

سيگنال جديد از وام خريد

 رئيس‌كل بانك‌ مركزي و وزير اقتصاد با حضور در نشست سراسري مديران بانك مسكن، 10 ماموريت ويژه براي متولي پرداخت تسهيلات مسكن تعريف كردند. ولي‌الله سيف با تاكيد بر اينكه «ساختار كنوني بانك عامل بخش مسكن به اصلاح و بازنگري نياز دارد»، گفت: بانك مسكن دستاوردهاي دنيا در زمينه تامين مالي بخش را شناسايي و بومي‌سازي كند. همچنين علي طيب‌‌نيا، تمركز بانك‌مسكن بر فعاليت‌هاي تخصصي و افزايش نسبت تسهيلات به ارزش مسكن را خواستار شد و تاكيد كرد: اثرگذاري ابزارهاي تامين مالي مسكن به‌خصوص براي كم‌درآمدها بايد تقويت شود.


  وزير اقتصاد و رئيس‌كل بانك‌مركزي با حضور در جمع مديران تنها بانك عامل مسوول در حوزه تامين مالي مسكن، 10 ماموريت ويژه و متناسب با اهداف جديد دولت در بخش مسكن را به مديران بانك‌مسكن ابلاغ كردند.

بانك‌مسكن تنها بانك تخصصي تامين‌كننده نياز‌هاي مالي بخش مسكن محسوب مي‌شود طوري كه در حداقل 5 سال گذشته، بار پرهزينه‌ترين طرح ساخت مسكن – مسكن‌مهر- در كشور را برعهده داشته و اگرچه بخش اعظم اين بار مالي حداقل 45 هزار ميليارد توماني، از‌طريق بانك‌مركزي به‌صورت برقراري خط‌اعتباري در بانك‌مسكن، تحمل شد، اما همين دريافت تسهيلات از بانك‌مركزي و پرداخت آن به پيمانكاران مسكن‌مهر، غفلت بانك‌عامل از ساير نيازهاي بازار مسكن را رقم زد.

  بانك‌مسكن با جذاب‌ كردن ابزارهاي فعلي و طراحي ابزارهاي جديد براي كم‌درآمدها، نسبت تسهيلات به ارزش مسكن را افزايش دهد

در سال‌هاي اخير ارائه وام خريد مسكن روندي معكوس با افزايش نياز از جانب متقاضيان مصرفي داشت و بدون افزايش ارزش وام، عمده تسهيلات صرف ساخت‌وساز شد. سياست‌گذاران پولي و اقتصادي كشور در نشست دو روز پيش خود با مديران بانك‌مسكن، با تاكيد بر ضرورت اصلاح و بازنگري جديد در ساختار تامين مالي مسكن، از مديران اين بانك خواستند ضمن جذابيت‌سازي ابزارهاي كنوني وام مسكن، از دستاوردهاي موفق كشورها در اين حوزه، به منظور افزايش نسبت تسهيلات به قيمت مسكن به خصوص براي اقشار ‌كم‌درآمد بهره ببرند.

 

رئیس کل بانک مرکزی در سمینار فصلی مدیران بانک مسکن ضمن یادآوری بابت ضرورت اصلاح و بازنگری جدی در عملکرد بانک مسکن تاکید کرد که این بانک در سال‌های اخیر، به‌نوعی از مسیر تخصصی خود فاصله گرفت و با تبدیل شدن بانک مسکن به‌عنوان بانک عامل فعالیت‌های ارزی در زمان تحریم و همچنین بر هم خوردن ساختار اداری و انضباطی بانک مسکن در نتیجه اجرای طرح مسکن مهر با مشکل مواجه شد.


ولی الله سیف همچنین با بیان اینکه مسکن می‌تواند زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور باشد، از بانک مسکن خواست تا در مسیر فعالیت‌های اصلی خود، برای فراهم کردن زمینه رشد اوج بگیرد.


سیف به مسوولان و مدیران بانک مسکن توصیه کرد در این مسیر از دستاوردهای موفق دنیا در حوزه تامین مالی مسکن بهره گرفته و این دستاوردها را بومی‌سازی کنند. وزیر اقتصاد و دارایی نیز به منظور اصلاح ساختار تامین مالی در بخش مسکن و گردگیری از شاهراه پرداخت تسهیلات خرید و ساخت، از زاویه دیگری به بانک مسکن ماموریت داد.


علی طیب‌نیا به بانک مسکن به‌عنوان تنها بانک تخصصی عامل در حوزه پرداخت تسهیلات در بخش مسکن ماموریت داد ضمن جذاب‌سازی ابزارهای موجود در این بانک برای انواع تسهیلات مسکن، اثرگذاری این تسهیلات فعلی را افزایش دهند. افزایش سهم بانک مسکن از تامین مالی بخش مسکن نکته دیگری است که وزیر اقتصاد و دارایی در سخنرانی خود در جمع مدیران و مسوولان بانک مسکن بر آن تاکید کرد.


طیب‌نیا به بانک مسکن توصیه کرد فعالیت‌های این بانک صرفا در بخش مسکن متمرکز شود و بانک مسکن از این پس تنها ایفاگر فعالیت‌های تخصصی خود در این حوزه باشد.


طراحی، اجرا و به کارگیری ابزارهای جدید مالی برای تامین مسکن جوانان و گروه‌های کم‌درآمد از دیگر ماموریت‌های وزیر اقتصاد  به مدیران ارشد بانک مسکن بود. در این نشست مشترک، سیگنال‌هایی درمورد ضرورت افزایش وام خرید و تسهیلات ساخت ازسوی مسوولان ارشد حوزه پولی و بانکی کشور اعلام شد که ازجمله آنها می‌توان به تاکید طیب‌نیا بر ضرورت افزایش نسبت تسهیلات به ارزش مسکن اشاره کرد.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این گردهمایی با اعلام حمایت بازوی قانونگذار کشور از بانک مسکن، بر ضرورت افزایش تسهیلات خرید و ساخت به نفع گروه‌های کم‌درآمد  و جوانان تاکید کرد.

 دو نقش مساله‌ساز برای بانک مسکن
رئیس کل بانک مرکزی با یادآوری اینکه بانک یک بنگاه اقتصادی است، گفت: در سال‌های گذشته اتفاقات خاصی برای بانک مسکن مشکل ایجاد کرده است. ولی الله سیف توضیح داد: تبدیل شدن بانک مسکن به بانک عامل فعالیت‌های ارزی در شرایط تحریمی و همچنین متزلزل شدن ساختار اداری و انضباطی بانک به دلیل فعالیت در مسکن مهر ازجمله این مشکلات است که نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. وی افزود: بانک مسکن باید فعالیت‌های تخصصی خود را در بخش مسکن انجام دهد. مسکن در جامعه ما به قدری اهمیت دارد که می‌تواند به ما زمینه رشد بدهد، بنابراین این بانک باید بتواند درزمینه مسکن اوج بگیرد و دستاوردهای دنیا را در این زمینه بررسی، شناسایی و بومی‌سازی کند.

 رئيس‌كل بانك‌مركزي: بخش مسكن در صورت اوج‌گيري بانک مسکن و اصلاح ساختار اداری و انضباطی این بانک مي‌تواند زمينه‌ساز رشد‌اقتصادي شود

 افزایش جذابیت و اثرگذاری در تسهیلات
وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با اشاره به تدوین سند راهبردی بانک مسکن برای اصلاح ساختار و فعالیت‌های این بانک در چهار سال آینده، گفت: انتظارات زیادی از بانک مسکن در افزایش سهم بخش مسکن در جامعه وجود دارد. علی طیب‌نیا افزود: در وهله اول بانک مسکن باید به طور جدی فعالیت‌های خود را بر بخش تخصصی خود متمرکز کند، همچنین باید جذابیت و تاثیرگذاری ابزارهای تامین مالی خود را گسترش دهد. وی ادامه داد: نسبت تسهیلات به ارزش مسکن باید افزایش پیدا کند و از ابزارهای تامین مالی مسکن جدید به‌خصوص برای جوانان و اقشار کم‌درآمد جامعه استفاده کند.


طیب‌نیا افزود: مسلما راهی نیست که بانک مسکن به‌تنهایی بتواند طی کند، در این زمینه مجموعه دستگاه‌های دولتی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار خود را ملزم می‌دانند تا با بانک مسکن همکاری لازم را داشته باشند تا این بانک بتواند ایده‌های جدید خود را اجرایی کند.

 تعهدات جدید برای بانک مسکن
وی در ادامه به تصویب سند راهبردی بانک مسکن اشاره کرد و یادآور شد: این سند افق‌های پیش روی بانک مسکن برای 4 سال آینده را مشخص کرده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در این سند تکالیف روشنی برای بانک مسکن در نظر گرفته شده است، به‌طوری که مقرر شد سهم بانک مسکن از سپرده‌های بانکی و همچنین نقش بانک مسکن در تامین مالی بخش مسکن افزایش یابد.

 

وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: درخصوص مدیریت منابع و مصارف بهینه، بانک مسکن باید نسبت تسهیلات به سپرده را بدون احتساب مسکن مهر به 87 درصد کاهش دهد. وی با اشاره به این مطلب که اولویت در تهیه این سندراهبردی این است که اهداف، کمی و قابل دسترسی و قابل تحقق باشد، افزود: تنوع و تعداد وظایف، مسوولیت‌ها و ماموریت‌های بانک‌ها و به خصوص بانک مسکن به‌گونه‌ای است که بدون سند راهبردی موضوعات روزمره و اقتضایی ما را احاطه خواهند کرد. اگر بانک‌های دولتی و بانک مسکن یک برنامه راهبردی معطوف به عمل نداشته باشند، مسلما دچار روزمرگی می‌شوند.

 پرداختی به بازار مسکن دو برابر شد
مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد: در 6 ماه اول امسال، از مجموع 165 هزار فقره تسهیلات پرداخت شده از سوی این بانک، 70 هزار فقره تسهیلات مربوط به تسهیلات ساخت و خرید مسکن بوده است. محمدهاشم بت‌شکن در همایش مدیران ارشد این بانک مسکن از پرداخت تعداد 165 هزار فقره تسهیلات به مبلغ 4هزار  و 200 میلیارد تومان در قالب عقود مختلف به متقاضیان طی 6 ماه اول سال جاری خبر داد.


بت شکن گفت: میزان تسهیلات پرداختی بانک مسکن در پایان شهریور ماه سال جاری نسبت به پایان شهریور ماه سال گذشته 35 درصد رشد داشته است. وی گفت: بانک مسکن در این مدت تعداد 70 هزار فقره تسهیلات خرید و ساخت به مبلغ هزار و 700 میلیارد تومان پرداخت کرده است که نسبت به پایان شهریور ماه سال گذشته 114 درصد رشد داشته است. بت‌شکن همچنین میزان تسهیلات پرداخت‌شده به متقاضیان را طی 6 ماه اول سال جاری در بخش جعاله تعمیر مسکن 64هزار فقره به مبلغ 600 میلیارد تومان عنوان کرد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته از نظر تعداد 65 درصد و از نظر مبلغ 58درصد رشد را نشان می‌دهد.


مدیرعامل بانک مسکن همچنین به ارائه گزارشی از فعالیت بانک مسکن در بخش مسکن مهر پرداخت و گفت: تا پایان شهریور سال جاری در بخش مسکن مهر بانک مسکن بالغ بر 2میلیون و 300هزار قرارداد به مبلغ 47 هزار و 300 میلیارد تومان منعقد کرده و حدود یک میلیون و 232 هزار واحد مسکونی به مبلغ 24هزار و 500 میلیارد تومان فروش اقساطی کرده است. وی افزود: مبلغ فروش اقساطی مسکن مهر در 6 ماه نخست سال جاری نسبت به 6 ماه نخست سال گذشته با 28درصد رشد بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان است.


  اخباراقتصاد ی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------