آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

شکست سومین دژ طلا



اخبار,اخباراقتصادی,طلا و سکه


 اخباراقتصادی  - اونس به دروازه 1000 دلار نزدیک شد
شکست سومین دژ طلا

در ماه‌هایی که قیمت اونس طلا در بالای 1200 دلار نوسان می‌کرد، مرز روانی بازار این کالای گرانبها1200 دلار در نظر گرفته می‌شد. با از دست رفتن بیشتر ارزش فلز زرد به دلیل احیای اقتصاد ایالات متحده و نزدیک شدن بهای این کالای خام به مرز روانی، گفته شد که در صورت سقوط قیمت به زیر این مرز، سطح سرنوشت‌ساز بعدی 1180 دلار است که عبور از آن به معنای سقوط تا میانه کانال 1100 دلار خواهد بود.

همچنین گفته شد که با افت اونس به زیر مرز 1150 دلار، باید در انتظار سقوط بیشتر این کالای قیمتی بود؛ اتفاقی که روز گذشته افتاد.

 

بهای اونس که هفته گذشته از 1231 به 1172 دلار رسیده بود، در روزهای اول و دوم کاری هفته جاری ارقام 1165 و 1160 دلار را ثبت کرد تا روز چهارشنبه با افت قابل توجه به محدوده 1140 دلار برسد. شکسته شدن سومین دژ قیمتی به معنای تعدیل چندباره تحلیل‌های فنی است که با تحلیل‌های بنیادین کاهشی همراه شده‌اند. حالا  تحلیلگران از حرکت اونس به سوی مرز 1000 دلار می‌گویند. در بازار داخلی قیمت سکه در هفته‌جاری 15 هزار تومان کاهش یافت. قیمت ثبت شده برای سکه کمترین مقدار در 9 ماه گذشته است و انتظار می‌رود در هفته پیش‌رو روند افت تداوم داشته باشد.


سقوط آزاد طلا ادامه دارد. بهای اونس این کالای گرانبها که هفته گذشته از 1231 به 1172 دلار رسیده بود، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ارقام 1165 و 1160 دلار را ثبت کرد. چهارشنبه تا ساعت 18 به وقت تهران سقوط اونس با رسیدن به قیمت 1145 دلار ادامه پیدا کرد تا تحلیلگران بنیادی و فنی از حرکت فلز زرد به‌سوی مرز 1000 دلار بگویند.

اجماع تحلیلگران بنیادی و فنی
کاهش 5 دلاری بهای آنی اونس در روز سه‌شنبه همراه با کاهش بهای آتی این کالا برای تحویل در ماه دسامبر بود؛ در حالی که احیای اقتصاد آمریکا تحلیل‌های بنیادین را هوادار کاهش بیشتر ارزش طلا کرده است، تحلیلگران فنی نیز بر ادامه روند کاهشی این کالای اساسی تاکید می‌کنند. نوسان‌های قیمتی همچنان در سطح سه ماهه چهارم سال 2010 میلادی است. روز سه‌شنبه هم مانند هفته‌های گذشته، «تقویت دلار» و ادامه «سقوط قیمت نفت» مهم‌ترین عوامل خارجی بازار ماندند. در حالی که تقویت دلار آمریکا همچنان مورد توجه تمام بازارهای مالی بود، سه‌شنبه سقوط بهای نفت خام به پایین ترین سطح در سه سال گذشته توجه زیادی جلب کرد.

 

شاخص نایمکس در قراردادهای آتی دسامبر به حدود 75 دلار رسیده است. این سقوط همراه با نوسان دلار در بالاترین سطح در 4 سال گذشته، فشار بر بازار طلا را نه فقط حفظ که تشدید کرده است. بازار کالاهای اساسی خام که به بازار فلزهای گرانبها گفته می‌شود نیز تحت‌تاثیر این عوامل است. یک رخداد مهم دیگر در روز سه‌شنبه، رسیدن شاخص بازار سهام نیکی ژاپن به بالاترین سطح در 7 سال گذشته بود. این بازار از روز جمعه که استفاده از محرک‌های مالی از سوی بانک ژاپن اعلام شد، 7 درصد رشد کرده است. در نتیجه این تحولات «ین» ژاپن در برابر بیشتر رقبای جهانی خود سقوط کرده است.


اما بازارهای سهام اروپا در این روز وضعیت خوبی نداشتند. کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد که رشد تولید ناخالص اتحادیه اروپا در سال 2014 را 8 دهم درصد پیش‌بینی می‌کند. پیش از این، رقم مورد انتظار برای رشد سال جاری اروپا 2/1 درصد اعلام شده بود. در گزارش این کمیسیون، تنش‌های روسیه با اوکراین یکی از عوامل عمده رشد اتحادیه در ماه‌های گذشته اعلام شده است.

 چشم‌انداز 1100 دلاری؟
اما روز چهارشنبه روز افت قابل ملاحظه ارزش طلا بود؛ چنان‌که اشاره شد بهای اونس  تا لحظه تنظیم این گزارش به 1145 دلار رسید که باز هم کمترین سطح در 4 سال گذشته بود. تحلیلگران فنی حالا معتقدند که سطح عمده حمایتی بعدی مرز 1000 دلار است. این تحلیل فنی از سوی تحلیل‌های بنیادی نیز پشتیبانی می‌شود. پیش‌تر گفته شده بود که اگر بهای اونس به زیر 1180 دلار برسد، سطح حمایتی روی مرز 1150 دلار تعریف خواهد شد تا حالا با افت قیمت به محدوده 1140 دلار اونس 1000 دلاری در چشم‌انداز کارشناسان باشد. البته هم‌اکنون که شما این خبر را می‌خوانید، ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی روز چهارشنبه ثبت شده باشد.

 

چهارشنبه گزارش شد در حالی که قیمت جهانی طلا همچنان رو به کاهش است، افزایش تقاضای فیزیکی نتوانسته مانع افت بیشتر قیمت این فلز در بازارهای بین‌المللی شود. کاهش ذخایر طلای صندوق SPDR نیز تاثیر منفی زیادی بر اعتماد سرمایه‌گذاران بین‌المللی داشته است. سقوط روز چهارشنبه در حالی اتفاق افتاد که نشست شورای حکام بانک مرکزی اروپا که امروز-پنج‌شنبه- برگزار می‌شود و همچنین گزارش میزان اشتغالزایی بخش غیرکشاورزی آمریکا که روز جمعه منتشر می‌شود، می‌تواند بر روند طلا تاثیرگذار باشد.

 ترکیدن دومین حباب قیمتی طلا
این روند باعث شده که برخی از متخصصان بازار از احتمال ترکیدن حباب قیمت طلا بگویند. یک تحلیلگر برجسته اقتصادی با اشاره به کاهش 5 درصدی قیمت طلا در یک هفته گذشته و رسیدن قیمت هر اونس طلا به زیر 1180 دلار تاکید می‌کند که طلا در شرایط کنونی در مرحله دوم ترکیدن حباب قیمتی قرار دارد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی سی‌ان‌بی‌سی، مارک داو تحلیلگر ارشد مسائل اقتصادی بر این باور است که سال 2011 میلادی نخستین مرحله از ترکیدن حباب قیمت طلا بوده است.

 

او می‌گوید: «طلا در دوران پس از بحران مالی و اقتصادی 2008 میلادی از اجرای سیاست‌های انبساطی پولی نفع برده و با افزایش 70 درصدی روبه‌رو شد و در سپتامبر 2011 میلادی قیمت هر اونس طلا به بیش از 1900 دلار رسید. در شرایط کنونی بی‌اثر بودن سیاست‌های محرک پولی ثابت شده و سرمایه‌گذاران بین‌المللی اعتماد خود را نسبت به بازار طلا از دست داده‌اند.» او می‌افزاید: «بی‌شک اجرای سیاست‌های انبساطی پولی از سوی بانک‌های مرکزی جهان تاثیر زیادی در تشکیل حباب قیمت طلا داشته است. ادامه روند صعودی ارزش دلار و شاخص سهام آمریکا تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشته است. احتمال کاهش شدید قیمت طلا به 700 تا 750 دلار در هر اونس وجود دارد.»

 هزینه تولید اونس 1350 دلار است
با این همه هنوز هم کسانی هستند که اعتقاد دارند روند نزولی قیمت طلا دوام نخواهد داشت. شورای جهانی طلا بر این باور است که روند نزولی قیمت طلا موقتی و زودگذر خواهد بود. شورای جهانی طلا اعلام کرده که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید طلا روند نزولی قیمت این فلز زرد در بازارهای بین‌المللی پایدار نخواهد بود.

 

بر اساس این گزارش، شورای جهانی طلا بر این باور است که افزایش نرخ بهره آمریکا عامل اصلی و تعیین کننده تحولات قیمت طلا نخواهد بود. در بیانیه ای که این شورا منتشر کرده آمده است: «هزینه تولید هر اونس طلا در شرایط کنونی 1350 دلار است و ادامه روند نزولی قیمت موجب کاهش تولید طلا از سوی بسیاری از شرکت‌های معدنی خواهد شد. گرچه قیمت طلا می‌تواند به‌علت برخی عوامل به کمتر از هزینه تولید خود کاهش یابد، ولی این مساله چندان دوام نخواهد داشت.»


اما چهارشنبه دیگر بازارها نیز اخبار جالبی داشتند. پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره و میان‌دوره‌ای سنا و فرمانداری‌ها باعث شده که بازارهای سهام آمریکا با رشد مواجه شوند. روز گذشته همچنین دلار آمریکا بالاترین سطح برابری خود مقابل ین ژاپن را حفظ کرد. شاخص دلار که این ارز را در مقابل 6 ارز عمده جهان می‌سنجد، چهارشنبه 2 دهم درصد رشد کرد و به 40/87 واحد رسید، اما یورو یک روز پیش از نشست بانک مرکزی اروپا همچنان ضعیف ماند. البته با توجه به افت شدید ین ژاپن، یورو در برابر ین ژاپن به بالاترین سطح در 7 ماه گذشته رسید.

 

 اخباراقتصادی  دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------