برندگان و بازندگان نفت ارزان



اخبار,اخباراقتصادی,قیمت نفت جهانی


 اخبار اقتصادی  - لس آنجلس تایمز بررسی کرد
برندگان و بازندگان نفت ارزان

 افت اخیر قیمت نفت جهانی- از بالای 100 دلار در ماه ژوئن به کمتر از 80 دلار در هر بشکه- به نفع اقتصاد جهان، مصرف کنندگان آمریکایی و سیاست خارجی مشکل دار آمریکا است. و چند دلیل وجود دارد برای اینکه بگوییم قیمت نفت طی دو سال آینده در دامنه 75 تا 95 دلار در هر بشکه باقی خواهد ماند.

به گزارش  فرارو به نقل از لس آنجلس تایمز، اما مهم است که درک کنیم چرا قیمت نفت ارزانتر شد و این افت ناگهانی چه تاثیرات بین المللی در پی خواهد داشت.

یکی از دلایل این کاهش قیمت، کند شدن روند رشد اقتصاد جهان و عامل دیگر افزایش تولیدات آمریکا از «انقلاب شیل» است. اما مهمترین عاملی که محرک قیمت ها بوده این است که عربستان سعودی، بزرگترین تولیدکننده اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) که روزانه 9 میلیون و 700 هزار بشکه نفت استخراج می کند، به وضوح نشان داده می تواند با قیمت های پائین تر کنار بیاید.

سعودی ها در چه حال هستند؟
آژانس بین المللی انرژی اخیرا برآورد خود از تقاضای نفت جهانی برای سال 2014 را 250 هزار بشکه در روز کاهش داد. تقاضای کمتر به معنای آن است که اگر سعودی ها و دیگر تولیدکنندگان نفتی حوزه خلیج فارس می خواهند سهم بازار خود را حفظ کنند یا افزایش دهند، مجبور به ارائه امتیازاتی خواهند بود، به همین دلیل است که تخفیف نفتی را نخست به مشتریان اروپایی و آسیایی و حال به آمریکا آغاز کردند.

به نظر می رسد دیگر هدف عربستان کند کردن شکوفایی شیل آمریکای شمالی- حتی به قیمت تضعیف اوپک است. استخراج نفت شیل به تقویت تولید نفتی آمریکا کمک کرده و آن را به روزانه 9 میلیون در بشکه رسانده و به اعتقاد برخی کارشناسان این کشور تا سال 2016 از عربستان پیشی خواهد گرفت. اما استخراج نفت از شیل نفت (سنگ نفت) هزینه بر است و سعودی ها می دانند که افت شدید قیمت نفت می تواند مانع از سرمایه گذاری روی پروژه های شیل آمریکا شود. زمانیکه قیمت ها به 80 دلار یا کمتر می رسد، شیل به عنوان یک منبع نفتی جذابیت چندانی نخواهد داشت.

این تصویر زمانی پیچیده تر می شود که تاثیر قیمت پائین نفت در دیگر نقاط جهان، به خصوص چگونگی تاثیرگذاری آن بر کشورهای نفتی مشکل دار و مشتریان آنها را نیز در نظر بگیریم. روسیه و ایران در بازار بین المللی نفت با عربستان رقابت می کنند و هر دو کشور برای توازن بودجه نیاز دارند که قیمت نفت حدود 110 دلار در هر بشکه باشد. اگر قیمت نفغت روی 80 دلار در هر بشکه بماند، بلندپروازی های استراتژیک تهران و مسکو به شدت تضعیف خواهد شد.

اینطور نیست که عربستان اهمیتی بدهد. روسیه وایران در جنگ نیابتی در خاورمیانه از رژیم بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه حمایت می کنند و این در حالی است که عربستان حامی مخالفان وی است.

اما قیمت پائین نفت احتمالا موجب اختلالات داخلی نیز می شود، به خصوص در روسیه که در حال حاضر باید با زنجیره ای از مشکلات، از جمله تحریم های غربی، فرار سرمایه از کشور (حدود 100 میلیارد دلار تنها در یک سال) و روند مداوم فرار مغزها مقابله کند. رشد پیش بینی شده برای روسیه در سال 2014 رقم ضعیف نیم درصد است و رشدی مشابه نیز دست کم طی دو سال آینده تا 2016 برای این کشور پیش بینی می شود. با توجه به افت ناگهانی درآمد نفتی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای تامین بودجه لازم جهت تقویت حقوق کارمندان دولت و بازنشستگی ها یا تامین بودجه دیگر اقدامات برای شاد نگه داشتن روس ها تحت فشار قرار خواهد گرفت.

مشخص نیست که نفت 80 دلار در هر بشکه چه تاثیری روی رفتار توسعه طلبانه روسیه در اوکراین و دیگر نقاط خواهد داشت. برخی کارشناسان معتقدند پوتین آنقدر تحت تاثیر میل بازسازی بخش های جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی است که اجازه نخواهد داد مسئله هزینه مانعی بر سر راهش ایجاد کند.

در دیگر نقاط جهان نیز، قیمت پائین نفت احتمالا فشار مضاعفی را بر رژیم کمونیستی کوبا وارد خواهد کرد. این کشور جزیره ای طی سال های اخیر با نفت یارانه ای ونزوئلا که روزانه 115 هزار بشکه معادل حدود سه میلیارد دلار به کوبا نفت صادر می کند، سرپا مانده است.

با توجه به سوءمدیریت شدید رژیم سوسیالیست ونزوئلا: مواجه شدن با ونزوئلایی هایی که از رفاه نفت 110 دلاری بهره می بردند، نگران کننده خواهد بود. این کشور احتمالا باید در مورد هدیه ای که به هاوانا تقدیم می کند نیز تجدیدنظر کند.

در آمریکا اما این اخبار بجز برای سرمایه گذاران شیل، خوب خواهد بود. آمریکایی ها به واسطه بنزین سه دلاری در هر گالن، سود ناگهانی را تجربه خواهند کرد. بحران نفتی دهه 1970 صف های طولانی را مقابل پمپ بنزین ها ایجاد کرد. امروز با بحران نفتی دیگری روبرو هستیم اما تاثیرات منفی آن در گام نخست در دیگر نقاط جهان احساس می شود. اینبار آمریکا به طور عمده پیروز است، چه در خانه چه بیرون از آن.

 اخبار اقتصادی - فرارو

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------