خبر سفیر ایران در آنکارا از زمان حل مشکل کامیون های مرزی ایران و ترکیه



 اخباراقتصادی  - سفیر ایران در آنکارا خبر داد
حل مشکل کامیون های مرزی ایران و ترکیه تا 10 روز دیگر

علیرضا بیگدلی با اشاره به اینکه ترکیه می تواند یکی از مسیرهای مطلوب برای پروژه انتقال گاز ایران به اروپا باشد گفت در صورت رفع تحریم های ایران در پی مذاکرات هسته ای این پروژه نیز می تواند اجرایی شود.

سفیر ایران در ترکیه ابراز امیدواری کرد تا 10 روز آینده مشکل کامیون های ترانزیت در مرزهای ایران و ترکیه حل و فصل شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه حریت ترکیه " علیرضا بیگدلی" سفیر ایران در جمهوری ترکیه روز گذشته در یک کنفرانس خبری در آنکارا با اشاره به این موضوع گفت : "همان طور که دولت ترکیه درخواست کرده کامیون های ایرانی از این پس در ترکیه گازوئیل خریداری نمی کنند و کامیون های ترکیه ای نیز در ایران گازوئیل نمی خرند، آماده سازی فنی این شرایط کمی زمان می برد ، شاید ظرف 10 روز آتی بتوان مخازن گازوئیل مورد نیاز کامیون های دو ظرف را در دو طرف مرز مستقر کرد تا این مشکل حل شود."

کنفرانس خبری روز سه شنبه سفیر ایران در جمع خبرنگاران در آنکارا . عکس: خبرگزاری آناتولی

اخبار,اخباراقتصادی,کامیون های ترانزیت ترکیه ای


ایران و ترکیه از مهر ماه سال جاری و در پی افزایش عوارض ورود کامیون های ترانزیت دو کشور به دلیل مابه التفاوت قیمت گازوئیل در ایران و ترکیه، در زمینه ترانزیت مرزی اختلافاتی دارند.

ایران می گوید کامیون های ایرانی باید قیمت گازوئیل را در ترکیه بسیار گران تر از ایران بخرند، از این رو کامیون های ترکیه باید به هنگام ورود به ایران بابت مابه التفاوت قیمت گازوئیل مصرفی شان در ایران عوارض بپردازند.

افزایش عوارض ورود کامیون های ترانزیت ترکیه ای در مهر ماه سال جاری از سوی ایران اقدام متقابل ترکیه را در پی داشت و این مساله سبب شد تا صدها کامیونت در دو طرف مرز صف بکشند.

علیرضا بیگدلی با اشاره به اینکه ترکیه می تواند یکی از مسیرهای مطلوب برای پروژه انتقال گاز ایران به اروپا باشد گفت در صورت رفع تحریم های ایران در پی مذاکرات هسته ای این پروژه نیز می تواند اجرایی شود.

او همچنین در مورد تقاضای دولت ترکیه درباره کاهش قیمت گاز صارداتی ایران به ترکیه نیز گفت: "ممکن است ایران در پی درخواست ترکیه برای کاهش قیمت گاز صادراتی خود، یکی از مشتری های خوب گاز خود را از دست بدهد."این گفته سفیر ایران به این معناست که درخواست ترکیه برای قیمت گاز وارداتی اش از ایران احتمالا مورد قبول ایران نباشد.

با این حال سفیر ایران در ترکیه افزود: باید این مساله در مذاکرات دو جانبه مطرح شود و دو طرف به فرمولی مورد توافق برسند.

بیگدلی گفت:" همه کشورها برای توسعه تجارت با ایران به دنبال لغو تحریم ها هستند وقتی ایران و کشورهای اروپایی به فکر توسعه همکاری های خود در زمینه انرژی هستند ایران و ترکیه نیز می توانند روی همکاری بیشتر و نزدیک تر اقتصادی در پی لغو تحریم های ایران تمرکز کنند.

ترکیه حدود 20 درصد از نفت و گاز وارداتی خود را از ایران تامین می کند. این کشور اخیرا از ایران خواسته است تا در قیمت گاز صادراتی خود به ترکیه تجدید نظر کرده و گاز را ارزان تر به ترکیه بفروشد.

دو کشور هنوز در این زمینه به توافق نرسیده اند.

 

 اخباراقتصادی  - عصر ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------