نشست مشترک مجلس و خانه کارگر درباره مزد ۹۴ و بحران تأمین اجتماعی



اخبار,اخباراقتصادی,دستمزد کارگران

 اخباراقتصادی  -  صبح امروز برگزار شد:
نشست مشترک مجلس و خانه کارگر درباره مزد ۹۴ و بحران تأمین اجتماعی

شماری از نمایندگان مجلس و اعضای هیات اجرایی خانه کارگر صبح امروز (دوشنبه ۳ آذر) درباره چگونگی تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۴ و بدهی‌ دولت به سازمان تامین اجتماعی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

شماری از نمایندگان مجلس و اعضای هیات اجرایی خانه کارگر صبح امروز (دوشنبه ۳ آذر) درباره چگونگی تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۴ و بدهی‌ دولت به سازمان تامین اجتماعی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش ایلنا، «علیرضا محجوب» دبیرکل خانه کارگر در ابتدای این نشست که در سالن کنفرانس خبرگزاری کار ایران برگزار شد، گفت: ما یکبار دستمزد عقب افتاده کارگران از ابتدای انقلاب را در سال ۸۱ محاسبه کردیم و قرار شد این دستمزد عقب افتاده طی چندین سال جبران شود اما تنها در سال‌های ۸۲ و ۸۳ بود که علاوه بر افزایش دستمزد کارگران بر اساس نرخ تورم، مقداری هم به صورت جداگانه به جبران دستمزد عقب افتاده سال های پیشین به حقوق‌شان اضافه شد و این رویه از سال ۸۴ به بهانه تثبیت قیمت‌ها قطع شد.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس نهم با تاکید بر افزایش حداقل دستمزد کارگران بر اساس تبصره‌های ۱ و ۲ ماده ۴۱ قانون کار، گفت: مزد کارگران بر اساس نرخ تورم اعلام شده از سوی نهادهای رسمی و سبد خانواده چهار نفره کارگری باید تعیین شود و جز این خلاف قانون است.

محجوب در ادامه با اشاره به شکایت گروهی از کارگران از دستمزد سال ۹۲ در دیوان عدالت اداری، گفت: دیوان عدالت اداری به جای آنکه بر اساس قانون کار به سود کارگران شاکی رای بدهد، تفسیر معاون وقت روابط کار وزارت کار را به رسمیت شناخت که گفته بود این واژه در این ماده قانونی، شورای عالی کار را مخیر کرده است نه مکلف.

در ادامه این نشست، «محسن سرخو» عضو شورای شهر تهران با اشاره به کسری بودجه سازمان تامین اجتماعی گفت: برای وصول مطالبات دولت از سازمان تامین اجتماعی باید راهکاری اندیشیده شود.

رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران ادامه داد: اگر دولت برای سرمایه گذاری سازمان در پروژه‌های اقتصادی مبلغی بالغ بر ۵ میلیارد دلار بپردازد و مقداری را هم به صورت ریالی به این سارمان پرداخت کند، شاید بدهی‌اش در سال ۹۴ به سازمان صاف شود و این در حالی است که دولت تا پایان امسال حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان به سازمان بدهکار می‌شود.

همچنین «رضا رحمانی» رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه این نشست با انتقاد از نبود اطلاعات کار‌شناسی درباره سبد معیشت خانواده‌های کارگری در مجلس، گفت: البته که با ۶۰۰ هزار تومان نمی‌توان زندگی را چرخاند اما اطلاعات کار‌شناسی درباره سبد معیشت خانواده‌های کارگری باید در اختیار نمایندگان مجلس قرار بگیرد تا نمایندگان از چگونگی تصویب دستمزد ذهنیت روشنی داشته باشند.

او با هشدار نسبت به شیوه نادرست اداره صندوق‌ تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی با شیوه مدیریتی که در سال‌های اخیر در پیش گرفته شده به سمت سقوط پیش می‌رود و یکی از بحران‌های نظام در آینده سرنوشت این صندوق خواهد بود.

رحمانی با تاکید بر حق الناس بودن بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، گفت: یکی از مباحث کشورهای پیشرفته بالا یا پایین بودن خدمات اجتماعی به مردم است که از اهمیت این خدمات حکایت دارد.

این نماینده مجلس در پایان اصلاح نظام بیمه‌ای کارگران ساختمانی، قالیبافان و... را جز با همکاری دولت میسر ندانست و گفت: اگر دولت پرداخت یارانه‌ها را هدفمند کند و اقشار پر درآمد مثل پزشکان و بازاریان و... را از لیست دریافت یارانه خط بزند، منابع لازم برای بیمه اقشار حاشیه‌ای جامعه کارگری فراهم خواهد شد.


 اخباراقتصادی  - ایلنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------