افزایش قیمت دلار همچنان ادامه دارد



اخبار,اخبار اقتصادی,بازار ارز


اخباراقتصادی  - افزایش قیمت دلار همچنان ادامه دارد

پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای در مهلت تعیین شده (سوم آذر ۱۳۹۳) و تمدید هفت ماهه مذاکرات، سقوط بازار بورس تهران تشدید شد و بهای ارزهای معتبر خارجی در بازار آزاد روندی صعودی به خود گرفت.

به گزارش از دویچه وله، شاخص کل بورس و اوراق بهادار تهران، روز چهارم آذر ماه، یک روز پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای، بیش از ۱۲۰۰ واحد سقوط کرد و در مسیر محدوده ۷۴ هزار واحدی قرار گرفت.

در همین حال پنجم آذرماه بهای هر دلار آمریکا به بیشترین میزان خود در شش ماه گذشته رسید و به مرز ۳۳۰۰ تومان نزدیک شد.

گذشتن دلار از مرز ۳۵۵۰ تومان
این روند در یک ماه گذشته با یکی دو وقفه ادامه داشته و روز چهارشنبه (۲۴ دسامبر/ سوم دی‌ماه) بیشترین بهای ثبت شده برای فروش هر دلار در تابلوی صرافی‌های تهران به ۳۵۸۷ تومان رسید.

علی طیب‌نیا دهم آذرماه درباره نوسان‌های بازار ارز گفته بود: «مردم بدانند در شرایطی که عوامل واقعی تغییر نکرده، نباید رفتارهای هیجانی داشته باشند. کسانی که در این شرایط متأثر از عوامل روانی، رفتار می‌کنند با زیان مواجه خواهند شد؛ همانطور که در گذشته هم شاهد این وضع بودیم.»

به گزارش مهر، وزیر اقتصاد و دارایی نوسان‌های روزهای نخست آذرماه را "ناشی از برخی هیجانات و عوامل روانی و متأثر از برخی خبرهای منتشره در بازار" عنوان کرد و وعده داد که "این روند به‌زودی به انتهای خود برسد و باز شاهد یک روند مثبت و با ثبات در بازار باشیم".

برخی از تحلیلگران بازار سرمایه در تائید سخنان وزیر اقتصاد سقوط شاخص کل بازار بورس و اوراق بهادار تهران را نتیجه‌ی خوش‌بینی‌های زیاد به امضای توافق‌نامه جامع هسته‌ای تا سوم آذرماه ارزیابی می‌کنند.

بازار ارز در انتظار برنامه‌های دولت
ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، نیز ۲۵ آذر تغییرات ناگهانی در بهای ارز در بازار آزاد را غیرمنطقی خواند و گفت: «بانک مرکزی برای انضباط بازار برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد.»

بانک مرکزی دو روز پس از این سخنان با انتشار بیانیه‌ای خوش‌بینی نسبت به نتیجه مذاکرات را یکی از عوامل نوسان‌های شدید بازار ارز اعلام کرد: «انتظارات خوش‌بینانه موجب شد برخی از فعالین اقتصادی برنامه‌های خرید و فروش ارز را به امید حل‌وفصل کامل پرونده هسته‌ای کشور در سوم آذرماه، به بعد از پایان مذاکرات موکول کنند.»

مطابق این بیانیه عدم تحقق این پیش‌بینی‌ها و برخی تحولات بین‌المللی، از جمله کاهش ارزش برابری یورو در برابر دلار، از دیگر علت‌های نوسان‌های شدید در بازار ایران بوده است.

بانک مرکزی بهای متوسط یک دلار آمریکا در یک سال منتهی به ۲۰ آذر ماه امسال را ۳۱۴۹ تومان اعلام کرد.

ناظران کاهش شدید بهای نفت در ماه‌های گذشته و تعیین قیمت ۲۸۵۰ تومانی برای دلار در بودجه ۹۴ را از عواملی می‌دانند که می‌تواند در نوسان‌های بازار ارز آزاد نقش داشته باشد.

در روزهای گذشته افزایش بهای دلار در مقایسه با یورو شتاب بیشتری داشت که این روند اندکی تغییر کرده است. سوم دی‌ماه هر دلار به نسبت روز گذشته یک تومان گران‌تر شد اما بهای یورو با ۱۰ تومان افزایش از ۴۳۸۰ تومان هم اندکی فراتر رفت.


  اخبار اقتصادی  - تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------