اظهارات سخنگوی دولت درمورد کسری بودجه



اخبار,اخباراقتصادی,محمدباقر نوبخت

 

 اخبار اقتصادی -  سخنگوی دولت: امسال کسر بودجه نداریم/ نفت 35 دلار شود هم اوضاع را کنترل می کنیم

 سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه تا پایان امسال را بدون کسری بودجه به پایان خواهیم برد، گفت: حتی اگر قیمت هر بشکه نفت به 35 دلار نیز برسد اوضاع قابل کنترل است.

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در حاشیه اولین همایش مجلس و دفاع مقدس در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دو کشور عربستان و عراق بودجه خود را بر روی قیمت هر بشکه نفت 60 دلار تعیین کردند، در این شرایط پیش‌بینی دولت چیست؟ گفت: نیجریه بودجه خود را با قیمت هر بشکه نفت 73 دلار بسته است ولی باز هم تعدادی از صاحب‌نظران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت نفت در سال آینده به طور متوسط به 80 دلار خواهد رسید.

او گفت: حتی در تحلیلی آمده است که بودجه عربستان با نفت 80 دلار بسته شده است. عربستان برخلاف کشور ما که با صراحت اعداد و ارقام بودجه را می‌آورد نفت خود را بر روی 80 دلار بسته است. این خبر به نقل از مشاور اقتصادی عربستان در رسانه‌ها مندرج شده است.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: قطعا هر چه قیمت نفت را کمتر ببینیم ضریب اطمینان بیشتر است. در سال گذشته که قیمت هر بشکه نفت بالای 108 دلار بود، مجلس و دولت در بودجه بر روی 100 دلار توافق کردند در واقع در آن زمان مجلس تشخیص داد که برای اطمینان باید قیمت نفت کمتر تعیین شود.

او ادامه داد: منابع نفتی مندرج در بودجه 94 بالغ بر 71 هزار میلیارد تومان است و بودجه عمومی نیز 267 هزار میلیارد تومان می‌باشد. بودجه کل کشور 838 هزار میلیارد تومان است. در این بین سهم نفت در بودجه 70 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است بنابراین اگر قیمت نفت به پایین‌ترین رقم یعنی بشکه‌ای 34 تا 35 دلار برسد، درآمد حاصل از فروش نفت 35 هزار دلار می‌شود که باز هم اوضاع به راحتی قابل کنترل است زیرا ما از ابتدا کاملا حواس‌مان در مورد تخصیص‌هایی که بر روی اعتبارات جاری و عمرانی داده‌ایم، بوده است و آن مقدار که در خزانه می‌آید را تخصیص داده‌ایم.

نوبخت با بیان اینکه مجلس اکنون در مرحله بررسی و تصویب لایحه بودجه است، گفت: دولت تمامی اعدام و ارقام را در اختیار مجلس قرار داده است و طبیعتا هر مقدار از منابعی که در خزانه بیاید همان مقدار نیز در جاری و عمرانی تخصیص می‌دهیم. اکنون همه منابع پیش‌بینی شده در بودجه 93 تخصیص نیافته است اما صدرصد اعتبارات عمرانی استانی را پرداخت کرده‌ایم. 68 درصد اعتبارات عمرانی کل کشور را نیز پرداخت نموده‌ایم.

سخنگوی دولت گفت: بر این اساس اگر درآمد پیش‌بینی شده در بودجه حاصل نشود می‌توانیم با مدیریت تخصیص کشور را اداره کنیم. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر هر بشکه نفت بیشتر از 72 دلار به فروش برسد درآمد حاصل از آن چه می‌شود؟

او توضیح داد: این احتمال وجود دارد که قیمت نفت بیشتر شود که در این رابطه نیز مکانیزم لازم در لایحه بودجه دیده شده است به طوری که اگر درآمد بیشتر شود می‌توان در یکسری از بندها و ردیف‌ها هزینه گردد. اگر درآمد کمتر شود قانون نیز این اجازه را می‌دهد که با مکانیزم تخصیص مدیریت کنیم تا کسری نیاوریم.

نوبخت در ادامه به ارائه توضیحی در مورد دو واژه عدم تحقق بودجه با کسری بودجه پرداخت و گفت: کسری زمانی است که منابع تحقق نیاید و بخواهیم در این شرایط هزینه هم بکنیم. اگر درآمد تحقق نیاید و هزینه هم صورت نگیرد آن زمان عدم تحقق داریم اما کسری بودجه نداریم.

او تاکید کرد که مطمئنا تا پایان امسال بدون کسری بودجه را به پایان خواهیم برد البته با همفکری مجلس تلاش می‌شود تا لایحه بودجه سال آینده نیز مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهادات مجلس نیز به آن اضافه شود.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد بودجه دفاعی کشور، گفت: در حد مقدور بودجه دفاعی در نظر گرفته شده و تقدیم مجلس گردیده است. کمیسیون‌های مختلف مجلس از جمله تلفیق می‌توانند نسبت به بودجه پیشنهادی دولت اظهارنظر کنند. خوشحال می‌شویم در هر جای بودجه که امکان آن وجود دارد بودجه تقویت شود.

او در پاسخ به سوال دیگری در مورد انتقاد برخی از نمایندگان از بودجه دفاعی، گفت: لایحه‌ای که تقدیم مجلس شده است در واقع پیشنهاد دولت است، منابع و مصارف در اختیار مجلس است و آنها می‌توانند اضافه و کم کنند. فصل‌الخطاب مجلس است.

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص انتقاد برخی از نمایندگان به اظهاراتش در خصوص گزارش دیوان محاسبات مربوط به برداشت 4/1 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی، گفت: روز چهارشنبه به عنوان سخنگوی دولت در این رابطه صحبت می‌کنم. قداست این برنامه را داشته باشید اتفاقا بنده اعلام آمادگی کردم که برای همین امر صحبت کنم.

سخنگوی دولت در مورد پیش بینی دولت در بودجه در خصوص بیمه خانوار، گفت: تمام ایرانیانی که بنا بر هر دلیلی بیمه نشده بودند و توان مالی بیمه شدن را نداشتند بالغ بر شش میلیون نفر هستند که دولت آنها را به صورت رایگان بیمه کرده است.

او در پایان در مورد فراکسیون دفاع مقدس گفت که خوشبختانه نمایندگان در مجلس فراکسیون دفاع مقدس را تشکیل داده‌اند که این نشان دهنده توجه ویژه مجلس به موضوع دفاع مقدس است.


 اخباراقتصادی -  ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------