آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

لوازم خانگی گران خواهد شد؟

محمود سیجانی اظهار داشت: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت ارائه کرده‌اند که در دست بررسی است و هنوز تایید…

آزادگذاشتن بورس تا نقطه توازن



اخبار,اخباراقتصادی, بورس

 اخبار اقتصادی -  آزادگذاشتن بورس تا نقطه توازن

 این روزها خمودگی حاكم بر بازار سرمایه، اگرچه با اعمال برخی سیاست‌های انقباضی از سوی دولت و ركود اقتصادی در بعضی بخش‌ها همزمان شده است، اما با این حال فعالان بازار سرمایه چشم امید به تصمیم‌گیران و مجریان بازار سرمایه دوخته‌اند تا در پی تعاملات خود با بدنه قوای مقننه و مجریه، جریان حاكم بر بازار مبتنی بر معاملات اوراق بهادار سمت و سوی مناسب‌تری یابد.

در این میان مدیرعامل شركت بورس اوراق بهادار تهران نیز بر این باور است كه تمام تلاش‌ها در این بازار باید منتج به پایداری و تثبیت این بازار باشد.


حسن قالیباف‌اصل، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، از تغییرات در قیمت خوراك گاز، سیاست انقباضی دولت و به نتیجه نرسیدن كاهش نرخ سود بانكی به‌عنوان عواملی یاد می‌كند كه روند مستمر كاهشی بازار سرمایه را رقم زده است. بر این اساس وی اظهار کرد:‌ با توجه به شرایط موجود، بهترین اقدام برای توقف این روند آزاد گذاشتن بازار است تا به این واسطه شرایط برای متعادل شدن قیمت‌ها فراهم شود.


مدیرعامل شركت بورس تهران كه تنها اقدام مدیران نظارتی و اجرایی بازار را در شرایط موجود برای كاستن تاثیرات ركود بر فضای بازار سرمایه انتشار اوراق تبعی عنوان می‌كند، گفت:‌ با توجه به تقاضاهایی كه در انتشار این اوراق وجود دارد، تلاش می‌كنیم تا با استفاده از حضور سهامداران عمده، اطمینان را بر بازار سرمایه حاكم كنیم؛ ضمن آنكه صندوق‌های بازار‌گردانی نیز به نقدشوندگی بازار كمك شایانی می‌كنند.


با این حال وی با توجه به شرایط نوسانی بازار سرمایه، به سرمایه‌گذاران توصیه كرد كه به نوسانات شاخص توجهی نداشته باشند، اگرچه در این میان شركت بورس برای جلوگیری از بروز هیجانات ناشی از نوسانات شاخص، آمادگی ارائه و انتشار شاخص‌های دیگری مانند شاخص قیمت، شاخص صنایع بر اساس قیمت، شاخص وزنی و... در بازار سرمایه را دارد تا با استناد به آنها ضریب اطمینان سرمایه‌گذاری افزایش یابد. 


وی تصریح كرد:‌ این شاخص‌ها از سوی شركت بورس طراحی شده‌اند و تنها در انتظار صدور مجوز از سوی سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر هستیم. 


قالیباف به منظور ترسیم چشم‌انداز مناسب بازار سرمایه تا پایان سال جاری، به بودجه 59 هزار میلیارد تومانی شركت‌های بورسی در سال جاری نسبت به بودجه 54 هزار میلیارد تومانی ناشران بورسی در سال گذشته اشاره و براین اساس خاطر نشان کرد: در واقع بودجه‌ای كه شركت‌های بورسی در سال جاری به بازار ارائه كرده‌اند، نه تنها نسبت به سال قبل از كاهش برخوردار نبوده بلکه حتی پیش‌بینی می‌شود كه اكثر شركت‌ها موفق به تحقق بودجه‌های خود تا پایان سال جاری شوند.


وی در این میان كاهش قیمت سهام شركت‌ها را مورد اشاره قرار داد و در نهایت عنوان كرد كه اگر قیمت‌ها در بازار سرمایه كاهش یافته، صرفا ناشی از كمبودنقدینگی در بازار بوده و روند رو به افول قیمت‌ها قادر به زیر سوال بردن ارزندگی شركت‌ها نبوده است. 


بر این اساس وی به نسبت پی بر ای 7.1 بازار در ابتدای سال جاری اشاره كرد كه اكنون با حركت نزولی، این نسبت از رقم 5.3 واحدی برخوردار شده است تا به این واسطه تاكیدی بر جذابیت سهام و ورود به آنها باشد. 


در این راستا وی به سهامداران توصیه كرد كه نسبت به فروش سهام خود عجله نكنند و با توجه به گزارش‌های 9 ماهه شركت‌ها، به تصمیم‌گیری در این عرصه مبادرت ورزند. 


 در این بین به تحلیل «دنیای اقتصاد» اگرچه شاید در شرایط مواجهه دولت با كسری بودجه، انتظار حذف هزینه‌های مترتب بر صنایعی چون پالایشگاهی، پتروشیمی و معدنی به‌عنوان درآمدهای جایگزین نفت، انتظاری دور از ذهن باشد، اما آنچه حداقل بازیگران بازار سرمایه در پی تحقق آن هستند اقداماتی عملی از سوی اداره‌كنندگان این بازار است تا به این واسطه، هزینه‌های كمتری بر صنایع بورسی تحمیل شود.


بر این اساس فارغ از ریسك‌های سیستماتیك حاكم بر بازار سرمایه، اقدامات صورت گرفته در متن بازار نیز خود به‌عنوان ریسك غیرسیستماتیك به این فضای نابسامان دامن زده است. 


فعالان بازار سرمایه همچنین عملكرد صندوق توسعه بازار را به ویژه در ماه‌های اخیر مورد انتقاد قرار می‌دهند؛ صندوقی كه با جمع‌آوری منابع نقدینگی از سوی برخی فعالان حقوقی در بازار سرمایه و بازار پول، قرار بود به‌عنوان یك حامی، به ایفای نقش بازار‌گردانی در بازار سرمایه كشور بپردازد، اما فعالیتش چنگی به دل نزد و نتوانست در پشتیبانی از بازار سرمایه، از جایگاهی كه موسسانش برایش متصور شده بودند، برخوردار شود.


 با تمام این اوصاف بازار سرمایه هنوز برای برخی سرمایه‌گذاران خارجی كه به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری در میان كشورهای آسیایی می‌گردند، از جذابیت‌های خاصی برخوردار است. سرمایه‌گذارانی كه از چهار ماه گذشته به ایران سفر كرده تا با مطالعه این بازار، شرایط را برای ورود سرمایه‌های خود در هنگام گشایش تحریم‌ها مهیا سازند. 


این سرمایه‌گذاران معتقدند با گشایش در تحریم‌ها، بورس تهران از فضای بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار خواهد شد، بنابراین با ورود  به این بازار، نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار پیشدستی كرده‌اند.


 اخباراقتصادی  - دنیای  اقتصاد 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------