پشت پرده واردات شکر، رانت برخی مسولان به آقازاده‌هاست!



اخبار,اخباراقتصادی, وارد کنندگان شکر


 اخباراقتصادی  -  پشت پرده واردات شکر، رانت برخی مسولان به آقازاده‌هاست!

موجودی قند و شکر در انبارهای کارخانه‌ها و واردات آن‌ها به اضافه میزان وارد شده ، به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن می‌رسد که با توجه به پیش‌بینی تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تنی شکر در سال جاری ـ که از ابتدای مهر ماه آغاز می‌شود ـ می‌توان گفت، ‌در پایان سال جاری، حدود ۷۰۰ هزار تن از تولید این محصول برای سال آینده ‌می‌ماند.

 در تیرماه امسال علیرضا اشرف، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی صنایع قند و شکر اعلام کرده بود، با توجه به موجودی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تنی قند و شکر در کشور و تولید این محصول به همین میزان در سال جاری، باید از ادامه واردات این محصول جلوگیری کند.

به گفته وی، موجودی قند و شکر در انبارهای کارخانه‌ها و واردات آن‌ها به اضافه میزان واردات انجام شده به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن می‌رسد که با توجه به پیش‌بینی تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تنی شکر در سال جاری ـ که از ابتدای مهر ماه آغاز می‌شود ـ می‌توان گفت، ‌در پایان سال جاری، حدود ۷۰۰ هزار تن از تولید این محصول برای سال آینده ‌می‌ماند.

همچنین، در مهرماه گذشته، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی و خدمات توزیعی اتاق بازرگانی ایران‌ اعلام کرده بود، واردات شکر به دلیل حمایت از تولیدکنندگان داخلی تا پایان فصل برداشت چغندر ممنوع است و ثبت سفارش این محصول در بهمن ماه انجام خواهد شد.

خسرو فروغان گران‌سایه اظهار کرد: اکنون به دلیل اینکه فصل برداشت چغندر است، ثبت سفارش برای واردات شکر به منظور حمایت از تولیدکننده داخلی ممنوع است.

به گفته رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی و خدمات توزیعی اتاق بازرگانی ایران پس از مشخص شدن میزان برداشت چغندر داخلی (بهمن) و تعیین نیاز واردات، ثبت سفارش انجام و در بهمن اجازه واردات داده می‌شود. میزان شکر موجود، نشان می‌دهد تا پایان سال کمبود شکر و افزایش نرخ نخواهیم داشت.

اما روز گذشته، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به وزیر صنعت و معدن و تجارت، پرده از واردات انوبه شکر به کشور برداشت، به گفته این نماینده آمار‌های موجود در گمرک کشور نشان می‌دهد که محموله عظیمی از شکر‌ غیر قانونی وارد کشور شده است!

نادر قاضی‌پور، کسی که برای اولین بار این مسأله را مطرح کرد، در خصوص این موضوع به تابناک گفت: ‌آقای نعمت‌زاده اعلام کرده ‌که شکر وارد کشور نشده، در حالی ‌که مجلس از گمرک کشور استعلام کرده و مشخص شده ‌۲۳ کشتی شکر وارد کشور شده است!

وی افزود: از شکر‌های وارد شده به کشور، ۹ کشتی از برزیل و ۱۴ کشتی دیگر نیز از هند وارد شده است، حال آنکه شکر در کارخانجات ‌کشور مانده ‌و کسی نیست آنها ‌را خریداری کند. از سوی دیگر، مسولان هنوز پول چغندر‌کاران را نیز پرداخت نکرده است.

این نماینده گفت: قول داده بود، ‌تعرفه واردات کشور را افزایش دهد و تا آنجا که می‌شود، از واردات آن جلوگیری شود، ولی مشخص شد که قصد وارد کنندگان این است که تولید شکر در کشور را مختل کنند.

وی گفت: پشت پرده این ماجرا، رانت‌هایی است که برخی مسولان به بعضی از آقا‌زاده‌ها داده ‌است. من امروز اسامی آن‌ها را نمی‌گویم، ولی اگر لازم باشد، آن را هم اعلام خواهم کرد.


  اخباراقتصادی  -  تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------