شناسایی یک میلیون نفر برای حذف یارانه



اخبار,اخباراقتصادی,دريافت يارانه اي نقد

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امکان حذف درآمدهای نفتی از بودجه وجود دارد، گفت: بطور صحیح درآمدهای نفتی باید به صندوق توسعه ملی واریز شود و دولت نیز می تواند در صورت نیاز با مجوز مجلس از این صندوق استقراض کند.

به گزارش خانه ملت، محمدحسن ابوترابی فرد امروز در برنامه زنده تلویزیونی در خصوص افزایش نرخ مالیات در بودجه سال 94، گفت: نرخ مالیات در بودجه تغییر محسوسی نداشته، بلکه مهم این است که ما در دریافت مالیات عدالت را رعایت نمی کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون برخی بنگاه های اقتصادی با درآمد یکسان وجود دارد که یکی از آنها پرداخت مالیاتی خوبی دارد، اما در مقابل آن شرکت دیگری با همین درآمد و تعداد کارکنان مشخص، سهم مالیاتی کمتری را پرداخت می کند لذا اگر به این مسئله توجه نشود شاهد رقابت منطقی نخواهیم بود، از این رو باید مالیات را به صورت عادلانه از همه مشمولان دریافت کرد.

وی با بیان اینکه مالیات براساس درآمد پرداخت می شود تصریح کرد: به طور حتم شخص یا بنگاهی که در طول یک سال مالی درآمدی کسب نکرده باشد از مالیات معاف خواهد بود.

ابوترابی فرد افزود: نکته حائز اهمیت اینکه نرخ مالیاتی افزایش نیافته بلکه پایه مالیاتی رشد کرده به این معنی که تلاش دولت جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.

وی با بیان اینکه نظام مالیاتی ما قابل قبول نیست عنوان کرد: برای رسیدن به نظام مالیاتی قابل قبول دولت اقدامات خوبی را انجام داده و امیدواریم که این سهم از تمام اشخاص مشمول دریافت شود چرا که در این صورت از وابستگی به سایر منابع درآمدی کاسته خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس بودجه شرکت های دولتی را 600 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اگر همین شرکت ها مالیات پرداخت کنند عمده نیاز بودجه کشور برطرف خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم بازار سرمایه را ابزار خوبی برای شفاف سازی معاملات دانست و افزود: به طور حتم اگر بازار سرمایه ساماندهی شود شفاف شدن درآمدها را در پی داشته و درآمدهای پایدار دولت نیز افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص مصوبات کمیسیون تلفیق مبنی بر افزایش 14 درصدی نرخ آب و برق در بودجه سال 94 نیز گفت: دولت برآورد کرده که متوسط نرخ رشد تورم حدود 14 درصد است البته قرار نیست که نرخ انرژی همگام با تورم افزایش یابد بلکه این افزایش ها باید متناسب با نرخ تورم باشد.

نایب رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: براساس شاخص الگوی مصرف کسانی که متناسب با این الگو گام بردارند نه تنها نرخ بالاتر بلکه کمتر باید پرداخت کنند و نرخ ها به صورت پلکانی محاسبه می شود این موضوع هزینه خانواده های ضعیف را کاهش داده و درآمد دولت را نیز افزایش می دهد.

ابوترابی فرد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص حذف یارانه اقشار مرفه در سال 94 نیز گفت: در این خصوص اعضای کمیسیون تلفیق و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور روز گذشته دیداری را با ریاست مجلس شورای اسلامی داشتند که از اهم موضوعات مطرح شده در این دیدار حذف یارانه پردرآمدها در سال 94 بود.

وی ادامه داد: دولت در این زمینه اعلام آمادگی کرده و تا کنون نیز اقداماتی را در این زمینه انجام داده و به طور حتم کمیسیون تلفیق نیز دستورالعملی برای حذف اقشار مرفه از دریافت یارانه نقدی تنظیم خواهد کرد.

نایب رئیس مجلس در خصوص تعدادی که از دریافت یارانه نقدی حذف خواهند شد گفت: دولت تا امروز یک میلیون نفر را شناسایی کرده که این اشخاص از نظر مالی نیاز به دریافت یارانه نقدی ندارند.

ابوترابی فرد در خصوص اهداف طرح هدفمند کردن یارانه ها نیز گفت: پرداخت نقدی جبران افزایش هزینه های تولید و خدمات رسانی به مردم از مهمترین اهداف این قانون به شمار می رود.

وی در خصوص سهم تولید از منابع هدفمندی نیز بیان کرد: 30 درصد از کل درآمدهای هدفمندی باید به بنگاه های اقتصادی داده شود که در این زمینه نگاه دولت و مجلس جدی است.

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود در مورد امکان حذف نفت از بودجه سال 94 نیز گفت: تمام درآمدهای حاصل از فروش نفت باید به صندوق توسعه ملی واریز شود و پس از آن اگر در بودجه عمومی نیازی به این منابع بود دولت می تواند با مجوز مجلس از صندوق توسعه ملی استقراض کند. این موضوع باعث می شود که از یک سو درآمدهای نفتی مشخص و از سوی دیگر دولت به فکر کسب سود و پرداخت بدهی خود باشد.

وی تصریح کرد: البته ما طی سال آینده به این الگو دست نخواهیم یافت و حذف کامل درآمدهای نفتی از بودجه طی یک مدت زمان کوتاه ممکن نخواهد بود.

ابوترابی فرد ادامه داد: 70 هزار میلیارد تومان از کل بودجه وابسته به درآمدهای نفتی است اما می توان با یک برنامه ریزی منسجم و در کوتاه ترین زمان از وابستگی به نفت کاست.

وی در خصوص قیمت نفت نیز بیان کرد: قیمت نفت به عقیده من طی ماه های آینده افزایش خواهد یافت البته نگاه ما این است که نفت را در بودجه سال آتی با نرخ 65 تا 70 دلار محاسبه کرده و حدود 50 درصد از آن را به صندوق توسعه ملی واریز کنیم.

وی تأکید کرد: به طور حتم کشور را می توان از همین امروز بدون استفاه از نفت تأمین کرد و اگر تصمیم به چنین کاری گرفته شود به طور حتم امکان آن وجود خواهد داشت.

ابوترابی فرد با اشاره به رشد 43 هزار میلیارد تومانی بودجه عمومی کشور در سال آتی گفت: اگر بتوان بودجه عمومی را به سال قبل نزدیک کرد از وابستگی به نفت کاسته خواهد شد و این موضوع آسیب چندانی را به اقتصاد وارد نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه ما در بودجه قیمت نفت را تعیین می کنیم گفت: اگر نفت به هر قیمتی فروخته شود باید در صندوق پس انداز شود و در صورت کسر در بودجه نیز به پروژه های عمرانی تزریق شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم در خصوص دیدار با نایب رئیس پارلمان آلمان و واکنش های پس از این دیدار گفت: در دیدار ما به طور شفاف به رفتارهای اتحادیه اروپا انتقاد شد و سایر نقدها نیز به صورت شفاف بیان شدند.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه اینگونه رفتارها در چارچوب یک دیپلماسی منطقی نمی گنجد افزود: دولتمردان و پارلمان آلمان باید موضع گیری شفافی نسبت به این موضوعات داشته باشند همچنین لازم است که وزارت امور خارجه سفیر این کشور را احضار کرده و نقطه نظرات ایران را به طور شفاف اعلام کند.

وی در پاسخ به این سوال که اظهارات نایب رئیس مجلس آلمان تا چه میزان حکایت از نگاه این کشور دارد گفت: نگاه او یک نگاه شخصی است و هیچ ارتباطی به دولت، پارلمان و ملت آلمان ندارد در فضای واقعی سیاست این گفتارها هیچ ارزشی ندارند.

ابوترابی فرد ادامه داد: در واقعیت سیاسی، ایران در پایتخت سوریه، عراق، یمن و منطقه با اقتدار حضور دارد و نقش ایران برای افزایش امنیت و کاهش نفوذ آمریکا و متحدان او در واقعیت ها قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: مسائل موجود در لبنان مقاومت اسلامی و نظام سیاسی مردم سالار لبنان را تعریف می کند در عراق نیز ما عالی ترین سطح مردم را می بینیم و آنها نیز این واقعیت را مشاهده می کنند.

نایب رئیس مجلس در خصوص نقش اقتدار ایران در مذاکرات هسته ای نیز گفت: اگر 6 قدرت دنیا با احترام با ایران مذاکره کرده و ما به راحتی از دستیابی به انرژی صلح آمیز سخن می گوییم به علت اقتدار ملت است و سخنان نایب رئیس مجلس آلمان انفعالی و بی اثر محسوب می شود.

وی گفت: جایگاه ایران در معادلات منطقه ای ارتقاء یافته و این موضوع به دلیل دیدگاه های رهبری بوده که باعث اقتدار ایران می شود.


 اخباراقتصادی  - خانه  ملت 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------