سايه جنگ ارزان‌فروشي اعراب بر سر نفت/ قيمت نفت ايران در يک ماه چقدر کاهش داشته ؟



اخبار,اخباراقتصادی, طلاي سياه

سايه جنگ ارزان فروشي نفت توسط کشورهاي عضو اوپک بر قيمت نفت ايران هم سايه انداخت به طوري که در طول يک ماه بهاي هر بشکه طلاي سياه ايران با کاهشي ۱۶ دلاري در سطوح ۴۵ دلار به مشتريان فروخته شد.

در طول يک هفته گذشته با وجود راه افتادن مرحله دوم جنگ ارزان فروشي نفت و عرضه نفت توسط کشورهاي عربي عضو اوپک به ويژه عربستان سعودي با تخفيف‌هاي ويژه و تاريخي اما طلاي سياه تثبيت نسبي قيمت ها را تجربه کرد.

بر اين اساس قيمت هر بشکه نفت خام برنت درياي شمال با افزايشي حدود ۹ درصد در سطوح بشکه اي ۵۷ تا ۵۸ دلار معامله شد و قيمت هر بشکه نفت شيرين وست تگزاس آمريکا هم با رشدي حدود ۷ درصدي در محدوده بشکه اي ۵۳ دلار به مشتريان فروخته شد.

با اين وجود بهاي سبد نفتي اوپک به دليل تخفيف هاي بي حساب و کتاب کشورهاي عربي با سقوط چند دلاري معامله شد به طوري که بهاي سبد نفتي اوپک تا مرز ۵۰ دلار کاهش يافت.

قيمت نفت ايران هم از گزند اين سقوط آزاد قيمت ها در اما نماند به طوري که گزارش هاي رسمي از کاهش حدود ۱۶ دلاري بهاي نفت سبک ايران در ماه ژانويه ۲۰۱۵ ميلادي حکايت دارد و قيمت هر بشکه نفت خام صادراتي ايران در مقايسه با آخرين ماه سال ۲۰۱۴ ميلادي کاهشي حدود ۱۶ دلاري در هر بشکه را تجربه کرده است.

در همين حال آژانس بين‌المللي انرژي پيش‌بيني کرد قيمت هر بشکه نفت خام تا سال ۲۰۲۰ ميلادي به بشکه اي ۷۳ دلار خواهد رسيد.

اوپک هم با انتشار گزارش جداگانه اي اعلام کرد: آمريکاي شمالي از جمله مناطقي است که تعداد سکوهاي حفاري در آن کاهش مي يابد زيرا هزينه توليد نفت در اين مناطق بالا است و با قيمت‌هاي کنوني، استخراج و توليد نفت در اين مناطق صرفه اقتصادي نخواهد داشت.

در اين گزارش تاکيد شده است: عامل ديگر ايجاد تعادل در بازار نفت، افزايش تقاضا است. پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد تقاضاي نفت در سال جاري روزانه يک ميليون و ۱۷۰ هزار بشکه در افزايش خواهد يافت. اين در حاليست که اوپک افزايش تقاضاي نفت در سال جاري را روزانه يک ميليون و ۱۵۰ هزار بشکه برآورد کرده بود.

اوپکي ها تاکيد کرده اند توليد روزانه نفت اين سازمان که يک سوم کل نفت مورد نياز جهان را تامين مي‌کند در سال ۲۰۱۵ به روزانه ۲۹ ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسيد.


 اخباراقتصادی  -  مهر
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------