آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

قیمت مسکن رو به افزایش است



اخبار,اخباراقتصادی, قیمت مسکن

متوسط قیمت فروش هرمترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران حدودا چهارمیلیون‌تومان بوده است که نسبت به فصل قبل ٩/٥درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢/٦درصد افزایش داشته است.

مرکز آمار ایران در گزارشی اطلاعات فروش و اجاره مسکن تهران در پاییز امسال را اعلام کرد.

به گزارش شرق، بر اساس اطلاعات مرکز آمار، متوسط قیمت فروش هرمترمربع مسکن در تهران چهارمیلیون‌تومان، متوسط قیمت اجاره هرمترمربع ١٩هزارتومان و متوسط قیمت فروش هرمترمربع مسکن کلنگی چهارمیلیون‌و٤٠٠هزارتومان است.

افزایش قیمت فروش واحد مسکونی در تهران
متوسط قیمت فروش هرمترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران حدودا چهارمیلیون‌تومان بوده است که نسبت به فصل قبل ٩/٥درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢/٦درصد افزایش داشته است.

همچنین تعداد معاملات فروش زیربنای مسکونی انجام‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل ٣/١٣درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤/٣٨درصد افزایش داشته است. در میان مناطق ٢٢گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده حدود هشت‌میلیون‌و٣٣١هزارتومان در منطقه یک و کمترین آن حدود یک‌میلیون‌و٩٠٠هزارتومان در منطقه ١٨ بوده است. همچنین از کل معاملات انجام‌شده برای فروش زیربنای مسکونی در مناطق ٢٢‎گانه شهرداری تهران، منطقه پنج با ١٢درصد، بیشترین سهم و منطقه ٢٢ با ٩درصد کمترین سهم را دارند.

در شرایطی که بازار مسکن تهران طی ماه‌های اخیر به ثبات نسبی رسیده و نرخ رشد قیمت آپارتمان‌های پایتخت عملا متوقف و به «صفر» نزدیک شده است، در کل‌ کشور این «شتاب قیمت مسکن» بوده که ثابت شده و تغییرات نرخ رشد را در مرز صفر مهار کرده است. به بیان دیگر، برخلاف ثبات قیمت مسکن در تهران، در کل کشور، سطح قیمت‌ها هنوز رو به افزایش است، اما شتاب افزایش در ماه‌های اخیر ثابت شده است. بررسی‌ها در این‌باره حاکی است در شهر تهران، رکود مسکن طی ماه‌های اخیر به اوج رسیده. هم‌اکنون ثبات قیمت مسکن در تهران و همچنین نرخ رشد ناچیز آن، عمق رکود را نشان می‌دهد. اما در سایر شهرها، بازار ملک هنوز شدت رکود تهران را به خود ندیده است.

افزایش قیمت فروش زمین
متوسط قیمت فروش هرمترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران، چهارمیلیون‌و٤١٠هزارتومان بوده است که نسبت به فصل قبل ٩/٤درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ١/١درصد افزایش داشته است.

 

همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین‌ساختمان‌های مسکونی کلنگی انجام‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل ٧/٢٢درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥/٣درصد، افزایش داشته است. در میان مناطق ٢٢گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت فروش یک‌مترمربع زمین یا زمین‌ساختمان‎های مسکونی کلنگی معامله‌شده حدود هشت‌میلیون‌و٩٥٠هزارتومان در منطقه سه و کمترین آن حدود یک‌میلیون‌و٤٣٠هزارتومان در منطقه ٢٠ بوده است. رکود بازار مسکن که موجب کاهش ساخت‌وساز و تولید مسکن در کشور شد، تاثیر زیادی را بر خریدوفروش خانه‌های کلنگی گذاشت و متقاضیان این املاک را کاهش داد. درواقع املاک کلنگی که در سال ۹۱ با حجم زیادی از تقاضا برای خریدوفروش مواجه بود و سود زیادی را نصیب مالکان می‌کرد، از اوایل سال ۹۲ از سکه افتاد.

افزایش ۹برابری قیمت زمین که با تراکم‌فروشی به‌خصوص در شهر تهران اتفاق افتاد، قیمت ملک کلنگی را به‌شدت افزایش داد و به همین نسبت تقاضاها هم برای خرید و فروش این املاک زیاد شد؛ زیرا سازنده‌ها می‌توانستند چندین طبقه را جایگزین یک ملک کنند و سود زیادی را به دست بیاورند. البته هنوز هم خرید و فروش املاک کلنگی انجام می‌گیرد اما نسبت به سال ۹۱ رونق کمتری دارد. ولی رونق نسبی‌ای که در بازار معاملات در فصل زمستان ایجاد شد به خرید و فروش املاک کلنگی هم رسید.

کاهش ٢٩درصدی معاملات اجاره در تهران
متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه‌درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ١٩٠هزارو٤٦٦ریال بود که نسبت به فصل قبل ٨/٣درصد و نسبت به پاییز سال قبل ٢/١٠درصد افزایش داشته است. تعداد معاملات اجاره زیربنای مسکونی انجام‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل ٤/٢٩ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤/٥درصد، افزایش داشته است. در میان مناطق ٢٢گانه شهرداری تهران، بیش‌ترین مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه‌درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله‌شده  ٣١٨هزارو٥١٥ریال در منطقه یک و کمترین آن در منطقه ١٩ با ٩٩هزارو٥٣٨ریال بوده است. تغییرات مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه‌درصد ودیعه پرداخت‌شده برای هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده بین حداقل ٢٢هزارو٤٦١ریال در منطقه ٢٠ و حداکثر ٩٢٥هزارو٩٢٦ریال در منطقه سه بوده است. همچنین از کل معاملات اجاره زیربنای مسکونی در مناطق ٢٢گانه شهرداری تهران، منطقه پنج با ١٤درصد، بیش‌ترین سهم و منطقه ٢٢ با ٣/١درصد، دارای کمترین سهم است.

تهران رکورد‌دار رکود
بر اساس این گزارش کمترین افزایش قیمت در سال ٩٣ نسبت به سال ٩٢ را شهرهای تهران با ٣/٤درصد، زاهدان با ٢/٦درصد و بیرجند با ٢/٨درصد تجربه کرده‌اند.  بیشترین افزایش قیمت در سال ٩٣ نسبت به سال ٩٢ را نیز شهرهای شهرکرد با ٩/٣٣درصد، بندرعباس با ٦/٣٢درصد و مشهد با ١/٣١درصد داشته‌اند. طی پنج‌سال اخیر میانگین هر متر مربع در تهران از یک‌میلیون‌و٧٣٥هزارتومان در سال ٨٩ به چهارمیلیون‌و١٣٢هزارتومان رسیده که حدود چهارمیلیون‌تومان افزایش قیمت داشته که در کشور بی‌سابقه است اما میانگین هر متر مربع آپارتمان در شهر ایلام از ٤٥٤هزارتومان در سال٨٩ به ٩٢٧هزارتومان در سال ٩٣ رسید که کمترین افزایش قیمت را از نظر میزان پول نقد تجربه کرده است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز در صدر‌گران قیمت‌ترین و شهرهای بیرجند، بجنورد، شهرکرد، ایلام و یاسوج در صدر ارزان‌قیمت‌ترین شهر‌های ایران از نظر قیمت آپارتمان هستند. بهای هر مترمربع آپارتمان طی پنج سال اخیر در کل کشور نوسانات زیادی داشته است، به‌گونه‌ای که کمترین رشد بهای آپارتمان را سال٩٠ نسبت به سال٨٩ با میزان ٦/٢درصد و بیشترین رشد بهای آپارتمان را سال‌های ٩٢ و ٩١ نسبت به ٩١ و ٩٠ به میزان ٧/٣١درصد داشته‌اند.

همچنین، در ٩ ماه اول امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحدمسکونی در کل کشور با ٨/١٢درصد افزایش –نسبت به سال٩٢- به سطح دومیلیون‌و٨٢٠هزارتومان رسید. به این ترتیب ارزش املاک مسکونی در بازار کشور حدود ١٣درصد نسبت به سال‌گذشته رشد کرده است اما از آنجا که در شش‌ماه اول امسال نیز نرخ رشد قیمت کشوری، در همین سطح یعنی معادل ٤/١٢درصد بود، مشخص است که «شتاب رشد قیمت مسکن» در کل کشور «صفر» شده و تغییرات نرخ رشد متوقف شده است، با این حال «سطح قیمت» با شیب ثابت (١٢درصد) در مسیر «افزایش» قرار دارد.


  اخبار اقتصادی  - شرق 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------