ایران در بانک مرکزی اسرائیل چقدر پول دارد؟



 

با وقوع انقلاب اسلامی روابط ایران با اسرائیل بلافاصله قطع شد. اسرائیل هم با سوء استفاده از این وضعیت از پرداخت طلب ایران بابت خرید نفت از این کشور خودداری کرد.

اسرائیل بدهی اش به ایران را در قالب حساب بانکی ویژه در بانک مرکزی اسرائیل سپرده گذاری می کند. تا سال 2013 در این حساب بانکی  256 میلیون دلار پول بود.

به گزارش عصرایران، یک روزنامه اسرائیلی در گزارشی مفصل رقم پول های متعلق به دولت ایران در بانک مرکزی اسرائیل را فاش کرد.

روزنامه هاآرتص نوشت: حساب بانکی محرمانه ای از 30 سال پیش  در بانک مرکزی اسرائیل وجود دارد و تل آویو، پول های متعلق به شرکت ملی نفت ایران را به این حساب بانکی واریز می کند.


اسرائیل پس از انقلاب 1357 ایران تاکنون از پس دادن پول های متعلق به تهران خودداری کرده است.

ایران هم اکنون در دادگاه های بین المللی برای پس گرفتن پول های خود علیه اسرائیل شکایت کرده است و این رژیم نیز در این دادگاه ها محکوم شده است اما تل آویو به بهانه های مختلف از جمله تحریم ها، از پرداخت پول های ایران خودداری می کند.

این پول ها مربوط به چند پرونده جداگانه از جمله بدهی بابت فروش نفت ایران به اسرائیل در 3 ماه آخر حکومت شاه و سهم ایران از سود و سرمایه گذاری در شرکت مشترک خط لوله نفت عسقلان - ایلات (ایجاد شده در 1968 ) است.


ساختمان بانک مرکزی اسرائیل در شهر قدس (بیت المقدس)

اخبار,اخبار


براساس آخرین گزارش حسابرسی عمومی، تا پایان سال 2013 در این حساب بانکی حدود 256 میلیون دلار پول بود. این پول مربوط به بدهی های اسرائیل به ایران و سهم ایران از سود شرکت مشترک اسرائیلی - ایرانی خط لوله نفت عسقلان - ایلات و سود آن است.

وزارت دارایی اسرائیل این حساب بانکی مربوط به طلب ایران را حساب "ویژه ارز خارجی" و در بانک مرکزی اسرائیل این حساب "سپرده ارزی متفاوت کابینه " نامگذاری شده است.

در گزارش های حسابرسی به صورت دائمی به این حساب اشاره شده بدون اینکه کسی بداند این حساب متعلق به ایران است.
این حساب بارها خالی و دوباره پر شده است.

به عنوان مثال در سال 2012 میلادی مبلغ 71 میلیون دلار از این حساب برداشت شد و در سال 2013 میلادی 60 میلیون دلار به این حساب واریز شد.

با وقوع انقلاب اسلامی روابط ایران با اسرائیل بلافاصله قطع شد. اسرائیل هم با سوء استفاده از این وضعیت از پرداخت طلب ایران بابت خرید نفت از این کشور خودداری کرد.
کابینه وقت اسرائیل 4 ماه بعد از سقوط شاه در ایران تصمیم گرفت از پرداخت پول های ایران خودداری کند و پول های متعلق به ایران در سه بانک تجاری اسرائیل سپرده گذاری شود.

تهران هم با شکایت از اسرائیل خواستار دریافت یک میلیارد دلار بابت بدهی های گذشته و سود آنها شد. ایران شکایت از اسرائیل را در سال 1985 آغاز کرد. در سال 1991 یک شورای داوری بین المللی به سود ایران حکم داد. در اخرین اقدام هم یک سال پیش دادگاه عالی در لوزان سوئیس نیز به نفع ایران علیه اسرائیل حکم صادر کرد.

با این حال کابینه اسرائیل با صدور بخشنامه ای هر گونه انتشار خبر و اطلاع رسانی درباره پول های ایران و شکایت های تهران برای دریافت طلب از اسرائیل را ممنوع کرده بود.

هاآرتص اضافه کرد: اسرائیل آنچه درباره شکایت ایران و پول های این کشور روی می دهد را از شهروندان اسرائیلی مخفی می کرد.
اسرائیل همچنین در مذاکرات مربوط به تحریم های اقتصادی ایران، موضوع طلب ایران را از آمریکا و اروپا نیز پنهان می کرد.

پول های ایران همچنین در سه بانک تجاری اسرائیلی به نام های "هبوعليم"، "ليئومی" و "همزراحی" سپرده گذاری شده بودند اما اسرائیل برای جلوگیری از توقیف این پول ها توسط ایرانی ها و با استفاده از احکام دادگاه های بین المللی، این پول ها را به سپرده دولتی در بانک مرکزی اسرائیل تبدیل کرد.

همچنین در سال 1999 میلادی کابینه ایهود باراک نخست وزیر وقت اسرائیل تصمیم گرفت با استناد به قانون "کشور دشمن"، پول ایران در بانک مرکزی اسرائیل را مصادره کند به همین دلیل کل پول از حساب برداشت شد. این اقدام به استناد به قانون مصادره اموال کشور دشمن صورت گرفت اما در سال 2011 مشخص شد این اقدام غیرقانونی است به همین دلیل این مبلغ دوباره به حساب بازگردانده شد.

هم اکنون قرار است به زودی گزارش مالی از سال 2014 منتشر شد و به همین دلیل خیلی ها منتظرند ببیند آخرین وضعیت پول طلب ایران در بانک مرکزی اسرائیل چگونه است.

 

 اخبا راقتصادی  - عصر  ایران 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------