آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

دفاتر پیشخوان، همچنان وام می دهند، با گرو گرفتن سیم کارت موبایل



اخبار,اخباراقتصادی ,دفاتر پیشخوان

با وجود هشدارهای جدی به دفاتر پیشخوان دولت به دلیل پرداخت وام در ازای سیم کارت و دخالت در امور بانکی، برخی از این دفاتر بدون توجه به اخطارها همچنان وام می‌پردازند.

پرداخت تسهیلات بانکی خرد که طی سال‌های اخیر از سوی نظام بانکی کشور به فراموشی سپرده شده است و در ایامی که بانک‌ها هیچگونه پرداخت وام خرد فوری را در دستور کار خود ندارند و در روزهایی که به پایان سال نزدیک می شویم و بانک‌ها فقط به دنبال این هستند که تسهیلات را از مشتریان بازپرداخت کنند، دفاتر پیشخوان دولت اقدام به پرداخت وام خرد در قبال سیم کارت دائمی می کنند.

این در حالی است که بانک مرکزی این روزها در فکر ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی و انتظام بخشی به فعالیت های پولی موسسات مالی غیرمجاز و بانکهایی است که از هر فرصتی برای بر هم ریختن آرامش بازار بانکی کشور و نرخ های سود استفاده می کنند.

گرچه پرداخت وام که مدتها است از سوی دفاتر پیشخوان دولت در قبال دریافت سیم کارت انجام می شود و رئیس کانون دفاتر پیشخوان این اقدام را غیرقانونی و غیرموجه دانسته است و نسبت به این موضوع هشدارهایی هم صادر شده، اما برخی از دفاتر بدون توجه به این موضوع به فعالیت بانکی و وام دهی خود ادامه می دهند و البته استقبال زیادی هم از این اقدام آنها از سوی مردم دیده می شود.

گرچه اعلام شده است که پرداخت تسهیلات در دفاتر پیشخوان دولت کاری خلاف و دخالت در امور بانکی تلقی می شود و با دفاتر متخلف برخورد جدی صورت می گیرد، اما این دفاتر بدون توجه به این موضوع با نصب اطلاعیه هایی از پرداخت این نوع وام خبر می دهند.

حتی اعلام جریمه های نقدی، قطع سرویس، ابطال پروانه فعالیت و لغو مجوز هم نتوانست دفاتر پیشخوان خدمات دولت را از این کار منصرف کند. البته در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که حداقل و حداکثر پرداخت وام به سیم کارت های دائمی 0912 بین 800 هزار تومان تا دو میلیون تومان است که در دفاتر مختلف این میزان متفاوت است.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی تهران هم پیش از این گفته است: هم اکنون تامین نقدینگی به میزانی مشکل دارد که برخی مردم حاضر هستند در مقابل گرو گذاشتن گردنبد و سیم‌کارت خود، وام دریافت کنند و در مقابل موسساتی هم هستند که این وام ها را در قبال چنین وثایقی پرداخت می کنند.

"پرداخت وام به 0912" عبارتی است که در برخی از دفاتر پیشخوان دولت و امور مشترکین خودنمایی می کند. بانکها در حالی شرایط خاصی برای پرداخت وام قرض الحسنه و با نرخ های سود پائین دارند که این کار به راحتی از سوی این دفاتر انجام می شود.

در حالی که بانکها در صورت پرداخت وام ضروری به مشتریان، سودهای آنچنانی و بالا از مشتریان می گیرند و در مقابل وثایق سنگین دریافت می کنند، این دفاتر با نرخ سود 3 تا 3.5 درصد بدون و تنها در ازای سند سیم کارت دائمی 0912 وام می پردازند.

نکته جالب تر ایتکه نرخ سودی که این دفاتر دریافت می کنند تنها 3 تا 3.5 درصد است و به سیم کارت های دائمی با پیش شماره های یک، دو و سه پرداخت می شود که البته ارقام آن متفاوت است و به پیش شماره های بالاتر از آن به دلیل ارزش کمتر آنها، وامی تعلق نمی گیرد.

این اقدامات از سوی دفاتر پیشخوان دولت دخالت در امور بانکداری و نظام بانکی است و ممکن است که معضلات بعدی همچون افزایش مطالبات معوق و غیره را به همراه داشته باشد و باعث برهم ریختن نظام بانکی کشور شود و جلوگیری از این اقدام توسط بانک مرکزی با همکاری کانون دفاتر پیشخوان دولت ضروری است.


 اخباراقتصادی -  مهر 
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------