آخرین وضعیت قیمت‌ها؛ از میوه تا آجیل



اخبار,اخباراقتصادی,بازار آجیل

اگرچه همزمان با آغاز اسفندماه، همه نگاه‌ها به بازار محصولات کشاورزی در آستانه نوروز ۹۴ دوخته شده است اما در این میان، قیمت مرغ در این روزها همچنان در بازار رکوردشکنی می‌کند.

محصولات کشاورزی پیوند نزدیکی با ایام نوروز دارند و از جمله مهم‌ترین کالاهای مورد نیاز مردم در این ایام هستند. در این میان، هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، تقاضاها به سمت محصولات کشاورزی افزایش می‌یابد و این تقاضاها در چند روز آخر سال به اوج خود می‌رسند. برهمین اساس، اگرچه هنوز شور و شوق ایام نوروز به بازار این محصولات ورود نکرده ولی همه نگاه‌ها به عملکرد این بازار در ماه پایانی سال، یعنی اسفندماه دوخته شده است.

بازار میوه در آرامش نسبی/ فقط موز گران شده است
براساس این گزارش، نخستین بازاری که پا به آنجا می‌گذاریم، بازار میوه و تره بار است. این بازار فعلا روزهای نسبتا آرامی را پشت سر می‌گذارد و میوه‌ای که قیمت آن با افزایش زیاد مواجه شده، موز است. علاوه بر این، در بازار شهرستانی میدان امام حسین(ع) قیمت هرکیلوگرم موز ۶۰۰۰ تومان، خیار ۲۰۰۰ تومان، نارنگی ۳۵۰۰ تومان، لیموشیرین ۴۰۰۰ تومان، توت فرنگی ۱۰۰۰۰تومان، سیب زرد و سیب قرمز ۳۰۰۰ تومان، پرتقال تامسون ۳۵۰۰ تومان، پرتقال توسرخ ۵۰۰۰ تومان، انار ۵۰۰۰ تومان و کیوی ۳۰۰۰ تومان است.

مرغ همچنان در پرواز
براساس این گزارش یکی از کالاهای کشاورزی که این روزها قیمت‌اش تغییر زیادی داشته و از بیش از ۵ هزار به حدود ۸ هزار تومان و در برخی مناطق نیز به بیش از این میزان رسیده، مرغ است. قیمت مرغ تازه (گرم) در نقاط مختلف شهر متفاوت و بین ۷ هزار و ۵۹۰ تومان، ۷ هزار و ۷۰۰ تومان و ۷ هزار و ۹۰۰ تومان متغیر است، ضمن اینکه در برخی مراکز عرضه، قیمت مرغ دولتی ۵۹۹۰ تومان درج شده است.

بازار ماهی در آرامش نسبی
همچنین بازار ماهی نیز بدون تغییر قیمت چندانی به کار خود ادامه می‌دهد و قیمت هرکیلوگرم ماهی تیلاپیا ۲۴ هزار تومان، قزل‌آلا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، شوریده دریایی ۲۰ هزار تومان، شیرنیزه‌ای ۱۶ هزار تومان، حلوای سیاه ۱۹ هزار تومان، آزاد شمال ۷۵۰۰ تومان، کیلکا ۶۰۰۰ تومان و میگو ۳۰ هزار تومان است.

افزایش قیمت گوشت قرمز
براساس این گزارش به گفته فروشندگان، قیمت گوشت قرمز طی هفته‌های اخیر با افزایش همراه بوده است. در همین زمینه یکی از فروشندگان گفت: قیمت مرغ از بیش از ۵ هزار تومان به بیش از ۸ هزار رسیده، قیمت گوشت هم به قیمت مرغ وابسته است. یکی دیگر از فروشندگان نیز اظهار داشت: فقط قیمت گوشت گوسفند افزایش یافته، قیمت گوشت گوساله نیز فعلا بدون تغییر مانده و از قیمت گوشت منجمد نیز اطلاعی ندارم. فروشنده دیگری با بیان اینکه قیمت گوشت منجمد گران شده است، افزود: ما اصلا گوشت منجمد برای عرضه نیاورده‌ایم، قیمت این نوع گوشت در حال حاضر بین ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان است.

این فروشنده با اشاره به اینکه قیمت گوشت گوسفندی شقه از ۲۷ هزار تومان به ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان و سردست گوسفندی از ۲۶ هزار به ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده، در مورد علت افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار اضافه کرد: صادرات دام به عراق علت این امر است. براساس این گزارش، درحال حاضر قیمت هرکیلوگرم گوشت گوساله مخلوط ۳۲ هزار تومان، شقه گوسفندی ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان، سردست گوسفندی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان، آبگوشتی ۲۵ هزار تومان، چرخ کرده ۲۵ هزار تومان، جگر گوسفندی ۴۲ هزار تومان، گوسفندی سر و گردن ۲۷ هزار تومان، گوسفندی ران و راسته ۳۳ هزار تومان، جگر شتر ۱۴ هزار تومان، دل وقلوه شتر ۲۰ هزار تومان، گوشت شتر بدون کوهان ۳۳ هزار تومان، کم کوهان ۳۲ هزار تومان و مخلوط با کوهان ۳۱ هزار تومان است.

بازار آجیل فروشان چشم به راه مردم/ فندق بی سر و صدا گران شد
آخرین بازاری که به آنجا می‌رویم، بازار آجیل فروشان مولوی است که این روزها چندان شلوغ نیست اما مغازه‌ها پر از انواع خشکبار و آجیل منتظر آمدن مردم نشسته‌اند. به گفته فروشندگان، خشکباری که طی هفته‌های اخیر با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند، محصولاتی مانند فندق، بادام و طبق اعلام برخی بادام زمینی است. یکی از فروشندگان در این مورد اظهار داشت: قیمت هرکیلوگرم بادام نسبت به یک ماه قبل ۵ تا ۶ هزار تومان گران شده، بادام زمینی هم از یک ماه پیش افزایش قیمت داشته، مغز فندوق تقریبا در هرکیلوگرم ۱۰ هزار تومان گران شده و فندق با پوست نیز در هرکیلوگرم بین ۴ تا ۵ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. وی در مورد اینکه قیمت خشکبار برای شب عید گران می‌شود یا خیر؟ گفت: این مساله بستگی به عرضه و تقاضا دارد.

این فروشنده در مورد علت گرانی فندق نیز افزود: عرضه آن کم است، بیشتر این محصولات وارداتی‌اند، البته فندق ایرانی هم داریم اما آن هم گران شده است، چون قیمت این محصولات به یکدیگر وابسته هستند. فروشنده دیگری هم گفت: عرضه فندق کم است، وقتی نوع خارجی آن کم باشد، مصرف فندق ایرانی بیشتر می‌شود؛ در نتیجه میزان آن هم کم شده و قیمت‌ها بالا می‌رود. وی با بیان اینکه بادام نیز گران شده است، اضافه کرد: نوعی فندق که قیمت آن ۱۸ هزار تومان بوده، در حال حاضر ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

فروشنده دیگری نیز عرضه کم و تقاضای زیاد را علت گرانی فندق عنوان کرد و گفت: فندق هر روز دارد گران‌تر می‌شود، چون عرضه‌اش کم است. طی هفته‌های اخیر قیمت بادام بالا رفته اما افزایش قیمت فندق مربوط به هفته‌های اخیر نیست و قیمت آن طی سال‌جاری به طور کلی رو به افزایش بوده است. براساس این گزارش قیمت انواع خشکبار بسته به کیفیت و سایز آنها با یکدیگر متفاوت است ضمن اینکه در هر یک از این مغازه‌ها قیمت برخی از خشکبار و انواع آجیل با مغازه دیگر متفاوت و قیمت‌های درج شده در این گزارش مربوط به انواع با کیفیت محصولات و به شرح زیر است:

آجیل مشکل گشا ۱۸ هزار تومان، آجیل شیرین ۲۷ هزار تومان، آجیل مخلوط ۴۵هزار تومان، بادام پوست کاغذی بوداده ۳۵ هزار تومان، تخمه ژاپنی ۳۲ هزار تومان، تخمه ژاپنی درشت و یک دست ۳۴ هزار تومان، فندق ایرانی ۴۴ هزار تومان، بادام هندی ۳۸ هزار تومان، بادام هندی با کیفیت و درشت ۴۴ هزار تومان، انجیر ریز ۱۸ هزار تومان، بادام زمینی ۱۲ هزار تومان، تخمه کدو گوشتی ۲۵ هزار تومان، مغز فندق ۶۵ هزار تومان، مغز فندق شور ۶۷ هزار تومان، فندق ایرانی ۴۸ هزار تومان، فندق با پوست ۴۰ هزار تومان، مغز گردوی اعلا ۵۰ هزار تومان، پسته فندقی خام ۳۵ هزار تومان، پسته کله قوچی ۳۸ هزار تومان، پسته شور اعلا ۴۰ هزار تومان، پسته احمد آقایی ۴۲ هزار تومان،

 

کله قوچی خام ۴۴ هزار تومان، پسته اکبری ۴۲ هزار تومان، اکبری ۶۰ هزار تومان، اکبری ۴۸ هزار تومان، اکبری خام ۶۰ هزار تومان، اکبری ۵۰ هزار تومان(قیمت پسته‌ها بسته به سایز و دهان باز بودن یا بسته بودن متفاوت است) کشمش سبز ۱۴ هزار تومان، کشمش سبز ۱۰ هزار تومان، مغز پسته ۵۶ هزار تومان، تخمه هندوانه ۱۷ هزار تومان، تخمه کدو گوشتی اعلا ۲۲ هزار تومان، مویز ملایر ۱۲ هزار تومان، کشمش سبز ملایر ۱۳ هزار تومان، مویز همدان ۲۵ هزار تومان، مویز سیاه ۱۰ هزار تومان، مویز سرخ ۱۰ هزار تومان، گردو پوست کاغذی ۲۹ هزار تومان، بادام سنگ ۱۰ هزار تومان، توت ۲۸ هزار تومان، نخودچی و کشمش مخلوط ۱۰ هزار تومان، نخودچی با پوست ۵۵۰۰ تومان و نخودچی ۸۰۰۰ تومان.
 
  اخباراقتصادی  -  مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------