دلار تک‌‌نرخی در سال 94 می‌آید؟



اخبار,اخبار اقتصادی, نرخ ارز

دکتر سیف مهم‌ترین برنامه‌های بانک مرکزی را در سال 1394 گسترش چتر نظارتی بانک مرکزی، انسجام بازار پول، یکسان‌سازی نرخ ارز و ساماندهی مطالبات غیرجاری شبکه بانکی کشور عنوان کرد

رئیس‌کل بانک مرکزی تشریح کرد
شرط یکسان‌سازی  نرخ ارز در سال 94
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این جلسه که با حضور اعضای هیات عامل و مدیران بانک مرکزی برگزار شد، ولی‌الله سیف ضمن مرور دستاوردهای بانک مرکزی در سال 1393، مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های این بانک را در سال آتی نیز تشریح کرد.


رئیس‌کل بانک مرکزی کنترل تورم را منوط به رعایت انضباط در نظام مالی و پولی کشور دانست و گفت:از جمله مواردی که به شدت نیازمند رعایت انضباط است، اعطای تسهیلات و رشد پایه پولی است. پیش‌بینی ما توان تسهیلات‌دهی شبکه بانکی به میزان 280 هزار میلیارد‌ تومان در سال 93 بود که این رقم در پایان بهمن به 292 هزار میلیارد تومان رسیده است که بیش از 3/ 60 درصد آن به سرمایه در گردش اختصاص یافته است و این رقم در بخش صنعت به بیش از 81 درصد می‌رسد و توانسته است ظرفیت‌های بلااستفاده تولید را به حرکت درآورد و خوشبختانه توانستیم با کمترین هزینه به بیشترین اثربخشی دست یابیم.


وی افزود: این آمار نشان می‌دهد انتقادات به اتخاذ سیاست‌های انقباضی نادرست است، چون این سیاست‌ها در جهت‌گیری خروج از رکود موثر بوده‌اند.


سیف همچنین گفت: رشد نقدینگی در بهمن‌ماه سال جاری به 7/ 21 درصد رسیده است که در مقایسه با بهمن‌ماه سال گذشته که معادل 3/ 28 درصد بود، کاهش قابل قبولی داشته است و این موضوع نشان از کنترل مناسب و سیاست‌های درستی است که در بانک مرکزی اتخاذ شده است. البته همزمان ترکیب نقدینگی نیز بهبود یافته است.


وی افزود: 1/ 13 درصد رشد مربوط به ضریب فزاینده پولی است و 1/ 4 درصد هم رشد پایه پولی داشته‌ایم که نشان‌دهنده بهبود کیفیت نقدینگی است.


رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه، ثبات بازار ارز را دیگر دستاورد بانک مرکزی در سال 1393 برشمرد و گفت: در سال 93 با وجود تحقق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در مذاکرات هسته‌ای و حجم بالای تقاضای ارز، تنها افزایش 6/ 0 درصدی قیمت ارز را شاهد بودیم و این مهم با کمترین دخالت محقق شده است و بازار ارز شرایط ثبات نسبی را تجربه می‌کند. وی تاکید بر قیمت منطقی ارز و کنترل شوک‌های موقتی را دلایل این ثبات عنوان کرد.


رئیس شورای پول و اعتبار، بزرگ‌ترین دستاورد بانک مرکزی را در سال 93 ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی عنوان و خاطرنشان کرد: با توجه به قدرت مالی موسسات غیرمجاز و حمایت‌هایی که از این موسسات وجود داشت، ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی بسیار سخت نشان می‌داد، ولی با تلاش‌های بخش نظارت بانک مرکزی تا حدی توانستیم انضباط را به این بازار به صورت نسبی برگردانیم.


سیف تاکید کرد: در مقطعی 30 درصد از حجم فعالیت‌های پولی خارج از حوزه نظارت بانک مرکزی بود که در حال حاضر این رقم به کمتر از 20 درصد رسیده است.


رئیس‌کل بانک مرکزی نوع رقابت بانک‌ها در مورد نرخ سود را نیز از دیگر چالش‌های بانک مرکزی برشمرد و افزود: بازیگران اصلی این حوزه، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر مجاز هستند، ولی با توجه به اینکه موسسات، الزامات نسبت سپرده قانونی نزد بانک مرکزی را رعایت نمی‌کنند، مزیت رقابتی در این حوزه به دست آورده‌ و باعث بروز بی‌انضباطی در حوزه رقابت در جذب سپرده شده‌اند.


بخش دوم سخنان دکتر سیف در این نشست به برنامه‌های مهم سال آتی بانک مرکزی اختصاص داشت.


سیف گسترش چتر نظارتی بانک مرکزی را از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان معرفی کرد و گفت: حوزه نظارت بانک مرکزی در سال آینده باید در دو بخش« شناسایی هرچه بیشتر موسسات غیرمجاز و منضبط کردن آنها» و «تعمیق کیفیت نظارت بانک مرکزی در حوزه پولی» فعالیت کند. استفاده از ظرفیت‌های حسابرسان مستقل، استفاده از نتایج طرح «بررسی ثبات پایداری مالی» که توسط پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی انجام شده است و نیز «طراحی نظام نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها» می‌تواند در این حوزه راهگشا باشد.


رئیس‌کل بانک مرکزی اصلاح نرخ سود بانکی را از جمله مباحث مهمی خواند که در سال آتی بانک مرکزی آن را پیگیری خواهد کرد. وی تصریح کرد: در طول سال‌های پس از انقلاب، اولین دوره‌ای است که در شبکه بانکی، نرخ سود مثبت داریم، ولی نرخ سود 28 و 29 درصد با توجه به تورم 8/ 15 درصد در پایان بهمن 93، نرخ غیرقابل‌قبولی است و ادامه این رقابت شبکه بانکی را با مشکل مواجه خواهد ساخت.


رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: وظیفه بانک مرکزی اصلاح این رویه نادرست است و از طرفی، فرهنگ رقابت بانک‌ها در زمینه رشد سپرده باید تغییر کند و به سایر خدمات و ظرفیت‌های بانک‌ها هم توجه جدی شود.


سیف با اشاره به تجربه موفق یکسان‌سازی نرخ ارز در سال‌های 1380 و 1381 عنوان کرد: ثبات بازار ارز از اولویت‌های اصلی بانک مرکزی است و پس از عادی‌سازی روابط بانکی بین‌المللی بعد از مذاکرات، یکسان‌سازی نرخ ارز را عملیاتی خواهیم کرد و در صورت عدم توافق، سناریوهای جایگزین را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم.


رئیس‌کل بانک مرکزی مطالبات غیرجاری را از چالش‌های مهم نظام بانکی خواند و افزود: بحث مطالبات غیرجاری هنوز برای جامعه به خوبی بیان نشده و باعث شده است نوک تیز انتقادها در این حوزه به سمت شبکه بانکی نشانه رود در حالی که این مطالبات تحت تاثیر عوامل مختلفی چون تسهیلات تکلیفی، تسهیلات طرح‌های زودبازده و ... شکل گرفته و غیر از نظام بانکی عوامل متعدد دیگری نیز در شکل‌گیری آن نقش داشته‌اند.


سیف با بیان اینکه باید راهکار مناسبی برای تعیین دقیق میزان مطالبات معوق داشته باشیم، تاکید کرد: با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دیگر نسبت به وصول و کاهش مطالبات معوق می‌‌توان اقدام کرد.


وی همچنین با اشاره به بی‌نظمی بانک‌ها در بازپرداخت بدهی به بانک مرکزی و موضوع اضافه برداشت‌ها، اوایل سال آتی را زمان مناسبی برای ساماندهی این موضوع عنوان کرد.


رئیس‌کل بانک مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: بانک مرکزی به تدریج نقش موثر خود در نظام اقتصادی کشور را به دست آورده و امیدواریم در سال آینده نیز این مسیر تداوم داشته باشد.


رئیس شورای پول و اعتبار همچنین ضمن قدردانی از زحمات مجموعه مدیران و کارکنان بانک در حصول موفقیت‌های اقتصادی اخیر افزود: سال پرتلاشی را پشت‌سر نهادیم و بخش عمده این تلاش‌ها بر دوش شما بود و این زحمات باعث شد تا دستاوردهای مثبت و افتخارآمیزی برای کشور حاصل شود و با توجه به مشارکتی که در خلق این دستاوردها داشتید، جا دارد از زحمات همه شما عزیزان قدردانی کنم.


وی در پایان ابراز امیدواری کرد این دستاوردها، انگیزه‌های قوی‌تری را برای سال‌ آینده و سال‌های آتی ایجاد کند تا بانک مرکزی بتواند در مسیر رو به رشد حرکت کرده و نقش محوری خود را به‌نحو مطلوبی ایفا کند.


 اخبار اقتصادی  -  دنیای اقتصاد
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------