آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

چشم‌انداز کاهش رشد اقتصاد ایران با رصد بانک جهانی

درحالی که دولت سیزدهم ماه‌هاست روی رشد بالای اقتصای در دو سال تازه سپری شده نسبت به سال‌های پیش از آن افتخار می‌کند، بانک…

استقبال کشورهای جهان از بانک ابتکاری چین/ آمریکا ناچار به همکاری شد



اخبار,اخباراقتصادی,روابط ایران و چین

پس از استقبال گسترده کشورهای جهان برای پیوستن به بانک ابتکاری چین، وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد: واشنگتن تمایل دارد با این بانک همکاری کند.

«جاکوب لیو» وزیر خزانه داری آمریکا در دیدار با «لی کچیانگ» نخست وزیر چین در پکن گفت: واشنگتن برای همکاری با بانک سرمایه گذاری طرح های زیرساختی آسیا (AIIB) تمایل دارد و از طرح های سودمند برای کمک به بهبود زیرساخت ها استقبال و حمایت می کند.

وی تاکید کرد که این همکاری می تواند در چارچوب برنامه «گفت وگو های استراتژیک و اقتصادی چین و آمریکا»، بانک جهانی، بانک AIIB و یا هرگونه سازوکار مورد توافق دو کشور صورت گیرد.

ابراز تمایل وزیر خزانه داری آمریکا برای همکاری با این بانک در حالی مطرح می شود که واشنگتن در ماه های اخیر مخالفت خود با راه اندازی این بانک اعلام کرده و از هم پیمانان خود نیز خواسته بود تا در آن عضو نشوند.

با این وجود، بسیاری از کشورهای هم پیمان آمریکا مانند کشورهای اروپایی انگلیس، دانمارک، ایتالیا، آلمان و ترکیه، آمادگی خود برای پیوستن به بانک ابتکاری چین را اعلام کردند.

به باور کارشناسان، بانک ابتکاری چین، رقیب جدی برای بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و بانک توسعه آسیایی است که آمریکا و ژاپن هدایت آن را به عهده دارند.

نخست وزیر چین پس از دیدار با وزیر خزانه داری آمریکا به خبرگزاری شینهوا گفت: واشنگتن از اینکه چین بتواند نقش گسترده تری در تحولات اقتصادی بین المللی ایفا کند، استقبال می کند.

خبرگزاری شینهوا گزارش داد که دیدار دو مقام ارشد چین و آمریکا یک روز پیش از پایان مهلت قانونی درخواست عضویت در بانک AIIB صورت می گیرد.

در حالی که این مهلت تا 31 مارس (11 فروردین ماه) است، هنوز کشورهای بسیاری خواهان پیوستن به این بانک هستند.

در حال حاضر بیش از 40 کشور برای عضویت در این بانک درخواست دادند که درخواست اکثر آنها پذیرفته شده است.

ازجمله اعضای این بانک می توان به کشور های بنگلادش، برونئی، کامبوج، چین، هند، اندونزی، اردن، قزاقستان، کویت، لائوس، لوکزامبورگ، مالدیو، مالزی، مغولستان، برمه، نپال، نیوزیلند، عمان، پاکستان، فیلیپین، قطر، عربستان سعودی، سنگاپور، سریلانکا، سوییس، تاجیکستان، تایلند، بریتانیا، ازبکستان، ویتنام، استرالیا، اتریش، برزیل، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوئیس اشاره کرد.

دولت چین قرار است حدود 50 میلیارد دلار در این بانک سرمایه گذاری و نزدیک به 50 درصد سهامش نیز را از آن خود کند.
 
اخباراقتصادی  -  ایرنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------