تسهيلات پرداختي مسكن كاهش يافت



اخبار,اخباراقتصادی, تسهيلات  بانکی مسكن

پرداخت تسهيلات مسكن از سوي مجموع بانك‌ها و موسسات كشور 2.7 درصد كاهش يافته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، پرداخت تسهيلات بخش مسكن علاوه بر بانك مسكن از سوي ديگر بانك‌ها و موسسات مالي و اعتباري كشور نيز انجام مي‌شود كه به دليل شرايط سهل‌الوصول‌تر و مبالغ بالاتر، گرايش افراد به موسسات مالي و اعتباري براي دريافت تسهيلات بيش از بانك مسكن است.

جديدترين آمار اعلامي هم اين موضوع را تاييد مي‌كند. در سال 1392 مجموع تسهيلات پرداختي بانك مسكن به بخش ساختمان و مسكن 115 هزار ميليارد ريال برآورد شده است كه در مقايسه با پرداختي‌هاي كل شبكه بانكي 40 درصد محاسبه مي‌شود.

از ديگر سو مبلغ پرداختي بانك مسكن براي تسهيلات مسكن و ساختمان در سال 1392 حكايت از افت 14.1 درصدي پرداختي‌ها دراد در حالي كه شبكه بانكي در اين سال مجموع پرداختي هاي مسكني‌اش 8.7 درصد افزايش يافته است. بنابراين با احتساب افت وام بانك مسكن، مي‌توان گفت پرداخت تسهيلات مسكن از سوي مجموع بانك‌ها و موسسات كشور 2.7 درصد نسبت به سال 1391 كاهش يافته است.

نسبت‌ها اما در سال 1391 كاملا متفاوت بوده است به طوري كه در اين سال اولا سهم بانك مسكن از كل پرداختي‌ها در اين بخش به بيش از 50 درصد رسيده بود و بانك مسكن بيشتر از نيمي از تسهيلات اعطا شده به ساختمان و مسكن را خود پرداخت كرده بود و دوم اينكه ميزان پرداخت تسهيلات بانك مسكن 6.5 درصد رشد يافته بود حال آنكه تسهيلات مسكني ساير بانك‌ها و موسسات كشور با افت 22.6 درصدي مواجه شده بود.

به اين ترتيب در سال 1392 وضعيت بانك مسكن چه از لحاظ ميزان پرداختي‌ها در بخش تسهيلات ساختمان و مسكن و چه از لحاظ سهم اين پرداخت‌ها با افت همراه بوده است. براساس آمار افت سهم بانك مسكن در سال 1392، 10.6 واحد درصد محاسبه مي‌شود.

عدم دستور پرداخت در سال جديد
بانك مسكن به عنوان بانكي تخصصي در اين حوزه وظيفه تامين مالي خريداران مسكن را برعهده دارد. به همين دليل در سال‌هاي فعاليت خود حساب‌هاي ويژه‌اي نيز براي مشتريان خود تدارك ديده تا از طريق آن بخشي از نيازها را پاسخگو باشد.

يكي از اين حساب‌ها نيز حساب مسكن جوانان است كه با واريز سپرده مشخص ماهانه توسط صاحب حساب، ظرف 15 سال، 75 ميليون تومان تسهيلات اعطا مي‌شود. اما بررسي ميداني خبرنگار تابناك نشان مي‌دهد افتتاح حساب جوانان فعلا در دستور كار بانك قرار ندارد و براي انجام بايد ابلاغيه جديد صادر شود.

 اخباراقتصادی  -  تابناک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------