تغییر 1064 ردیف تعرفه واردات



اخبار,اخباراقتصادی,مقررات صادرات و واردات

کتاب مقررات صادرات و واردات سال 94 یا به تعبیری «کتاب تعرفه»، روی پایگاه اینترنتی سازمان توسعه تجارت ایران منتشر شد. زبان مشترک کلیه کشورهای عضو سازمان جهانی گمرک در امور واردات، صادرات، بیمه و حمل‌و‌نقل، تعرفه است که در ایران هر سال مورد بازنگری و بازبینی قرار می‌گیرد. بر اساس مصوبه هیات‌وزیران، مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی 1064 ردیف تعرفه همراه با حذف، ایجاد و اصلاح ردیف تعرفه‌های مربوطه همراه بوده که از ابتدای سال جاری قابل اجرا است.

 نسخه الکترونیکی کتاب مقررات صادرات و واردات سال 94، روز گذشته در 6 بخش منتشر شد و در پایگاه اینترنتی سازمان توسعه تجارت قرار گرفت. انتشار این کتاب در حالی صورت گرفته است که جزئیات تعرفه واردات سال 94، پیشتر(16 فروردین ماه) از سوى اسحاق جهانگيرى، معاون اول رئيس جمهوری ابلاغ شده بود.

انتشار به موقع این کتاب در دو سال متوالی از سوی دولت یازدهم که می‌تواند حاکی از توجه دولت به «تعرفه» به‌عنوان مهم‌ترین منبع درآمدزای دولت بعد از نفت و مالیات باشد در حالی صورت گرفته که در دولت دهم کتاب مقررات صادرات و واردات با تاخیر چند ماهه منتشر می‌شد. در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 94، مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی 1064 ردیف تعرفه با حذف، ایجاد و اصلاح همراه بوده است.


براساس مصوبه هیات وزیران در جلسه 27 اسفند سال 93 به ‌پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به‌ استناد اصل 138 قانون اساسی، سود بازرگانی کالاهای مشمول ردیف‌های تعرفه برای اجرا در سال 94 تعیین شده است. این مصوبه موجب انتشار کتاب مقررات صادرات و واردات سال 94 در 6 بخش، 2 ضمیمه و 98 فصل به‌صورت الکترونیکی شد؛ درحالی‌که هنوز نسخه چاپی آن برای توزیع آماده نشده است.


با توجه به گفته‌های اخیر محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، سال 94، سال شتاب در توسعه صادرات غیرنفتی در نظر گرفته شده است و تمام برنامه‌های این وزارتخانه نیز در سال جاری بر موضوع صادرات غیرنفتی و شتاب در توسعه آن تمرکز دارد؛ سازمان توسعه تجارت نیز به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان صادرات غیرنفتی کشور، مسوول سازماندهی بیشتر در این حوزه خواهد بود. از این رو در راستای روند سالانه کاهش تعرفه‌ها و تسهیل تجارت، برنامه بلندمدتی به این منظور در نظر گرفته شده تا بتوان طبقات تعرفه‌ای را به پایین‌ترین حد ممکن رساند؛ به‌طوری که به گفته ولی‌الله افخمی‌راد، رئیس سازمان توسعه تجارت با توجه به اینکه در سال 94 با کاهش 4 طبقه‌ای در سطوح تعرفه‌ای همراه بوده‌ایم، امید است در سال 95 طبقات تعرفه‌ای به 8 طبقه کاهش یابد و در سال 96 نیز طبق برنامه‌های صورت گرفته تنها 6 طبقه تعرفه‌ای را شاهد باشیم.

 جزئیات کتاب مقررات صادرات و واردات
براساس کتاب مقررات صادرات و واردات سال 94، حقوق گمرکی و سود بازرگانی 1064 ردیف تعرفه با حذف، ایجاد و اصلاح همراه بوده است، به طوری که در مواردی شاهد اصلاح ردیف تعرفه‌ها، ایجاد تعرفه و حذف تعرفه بوده‌ایم. همچنین در کتاب منتشر شده کالاهایی مشاهده می‌شوند که به دلیل حذف حقوق ورودی در مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی با کاهش ردیف تعرفه و برخی نیز به دلیل درج حقوق ورودی، با افزایش ردیف تعرفه همراه بوده‌اند.  از سوی دیگر براساس جدول اصلاحات تعرفه‌ای قابل اجرا از ابتدای سال 1394، واردات برخی کالاها به دلیل اینکه «به دلیل عدم ساخت و تولید داخلی همچنین به دلیل تامین نیاز داخلی و نیز به دلایل همسان‌سازی، با کاهش ردیف تعرفه‌ها همراه بوده‌اند.


به‌علاوه در واردات برخی کالاها نیز به «دلایل حمایت از تولید داخل و همچنین همسان‌سازی» در ردیف تعرفه‌ها افزایش ردیف تعرفه‌ها را می‌توان مشاهده کرد.


همچنین با توجه به کتاب مقررات صادرات و واردات سال 94 و طبق ابلاغیه‌ای که پیش‌تر از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری منتشر شده بود، در سال 94، طبقات تعرفه‌ای از 14 ردیف به 10 ردیف کاهش یافته و کمترین طبقات واردات در سال 94، به میزان 4 درصد و بالاترین تعرفه دریافتی نیز 75 درصد در نظر گرفته شده است، بین این دو طبقه نیز، هشت طبقه دیگر با تعرفه‌های 7، 10، 15، 20، 26، 32، 40 و 55 درصدی قرار دارند.


از سوی دیگر براساس مصوبه دولت، در سال جاری واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی همچنان ممنوع خواهد بود و واردات خودرو با حجم کمتر از 2500 سی‌سی نیز با تعرفه 40 درصدی صورت خواهد گرفت. از سوی دیگر در سال 94 میزان سود بازرگانی کالاهای ‌گروه 10 نیز نسبت به سال گذشته دو برابر خواهد شد.


به‌طور کل با توجه به کتاب مقررات صادرات و واردات منتشر شده در سال 94 می‌توان گفت، در سال جاری حدود 240 ردیف تعرفه نسبت به سال گذشته با افزایش و بیش از 120 ردیف تعرفه نیز با کاهش مواجه بوده است. میانگین تعرفه‌های کشور در بخش کشاورزی و صنعت نیز از کاهشی 8/0 درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار بوده است.


در ايران به‌صورت سالانه كتاب مقررات صادرات و واردات بازنگرى مى‌شود و متناسب با شرايط اقتصادى كشور، دستگاه‌هاى اجرايى در رشته‌هاى مختلف، پيشنهادهاى لازم را به سازمان توسعه تجارت براى تعرفه بخش‌هاى مرتبط با خود، ارائه مى‌دهند و پس از بررسى اين پيشنهادها و تطبيق تعرفه‌هاى پيشنهادى با نقشه راهى كه براى پيوستن به سازمان تجارت جهانى وجود دارد، سازمان توسعه تجارت ايران اقدام به چاپ كتاب مقررات صادرات و واردات می‌کند. اگرچه همه کشورها دارای نظام تعرفه‌ای هستند اما اعداد و ارقام آن در کشورهای مختلف متفاوت است.

 

در برخی کشورها تعرفه‌ها در پایین‌ترین حد ممکن نگه داشته و در یک یا دو طبقه تعرفه اقدام به دریافت وجوه از واردکنندگان می‌شود. به‌طور کل هرچه به سمت كشورهاى توسعه‌يافته حركت مى‌كنيم، تعداد اين طبقات كمتر می‌شود.  تعرفه، مالیات و عوارضی است که دولت‌‌ها به دلایل حمایتی، مالی و یا ترکیبی از آن‌ها روی کالاهای وارداتی وضع می‌کنند. تعرفه به‌عنوان تنها ابزار کنترل واردات در نظر گرفته می‌شود و می‌توان آن را به‌عنوان زبانی مشترک برای کلیه کشورهای عضو سازمان جهانی گمرک و امور واردات، صادرات، حمل‌ونقل، بیمه و... تعریف کرد. 


  اخبار  اقتصادی  -  دنیای  اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------