آهنگ رشد قیمت مصالح ساختمانی کند شد/ مسکن گران می‌شود یا ارزان؟



بررسی تغییرات قیمت مصالح ساختمانی در سال‌های اخیر از کند شدن آهنگ رشد قیمت مصالح ساختمانی حکایت دارد.

به نظر می‌رسد همان‌طور که مسوولان وزارت راه و شهرسازی از گران نشدن قیمت مسکن در سال 1394 خبر می‌دهند، این پیش‌بینی محقق شود.

به گزارش  خبرآنلاین، بررسی روند قیمتی تولید مسکن و مصالح ساختمانی بیانگر آن است که آهنگ افزایش قیمت تولید هر مترمربع واحد مسکونی کند شده است. حامد مظاهری، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با تایید این موضوع، گفته است که «بازار مسکن در سال 1394 کمتر از 5 درصد افزایش قیمت خواهد داشت و اتفاق قیمتی در آن رخ نمی‌دهد.»

اگرچه شاید لازم باشد کمی صبر کنیم و بگذاریم روزهای ابتدای سال به نیمه‌های فصل نزدیک شود تا بتوانیم برداشت درستی از اقتصاد سال 1394 داشته باشیم، اما بررسی روندهای گذشته نیز می‌تواند ما را به پیش‌بینی‌های آتی بازار نزدیک کند؛ به خصوص بازار مسکن که تمامی فرآیندهای آن به اتفاق‌های گذشته وابسته است.

در حال حاضر آمارهای رسمی از روند خرید و فروش مصالح ساختمانی، از کند شدن روند افزایش قیمت مصالح ساختمانی نسبت به گذشته حکایت دارد. بنا به گزارش رسمی مرکز آمار ایران از تغییر نرخ مصالح ساختمانی در نیمه نخست سال 1393، خاک رس 3.1 درصد، ماسه 3.5 تا 6 درصد، انواع سنگ 32 تا 57 درصد افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه سال 1392 داشته و این در حالی است که انواع تیرآهن بستگی به نوع 7 تا 41 درصد و انواع میلگرد از 0.4 تا 10 درصد کاهش قیمت داشته است.

البته این اعداد و ارقام در نیمه اول سال 1392 کاملا متفاوت بود. طبق گزارش مرکز آمار، خاک رس در نیمه اول سال 1392 نسبت به دوره مشابه سال 1391 حدود 32.9 درصد، ماسه 37 تا 41 درصد،  انواع سنگ 32 تا 53 درصد، انواع تیرآهن بستگی به نوع 11 تا 94 درصد و انواع میلگرد از 9 تا 45 درصد گران شده بود.

این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که روند تغییرات قیمت مصالح ساختمانی دیگر مثل دوره‌های قبل نیست و بازار تقریبا به ثبات رسیده است.

این روزها هم اگر سری به بازار مصالح ساختمانی زده باشید، به‌طور ملموس این موضوع را می‌توانید حس می‌کنید. براساس گزارش‌های میدانی، در حال حاضر هر تن سیمان تیپ یک تهران 112 هزار تومان، سیمان تیپ 2 تهران 122 هزار تومان و سیمان تیپ5 تهران 114 هزار تومان قیمت دارد.

در بازار شن و ماسه نیز قیمت‌ها این‌گونه است: هر تن ماسه کفی حدود 15 هزار و 200 تومان و ماسه شسته و شکسته با قیمت 15 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود. هر تن شن شسته و شکسته نیز 15 هزار و 200 تومان و هر قالب آجر ده سوراخ 150تومان است.

بازار تیرآهن و میلگرد نیز مستثنی از بازار بتن و شن و ماسه نبوده است و تیرآهن از شاخه‌ای 250 هزار تومان تا یک میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رود. هر کیلو میلگرد نیز به‌طور متوسط یک‌هزار و 600 تومان قیمت دارد.

اخبار,اخباراقتصادی,تغییرات قیمت مصالح ساختمانی

 

 اخبار  اقتصادی  -  خبر  انلاین 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------