فضای جدید در بازار ایران؛ هتل های تهران پر از سرمایه داران اروپایی و آمریکایی شده است



اخبار,اخباراقتصادی , شرکت  شارلمانی کپیتال

شرکت سرمایه گذاری شارلمانی کپیتال [Charlemagne Capital] اخیرا از همکاری خود با شرکت فیروزه ایران خبر داد. اکنون که شرکت شارلمانی برای سرمایه گذاری در ایران اقدام کرده است، این پرسش مطرح می شود که گروه های بعدی کدام هستند؟

روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی به قلم کوان هریس به بررسی اوضاع اقتصادی ایران در دوران تحریم ها و پس از لغو آنها پرداخته است.

به گزارش  «تیک»، فضای جدید در بازار ایران ایجاد شده است. هتل های تهران پر است از گروه هایی از سرمایه گذاران اروپایی و آمریکایی که پیش از عزیمت به شهرهای گردشگری شیراز و اصفهان از مزایای بلند مدت سرمایه گذاری در ایران اطمینان می یابند.

شرکت سرمایه گذاری شارلمانی کپیتال [Charlemagne Capital] اخیرا از همکاری خود با شرکت فیروزه ایران خبر داد. اکنون که شرکت شارلمانی برای سرمایه گذاری در ایران اقدام کرده است، این پرسش مطرح می شود که گروه های بعدی کدام هستند؟

درحالی که دستیابی به توافق هسته ای با ایران نزدیک می شود، تجار خارجی به دنبال راهی برای ورود به بازار این کشور هستند.

البته این مسئله آن اندازه که ما فکر می کنیم جدید نیست. پس از سال 2011هم که تحریم های شدیدی برضد ایران اعمال می شد، همسایه های آسیایی این کشور بدون توجه به فشارهای آمریکا هیچگاه روابط اقتصادی خود را با ایران به طور کامل قطع نکردند.

ترکیه و ایران اخیرا به منظور افزایش تجارت مرزی خود به یک توافق کاهش تعرفه دست یافتند. تلفن های همراه چینی و سیگارهای پاکستانی و ماشین لباسشویی های کره ای همچنان به سمت ایران سرازیر هستند. شهرهای جنوبی عراق با فولاد و سیمان ایران بازسازی می شوند. شرکت اماراتی مجید الفوطین نیز یک فروشگاه پر زرق و برق بزرگ را در غرب تهران اداره می کند.

نویسنده در ادامه افزود در سفرهای خود به ایران بین سال های 2011 و 2013 هم وی با مدیران هندی فعال در صنعت پتروشیمی در اهواز، فعالان ساختمانی چینی در یزد و مالکان روسی معادن در تبریز برخورد کرده است.

به اعتقاد نویسنده حتی با وجود اعمال تحریم های شدید برضد ایران در مورد خودکفایی بازار این کشور بزرگنمایی شده است.

یکی از وقایع دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد (2005 تا 2013) این بود که وی مرزهای کشور را به روی واردات کالاهای مصرفی گشود و در عین حال دولت او میزان بی سابقه ای پول نقد وارد اقتصاد کرد. در سال 2006 خیاط ترک من در جنوب تهران از من خواست از ترکیه یک روغن زیتون کمیاب و گرانقیمت برای همسرش بیاورم. در سال 2011 همان روغن زیتون در تهران به راحتی پیدا می شد. به گزارش بانک مرکزی ایران ارزش کلی واردات کالا و خدمات بین سال های 2005 تا 2011 همواره افزایش داشته و پس از آن شروع به کاهش یافتن کرده است. اما حتی در سال های 2012 و 2013 هم ارزش کلی واردات بیش از یک دهه پیش از آن بوده است.

این روند لزوما به نفع اقتصاد ایران نبوده است. به اعتقاد نویسنده در سه سال گذشته حباب سرگردان مصرف و تردیدهایی که درمورد بازار وجود داشته است به اقتصاد ایران آسیب زیادی رسانده است.

باوجود آن که دولت حسن روحانی از طریق مذاکره با غرب برای رفع تحریم های ایران تلاش می کند به آهستگی کشور را از مشکلات عبور دهد، اما اقتصاد ایران همچنان با ده سال پیش کاملا تفاوت دارد.


  اخبار اقتصادی  -  تیک 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------