فرش‌ دستباف چینی هم آمد!



اخبار,اخباراقتصادی, فرش دستباف

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف گفت: علیرغم اینکه واردات فرش‌ دستباف به کشور ممنوع است، فرش‌های هندی و پاکستانی دستباف به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می‌شود و اخیرا هم فرش دستباف چین، البته به میزان کم وارد بازار شده است.

سید مجتبی عراقچی با بیان این‌که حدود 90 درصد فرش دستباف صادر می‌شود، اعلام کرد: در سال گذشته حدود 400 میلیون دلار صادرات فرش دستباف داشتیم. وی با بیان اینکه خروج فرش‌ از طریق چمدانی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: هر مسافر هنگام خروج از کشور می‌تواند حداکثر 12 متر فرش دستباف خارج کند که این آمار در میزان صادرات فرش محاسبه نمی‌شود. عراقچی با بیان این‌که حدود 25 درصد از صادرات فرش به آمریکا صورت می‌گرفت، گفت: در دوران تحریم صادرات فرش به آمریکا نداشتیم و بیشتر به کشور‌های اروپایی و پس از آن کشور‌های عربی فرش صادر می‌شود. اخیرا نیز بازار چین و روسیه به این آمار اضافه شده است.

80 درصد هزینه تولید فرش به دستمزد کارگران اختصاص دارد
رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف با بیان این‌که تولید فرش دستباف با وجود تورم و افزایش هزینه‌های جانبی گران تمام می‌شود، گفت: حدود 80 درصد هزینه تولید فرش به دستمزد کارگران اختصاص دارد و با توجه به افزایش نرخ دستمزد کارگران که هر ساله داریم طبیعی است که فرش‌ها نیز گران‌تر می‌شود. وی در عین حال بیان کرد: به دلیل رکودی که با آن مواجه هستیم کشور‌های رقیب مثل هندوستان و پاکستان که کارگران ارزان‌تری دارند به تولید فرش دستباف اقدام می‌کنند و در این حوزه فعال هستند.

واردات فرش دستباف خارجی ممنوع است
رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف همچنین با تاکید بر این‌که ورود فرش دستباف خارجی به ایران ممنوع است، در پاسخ به این سوال که در بازار فرش‌های دستباف هندی و پاکستان وجود دارد، گفت: این فرش‌ها به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می‌شود. عراقچی با بیان اینکه در حال حاضر حدود دو میلیون بافنده داریم که این آمار در چند سال گذشته بیشتر بوده است، اظهار کرد: فرش‌هایی که در مکان‌های مقدس یا حرم امام رضا (ع) پهن می‌شوند از نوع مناسب بوده و بعد از شش ماه صادر می‌شوند. وی همچنین بیان کرد: فرش دستباف از مالیات بر ارزش افزوده معاف است ولی فروشندگان این نوع فرش‌ها مالیات بر درآمد می‌پردازند که فشار زیادی را به آنها تحمیل می‌کند. البته تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان فرش دستباف از این نوع مالیات معاف هستند.

 اخبارا قتصادی  -  ایسنا
 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------