لوازم خانگی فرسوده جایگزین شوند



اخبار,اخبار اقتصادی,لوازم‌خانگی

در راستای حمایت از تولید و افزایش تقاضا برای کالای داخلی چندی پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی این بخش از اجرای طرحی خبر داد که در راستای آن یارانه کالایی در کنار یارانه نقدی قرار گیرد و به این طریق شرایط برای افزایش تقاضا در سطح بازار برای خرید کالاهای تولید داخل فراهم شود.

هر چند هنوز جزئیات دقیقی در خصوص اجرای این طرح از سوی مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام نشده اما مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در خبری لوازم خانگی را یکی از اولویت‌های اجرای این طرح اعلام کرد. به گفته خسروتاج لوازم خانگی ایرانی توانسته طی سال‌های گذشته از رشد کیفی و کمی مناسبی برخوردار شود و به همین دلیل، در مرحله اول اجرای طرح یارانه کالایی قرار گرفته است.


کاهش سرانه مصرف انرژی ایران را می‌توان یکی دیگر از نقاط قوت اجرای این طرح علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی دانست، چرا که براساس آمار اعلام شده ایران یکی از بالاترین سرانه‌های مصرف انرژی را دارد و با اجرای این طرح می‌توان  گامی در راستای کاهش مصرف انرژی نیز برداشت.  


محمدرضا دیانی رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور نیز در این خصوص می‌گوید: اجرای این طرح می‌تواند چند وجه داشته باشد از یکسو رونق تولید از سوی دیگر کاهش سرانه مصرف انرژی و در صورتی که دولت این چند وجه را تلفیق کند به طور حتم نتیجه‌بخش خواهد بود.


اجرای طرح نوسازی و جایگزینی لوازم‌خانگی یکی از مواردی است که دیانی معتقد است می‌تواند علاوه بر کمک به بخش تولید، سرانه مصرف انرژی کشور را نیز کاهش دهد.  وی در ادامه به بررسی که در خصوص مصرف انرژی یخچال در کشور صورت گرفته، اشاره کرده و  افزود: بررسی‌های صورت گرفته بیانگر آن است که با خروج یخچال‌های قدیمی در کشور 1500 مگاوات کاهش مصرف انرژی در کشور صورت خواهد گرفت که بودجه در نظر گرفته شده طی یک تا یک‌سال و نیم به دولت بازمی‌گردد.


به گفته رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور در این طرح می‌توان از الگوی جهانی استفاده کرد، به این شکل که لوازم خانگی قدیمی را اسقاط و لوازم ‌خانگی جدید را جایگزین کنیم.


دیانی با اشاره به اینکه طرح جایگزین کردن لوازم خانگی در چین، آمریکا و کشورهای اروپا در حال اجرا است گفت: می‌توان از الگوی این کشورها برای اجرای این طرح استفاده کرد، اما اجرای این طرح باید به بخش تولید سپرده شود نه به شبکه توزیع، چرا که با واگذاری طرح به شبکه‌های توزیع تنها منابع مالی پیش‌بینی شده صرف خواهد شد و طرح به درستی اجرایی نخواهد شد.


رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور در خصوص چگونگی اجرای این طرح نیز اظهار کرد: دولت باید در این خصوص قراردادی  با تولیدکنندگان منعقد کند و یارانه در قبال کالای اسقاطی و جایگزین به تولیدکننده پرداخت شود.


  اخبار اقتصادی -    دنیای  اقتصاد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------