صادرات آب؛ موز می‌خریم، هندوانه و سیب‌زمینی می‌فروشیم!



اخبار,اخباراقتصادی,صادرات هندوانه

بحران آب در ایران مدت‌هاست که هشداروار، اعلام چند باره می‌شود اما گوش شنوایی برای آن نیست. مصداق عینی این ماجرا هم نگاه انداختن به بحث‌ سیاست‌گذاری تولید و تجارت محصولات کشاورزی در ایران است که نکته‌های بسیاری دارد.

انتشار آمار صادرات و واردات میوه در فروردین ماه‌ سال‌جاری نکات جالبی در خود نهفته دارد که بر کم تدبیری تاریخی حوزه کشاورزی ایران صحه می‌گذارد. نکاتی که بی‌ارتباط با بحران آب نیست. در این آمار که به نقل از گمرک کشورمان منتشر شده، آمده است: در فروردین ٩٤، ایران بیش از ٩١ هزارتن هندوانه صادر کرده است که ارزش کل آن معادل ٢٢‌میلیون دلار بوده ‌است. از طرف دیگر، صدرنشین میوه‌های وارداتی به کشورمان موز است که با رشد ٥٠‌درصدی واردات به میزان ٤٢‌هزار تن و ارزش ٣٣‌میلیون دلاری خود، دیگر بار درصدر لیست میوه‌های وارداتی ایستاده است.


این آمار با وجود خوشحالی برخی صادرکنندگان و تولیدکنندگان هندوانه، تأسف‌برانگیز‌ترین خبر این روزهای اقتصاد ایران است. درحالی به صادرات هندوانه دلخوشیم که کشورهای خریدار این کالا برای جلوگیری از مصرف آب زیاد این محصول در کشورشان آن را خریداری می‌کنند اما ما در ایران آن را تولید و عملا آب کشور را صادر می‌کنیم! در مقابل هم کالاهایی را خریداری می‌کنیم که کم مصرف هستند و خاص.

 

براساس آمارها، در ‌سال ٩٣ حدود ٨٣٣هزار تن هندوانه به قیمت حدود ٧٠٠ تومان در هر کیلو صادر کرده‌ایم که رقمی معادل ٢٠٨‌میلیارد لیتر آب مصرف کرده است. به گزارش شهروند، در یک ماهه گذشته هم صادرات هندوانه یا همان صادرات مجازی آب ادامه دارد و هیچ مسئولی مانع کشت این محصول نشده است. براساس آمارها در سال‌جاری هم ٣٣‌میلیون دلار را به واردات موز (به‌عنوان میوه‌ای کم مصرف در آب) اختصاص داده‌ایم.

 

در آن سوی ماجرا هم تنها ٢٢‌میلیون دلار ارز به کشورمان در ازای صادرات هندوانه کسب کرده‌ایم. اما در این‌جا نیاز است از خود بپرسیم که در اصل ماجرا بهای تمام شده هندوانه تولیدی به علاوه میزان آب مجازی برای رشد و تولید این محصول چه میزان خواهد بود. آیا با این وجود هم صادرات ٢٢‌میلیون دلاری هندوانه توجیه اقتصادی دارد؟
 تراز تجارت خارجی درحوزه صادرات محصولات کشاورزی و حتی در قیاس این دو قلم عمده محصول وارداتی و صادراتی کشورمان، به وضوح نشان می‌دهد که محصولات وارده به کشورمان در برابر اقلام صادراتی نه‌تنها مزیت نسبی ندارند بلکه منابع طبیعی کشورمان نظیر آب را دستخوش آسیب‌های جدی می‌کند. براساس گزارش گمرک از فروردین ‌سال ١٣٩٣، ٢٩‌هزار تن موز به ارزش ٢٩,٥‌میلیون دلار وارد کشورمان شده است. سیب‌زمینی از دیگر محصولات عمده صادرات ایران در فروردین‌ماه بوده‌ است که در این مدت به میزان ٣٨‌هزار تن از این محصول و با ارزش ١٥‌میلیون دلار صادر شد.

 

تولید سیب‌زمینی نیز همانند هندوانه نیازمند صرف مقادیر بسیاری آب است که تولید آن را با چالش مواجه می‌کند و متعاقبا موجب می‌شود صادرات آن نیز در واقعیت بسیار گرانبها‌تر از ارقامی باشد که در لیست‌های صادراتی گمرک به آن اشاره شده است. براساس گزارش گمرک مجموع صادرات پیاز و موسیر نیز در این ماه، معادل ٣٤‌هزار تن و با ارزش ١٣‌میلیون دلار بوده ‌است.

 

 اخبار  اقتصادی  -  شهروند 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------