خواب جدید چینی ها این بار در بازار خودرو



اخبار,اخباراقتصادی,خودروهای  چینی

خودروسازان ایرانی در حالی از ابتدای سال در تلاش هستند تا قیمت محصولاتشان را افزایش دهند تا شاید از بار هزینه ها یشان بکاهند اما به نظر می رسد با دردسر دیگری مواجه شده اند. بطوریکه این روزها شنیده می شود ایران در ردیف بزرگترین‌ واردکننده‌های خودرو و واگن از چین قرار گرفته است.

طبق آخرین آمار از برخی کارشناسان، در حال حاضر خودروسازان چینی حدود 10 درصد از سهم بازار خودروی ایران را در دست دارند. حتی با توجه به اینکه با ارائه محصولات خود، توانسته‌اند رضایت برخی مشتریان داخلی را جلب کنند، سهم آنان در حضور در کشور به 15 درصد هم خواهد رسید. همچنین در حال حاضر بخش خصوصی تمایل زیادی برای تولید خودروهای چینی‌نشان داده است.

این در حالی است که با انجام مذاکرات، لغو تحریم‌ها و ورود و همکاری خودروسازان قدر دنیا در کشور، انتظار می‌رود، حضور چینی‌ها در کشور با گذشته فرق کند. هرچند مذاکرات همچنان بی‌پاسخ مانده است ولی گویا تا کنون حضور آنها در این بازار پررنگ‌تر از گذشته شده است و گویا اگر خرید اندکی در این بازار صورت می گیرد کاملاٌ به نفع خودروهای چینی است.

حال با توجه به حضور پررنگ آنها و جذب طرفدار برای محصولات خود، برخی از خودروسازان و مسوولان صنعتی کشور، نسبت به حضور چینی‌ها در صنعت خودرو نگرانند و برخی از آنها عقیده دارند، با ادامه گسترش حضور چینی‌ها، خودروسازان داخلی در این بازار کمرنگ می‌شوند و گمان می‌رود حضور آنها در آینده‌ای نه چندان دور، به بزرگ‌ترین چالش خودروسازی کشور تبدیل شود.

طبق گفته یکی از کارشناسان خودرو، تجربه جهانی نشان می‌دهد این تولیدکنندگان قادر به تولید انبوه نیستند و اگر خودروساز جدیدی از این کشور به تولید‌کنندگان فعلی اضافه نشود می‌توان امید داشت که سهم چینی‌ها از 15 درصد فراتر نرود.

در این خصوص یکی از مسوولان صنعتی کشور در جلسه بررسی قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، اظهار داشته است شرکت‌های خودروساز چینی در آینده نزدیک 70-60 درصد بازار خودرو را در دست خواهند گرفت و همچنین عنوان کرده که آپشن زیاد و قیمت پایین از امکاناتی است که محصولات چینی را دارای امتیاز کرده است.

برخی کارشناسان دیگر، در خصوص خودروسازان چینی بیان کرده‌اند، این خودروسازان محصولات کره‌ای، آمریکایی و ژاپنی را کپی می‌کنند. آنها دارای تکنولوژی طراحی نیستند و همچنین تاکید کرده‌اند که تنها راه ماندن آنها در بازار خودروی ایران و رقابت با خودروسازان بزرگ دنیا، راهی جز افزایش کیفیت و کاهش قیمت ندارند.

در حالیکه برخی دیگر بر این عقیده‌اند که خودروسازهای ایران نیز، از مونتاژ کاری و طراحی محصول روی پلت فرم‌های خارجی استفاده می‌کنند. حتی اخیرا یکی از اعضای شورای سیاستگذاری خودرو به دنیای اقتصاد گفته است که حتی هر چهار خودرو ملی کشور به نوعی اصلاح شده و تغییر شکل یافته محصولات فرانسوی و کره‌ای هستند. با وجودیکه چینی‌ها از خودرو مفهومی و بدون راننده خود نیز رونمایی کردند.

با این حال گویا حضور چینی‌ها در بازار خودروی ایران پابرجا خواهد ماند البته باید یادآور شد قبل از انجام مذاکرات ژنو هم، این چینی‌ها بودند که در بازار ایران همکاری داشتند و در شرایط بحران با ایرانی‌ها همگام بودند، هرچند که این شرایط برای خود آنها سودآور بوده است ولی به هرحال تنها کشوری بوده است که در این دوران ایران را تنها نگذاشته است.

اگرچه در حال حاضر موجب نگرانی برخی کارشناسان و مسوولان این صنعت شده است و آنها برای حضور این خودروسازان در کشور انتقاد داشته اند. حتی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز، در خصوص نفوذ خودروسازان چینی در بازار کشور هشدار داده است و به تسنیم گفته است: صنایع خودروسازی کشور در وضعیت خطر قرار گرفته است. زیرا خودرو‌های چینی با وجود تعرفه واردات حضور پررنگی در بازار مصرف کشورما دارند.


  اخبار اقتصادی  -  خبر  انلاین 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------