کشوری که به بازار شماره یک پورشه تبدیل شد/شرکت های خودروسازی لوکس در تلاش برای حفظ بازار چین



اخبار,اخباراقتصادی, پورشه

چین به بازار شماره یک خودروهای برند پورشه تبدیل شده است زیرا از سال 2010 میزان فروش پورشه در چین سه برابر شده و سال گذشته به حدود 47 هزار دستگاه رسید.

میلیونرهای چینی همواره با خرید خودروهای بزرگ و گران قیمت همانند مدل کاین اس یو وی پورشه موقعیت مالی خود را به رخ دیگران کشیده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین میل شدید میلیونرهای چینی برای نشان دادن ثروتشان دلیل اصلی کنار زده شدن آمریکا به عنوان بزرگترین بازار خودروهای لوکس در سال 2015 بوده است.

اما در پی مبارزه دولت چین با فساد و هزینه های بیش از اندازه، رشد فروش خودروهای لوکس در این کشور روندی کند به خود گرفته است و خریداران چینی به خرید خودروهای لوکس با قیمت ارزان تر روی آورده اند. موسسه سنفورد سی برنشتین گزارش داد این موضوع به معنای از دست دادن بازاری بزرگ برای شرکت هایی از قبیل پورشه، بی ام دبلیو و آئودی است که 50 درصد از سودشان از فروش در بازار چین نشأت می گیرد.

لوتز مشکه رئیس بخش مالی شرکت خودروسازی پورشه در ماه مه در آتلانتا اعلام کرد شرکت های سازنده خودروهای لوکس همانند پورشه در سال های اخیر شاهد رشدی فزاینده در میزان فروش خود در چین بوده اند اما این روند بدین شکل ادامه نخواهد داشت و ما باید خود را با این شرایط وفق دهیم.

میزان فروش پورشه در چین از سال 2010 سه برابر شد و سال گذشته به حدود 47 هزر دستگاه رسید. مدل ماکان پورشه 558 هزار یوآن - 90 هزار و 38 دلار - قیمت دارد که 42 درصد ارزان تر از مدل کاین است که قیمت آن 972 هزار یوآن است. امسال 60 هزار دستگاه پورشه در چین به فروش رفته است اما پیش بینی می شود این رقم در سال 2016 با کاهش رو به رو شود. در آمریکا نیز 53 هزار دستگاه پورشه در آمریکا به فروش رسیده است. طی 15 سال چین از یک بازار بی اهمیت به بازار شماره یک پورشه در جهان تبدیل شده است.

در نمودار زیر میزان فروش پورشه در چین، آمریکا  و دیگر کشورهای جهان نشان داده شده است.

اخبار,اخباراقتصادی, پورشه


از آنجایی که خریداران چینی در برابر قیمت خودروها از خود حساسیت نشان می دهند ، شرکت پورشه مدل ماکان را با موتور چهار سیلندر ارائه کرده است که نخستین مدل از این دست از دهه 1990 محسوب می شود. کاهش حجم موتور سبب خواهد شد مالیات آن در چین تا 30 درصد کاهش یابد. سو هوی نماینده انجمن دلالان خودرو در چین می گوید دوره ای که در آن خریداران چینی مدل های بسیار گران قیمت را خریداری می کردند ، در حال به سر آمدن است.

این موضوع درباره دیگر برندهای لوکس نیز صدق می کند. شرکت بی ام دبلیو در سال 2012 مدل ایکس وان را وارد بازار چین کرد و شرکت مرسدسبنز نیز قرار است امسال مدل جی ال ای را روانه بازار کند. روپرتاستادلر مدیر اجرایی شرکت آئودی در ماه مه اعلام کرد چین در حال تبدیل شدن به بازاری در حال رشد است و رقابت در این بازار افزایش خواهد یافت زیرا تلاش دولت پکن برای مبارزه با فساد سبب شده است تقاضا برای خودروهای لوکس کاهش یابد.

اما چین همچنان بازار سودآور برای شرکت های خودروسازی لوکس محسوب می شود. قیمت پایه مدل کاین پورشه در چین حدود 156 هزار و 800 دلار یعنی دو برابر آمریکاست . هر چند که بخش زیادی از این مبلغ به مالیات و عوارض گمرکی اختصاص می یابد اما با این حال سود زیادی در چین عاید  شرکت های خودروسازی لوکس می شود.

شرکت های سازنده خودروهای لوکس همچنین می توانند برای حفظ روند رو به رشد فروش خود بر روی طبقه ثروتمند چینی حساب کنند.  موسسه مشاوره ای کپگمینی پیش بینی کرده است شمار چینی هایی که در سال 2016  بیش از یک میلیون دلار حساب مالی دارند دو برابر شمار افرادی خواهد بود که در آمریکای شمالی زندگی می کنند. تعداد مشتری های پورشه در چین 35 نفر در ازای 53 نفر در آمریکاست اما وقتی پای خودروهای لوکس ارزان تر به میان می آید اوضاع فرق می کند.

 اخبار ا قتصادی  -  خبر  آنلاین 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------