آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

حداقل مزد روزانه ۵۰ هزار تومان شد



اخبار,اخباراقتصادی ,مزد روزانه

بدترين نوع اشتغال در بازار فعلي کار در اختيار کارگران روزمزد و فصلي است که حتي از وضعيت کاري فرداي خود نيز اطلاعي ندارند.مقامات کارگري حداقل مزد روزانه امسال آنها را ۴۰ تا ۵۰ هزارتومان برآورد مي‌کنند.

 در حال حاضر بخشي از نيروي کار کشور به صورت روزمزد در بخش‌هاي مختلف فعاليت مي کنند. مشخصه اين گروه ميليوني از نيروي کار کشور اين است که هيچگونه قراردادي ندارند، بيمه نمي شوند، عيدي و پاداش به آنها تعق نمي گيرد، اضافه کاري هم ندارند و مشخص نيست فردا صبح آيا به سر کار خواهند رفت و يا خير؟

اين نوع کار کردن، بدترين مدل از اشتغال را به نمايش مي گذارد. افرادي که نه امنيت شغلي دارند و نه تحت پوشش هيچ يک از قانون هاي حمايتي بازار کار قرار مي گيرند، آنها هميشه محکوم مي شوند و هيات هاي حل اختلاف شکايات آنها را نمي پذيرد چون ارتباط کاري آنها با کارفرمايان به صورت قراردادي نيست.

با اين وجود، مقامات کارگري برآورد مي کنند چند ميليون نيروي کار کشور هر روز با شرايط توصيف شده فعاليت مي کنند و معيشت آنها در خطر دائمي قرار دارد. کارگران روزمزد مجبورند در خيابان ها و نقاطي از شهر منتظر بمانند تا شايد کارفرمايي بخواهد به آنها پيشنهاد کار بدهد.

روزمزدي‌ها چند روز ماه کار دارند؟
معمولا چه در ايران و چه کشورهايي که بخشي از نيروي کار آنها اينگونه در بازار کار فعاليت مي کنند امکان اشتغال در تمامي روزهاي کاري ماه را نمي يابند و در بسياري از موارد ممکن است يک هفته تا ۱۰ روز در هر ماه مشغول به کار شوند. اين نوع کسب درآمد با وجود نبود حمايت هاي ديگر مانند حقوق ثابت، قائدتا تامين کننده معيشت نيروي کار و خانواده وي نخواهد بود و از اين جهت نيز کارگران روزمزد دچار مشکلات جدي معيشتي هستند.

کارگران روزمزد و فصلي در ايران از ضعيف ترين شاغلان بازار کار به لحاظ درآمدي و حمايت هاي قانوني محسوب مي شوند. آنها معمولا در ۶ ماه گرم سال از فعاليت بهتري برخوردارند و در ۶ ماه سرد سال معمولا کمتر موفق به اشتغال مي شوند و تعداد روزهاي بيکاري اين گروه از کارگران در فصول سرد سال نسبت به ماه هاي گرم، بيشتر است.

فتح الله بيات در گفتگو با مهر با بيان اينکه در نيمه اول سال، مشاغلي همچون کشاورزي، دامداري و دامپروري و فعاليت هاي ساختماني از رونق بيشتري برخوردار است گفت: در نتيجه اشتغال بيشتري نيز در اين بخش ها البته به صورت فصلي و روزمزدي ايجاد مي شود.

رئيس اتحاديه کارگران فصلي و قراردادي کشور اظهارداشت: به صورت کلي نمي توان گفت که شاغلان در بخش هاي روزمزدي در کشاورزي، ساختمان، دامپروري و غيره چه حقوقي را دريافت مي کنند، ولي چون اين نيروها فصلي بوده و داراي قرارداد ثابت نيستند که از بابت آن بتوانند دريافتي هاي ديگري داشته باشند، حقوق روزانه افراد روزمزدي بايد دستکم دو برابر حداقل مزد تصويب شده در شوراي عالي کار براي هر سال باشد.

۶ ماه کار؛ ۶ ماه بيکار
بيات ادامه داد: بسياري از کارگران فصلي و روزمزدي در طول ۱۲ ماه سال تنها ۳ تا ۶ ماه را مي توانند کار کنند و مابقي روزها بيکار و در انتظار به سر مي برند. از اينرو، امکان تامين معيشت و زندگي کارگران شاغل در بخش هاي روزمزدي دشوار است.

اين مقام مسئول کارگري کشور درباره احتمال دريافت حقوق بالاتر از مصوبات شوراي عالي کار براي کارگران روزمزدي افزود: قطعا در بخش هاي ساختمان و کشاورزي اين اتفاق مي افتد و کارگران فصلي چون از حداقل هايي که يک کارگر قراردادي برخوردار است، محروم هستند؛ بايد دريافتي هاي بالاتري داشته باشند.

وي تاکيد کرد: اگر قرار است در سال جاري هر کارگر قرارداد موقت روزانه دستکم ۲۴ هزارتومان دريافتي داشته باشد، يک کارگر شاغل در بخش فصلي و روزمزد بايد حداقل ۴۰ تا ۵۰ هزارتومان دريافتي داشته باشد.

بيات يکي از مسائل کارگران روزمزد و فصلي را نامشخص بودن وضعيت کاري حتي براي يکروز آينده برشمرد و تصريح کرد: متاسفانه وجود اين شرايط باعث مي شود تا آنها نتوانند برنامه ريزي روشني براي معيشت خود داشته باشند.

رئيس اتحاديه کارگران فصلي و قراردادي کشور گفت: به تازگي برخي سازماندهي ها و کمک هاي بيمه اي براي کارگران ساختماني صورت گرفته؛ از اينرو امکان شناسايي و برقراري چترهاي حمايتي براي شاغلان روزمزدي و فصلي کشور وجود دارد.

اين مقام مسئول کارگري کشور با تاکيد بر اينکه هم اکنون برآورد مي شود تا ۳ ميليون نفر کارگر در بخش ساختماني فعاليت داشته باشند، تاکيد کرد: به صورت کلي، دولت مي تواند براي حمايت از اقشار ضعيف کارگري مانند روزمزدي ها و فصلي ها؛ حمايت هاي موثري از جمله اختصاص سبد امنيت غذايي در نظر بگيرد که لازمه آن تشکيل بانک اطلاعاتي است.

 اخبار   اقتصادی -  مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------