کوچ دلالان از دلار به یورو



ثبات و آرامش برقرار شده در بازار دلار در یک هفته گذشته، موجب تغییر رفتار بازیگران غیررسمی بازار ارز شد. در دو روز گذشته معامله‌گران غیررسمی از بازار دلار به سوی ارز واحد اروپایی کوچ کردند تا دامنه نوسانات یورو در بازار داخلی افزایش یابد. بهای نهایی شاخص بازار ارز در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه بدون نوسان روی قیمت 3320 تومان ماند؛ اما در همین بازه زمانی یورو با 75 تومان رشد به قیمت 3765 تومان رسید.

تقویت ارزش یورو در برابر دلار در بازارهای جهانی عاملی بود که روند رشد یورو را آغاز کرد؛ ولی آنچه این روند را تشدید کرد، تلاش معامله‌گران برای بهره بردن از هیجان یورو در بازار داخلی بود. این در حالی است که اکثر معامله‌گران غیررسمی با توجه به ضعف ارز اروپایی انتظار افزایش بلندمدت قیمت این ارز را ندارند. آنها تنها در روزهای آرامش دلار در پی هیجانی کردن بازار یورو و کسب سود از آن هستند. به گفته فعالان بازار، از آنجا که حضور بازیگران بازارساز رسمی در مدیریت نوسانات دلار در سال 94 بسیار موثر بوده، برخی از بازیگران غیررسمی چشم به ارزهای دیگر دوخته‌اند. در چنین شرایطی، نهاد سیاست‌گذار ارزی باید با اتخاذ تصمیم‌های مناسب، بازارسازی رسمی را به‌نوعی در دست بگیرد که باعث انتقال نوسان‌های پیشین دلار به یورو نشود.

 افزایش دامنه نوسان بهای یورو در دو روز گذشته همزمان با ثبات ارزش دلار در خردادماه موجب شده است که دلالان بازار ارز برای کسب سود به سوی ارز اروپایی کوچ کنند. روز چهارشنبه شاخص بازار ارز برای سومین روز متوالی نوسانی را تجربه نکرد و روی قیمت 3320 تومان ایستاد. اما در روز سکون دلار، بهای یورو پس از افزایش 45 تومانی روز سه‌شنبه، 20 تومان رشد دیگر را تجربه کرد و به قیمت 3765 تومان رسید.

تقویت ارزش یورو در برابر دلار در بازارهای جهانی عاملی است که تحرکات معامله‌گران در رابطه با یورو را تشدید کرده است. از روز دوشنبه تا ساعت 3 بعدازظهر روز گذشته، نرخ برابری یورو در برابر دلار در بازارهای جهانی 8/ 1 درصد بالا رفت. یورو در بازار داخلی با کمک مهاجرت ارزی دلالان در حدود 2 درصد رشد کرد. این روند در حالی رخ داده که یورو با توجه به ضعف ارز واحد اروپایی کششی برای رشد ندارد. با این همه، به‌رغم نبود کشش افزایشی پول اروپایی، نهاد سیاست‌گذار ارزی باید با اتخاذ تصمیم‌های مناسب، بازارسازی رسمی را به‌نوعی در دست بگیرد که باعث انتقال نوسان‌های پیشین دلار به یورو نشود.

در این میان به گفته فعالان، نبود تقاضای قابل توجه برای دلار و موکول شدن اکثر معاملات معامله‌گران بزرگ بازار به آشکار شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای، نوسان‌های دلار را کاهش داده تا در چنین فضای کم‌رونقی دلالان بازار ارز تحت‌تاثیر بالا رفتن دامنه نوسانات یورو تلاش کنند از تغییرات قیمتی این ارز برای کسب سود استفاده کنند، این در حالی است که چنان که اشاره شد این دلالان انتظار زیادی برای افزایش بلندمدت این ارز ندارند.

75 تومان افزایش در 3 روز
از دوشنبه هفته جاری قیمت یورو در مسیر افزایشی قرار گرفت تا بهای این ارز ظرف 3 روز 75 تومان(معادل 2 درصد) بالا برود. یورو که روز یکشنبه بدون تغییر نسبت به روز شنبه روی نرخ 3690 تومان قرار گرفته بود، روز دوشنبه با 10‌تومان افزایش به 3700 تومان و روز سه‌شنبه با 45 تومان رشد به 3745 تومان رسید. این مسیر افزایشی در روز گذشته ادامه یافت و افزایش 20‌تومانی این ارز در روز چهارشنبه منجر به ثبت رقم 3765 تومان شد، عددی که بالاترین نرخ این ارز در خردادماه بود. افزایش دامنه هیجان ارز اروپایی در حالی صورت می‌گیرد که از اواخر اردیبهشت‌ماه قیمت یورو به زیر 3700 تومان ریزش کرده بود و پس از آن نیز این ارز عمدتا زیر کانال 3700 تومان معامله شد.

 

هیجان یورو در بازار داخلی با تقویت ارزش یورو در بازارهای جهانی آغاز شد. با آغاز هفته جدید بازارهای جهانی در روز دوشنبه نرخ برابری یورو در برابر دلار بالا رفت و تا ساعت 3 بعدازظهر روز گذشته ارزش این ارز در برابر دلار 8/ 1 درصد تقویت شده بود. روز چهارشنبه قیمت یورو در بازار داخلی نیز به میزان زیادی با تغییرات یورو در بازارهای جهانی هماهنگ بود، یورو که معاملات خود را در بازار غیررسمی با رقم 3738 تومان آغاز کرده بود، تا ساعت 3 بعدازظهر تا قیمت 3755 تومان بالا رفت. نوسان 17 تومانی یورو در یک روز کاری تمایل معامله‌گران غیررسمی برای خرید و فروش این ارز اروپایی را بالا برد. در مقاطعی از روز که ارزش یورو در بازار داخلی نسبت به بازار جهانی کمتر بود، معامله‌گران اقدام به نگهداری ارز و عدم فروش آن کردند تا قیمت در ادامه نزدیک و متناسب با بازار جهانی شود. نکته جالب دیگر روز چهارشنبه اختلاف نرخ حواله یورو با نرخ نقدی این ارز بود.

درجا زدن سه روزه دلار
در پنجمین روز هفته قیمت دلار برای سومین روز متوالی نوسانی نداشت و روی نرخ 3320 تومان قرار گرفت. روز چهارشنبه بهای دلار در بازار غیررسمی با نرخ 3317 تومان معاملات خود را آغاز کرد که کمی بیشتر از قیمت‌های دلالان در روز سه‌شنبه بود.

 

با این وجود مراکز رسمی فروش تا ساعت 12 به این شروع افزایشی توجهی نکردند و نرخ خود را مانند روز پیشین روی نرخ3320 تومان نگه داشتند. در این ساعت صرافی‌ها قیمت‌ خود را 5 تومان بالا بردند تا دلار روی قیمت 3325 تومان قرار بگیرد، با این حال با شروع فروش جزئی بازیگران بازارساز رسمی قیمت بار دیگر تا 3320 تومان پایین آمد تا دلار برای سومین روز متوالی تغییری را نسبت به روز پیشین تجربه نکند. روز چهارشنبه دامنه نوسانات دلار میان معامله‌گران پاساژ افشار محدود بود. دلار که با قیمت 3317 تومان معاملات خود را آغاز کرده بود تا ساعت یک بعدازظهر تنها 2 تومان نوسان قیمت را تجربه کرد.

 

به گفته فعالان حجم معاملات بازار نیز در این بازه زمانی بسیار کمتر از روزهای پیشین بود. به اعتقاد برخی از افراد مطلع در بازار ارز، آرامش و ثبات دلار در خرداد‌ماه موجب شده که تعداد معامله‌گران آتی و حجم خرید و فروش آنان بیش از پیش کاهش یابد. شاخص بازار ارز در سومین ماه بهار تنها دو نوسان بالای 10 تومان را تجربه کرده است که هر دوی این نوسانات نیز رو به سوی قیمت‌های پایین‌تر داشته‌اند؛ به گفته فعالان، ثبات دلار موجب شده که شماری از معامله‌گران ارز برای کسب سود چشم به ارزهایی مانند یورو بدوزند. در هفته جاری قیمت یورو که مدت زیادی در کانال 3600 تومان قرار داشت، به کانال 3700 تومان وارد شد تا هیجان را در سمت دیگر پاساژ افشار(مکان معاملات ارزهای متفرقه) بالا ببرد.


افت شکاف به زیر 13 درصد
روز چهارشنبه نرخ رسمی دلار دومین افزایش خود در هفته جاری را به ثبت رساند و با 42 ریال افزایش به قیمت 2901 تومان و یک ریال رسید تا نرخ این ارز 51 تومان از نرخ محاسباتی دلار در بودجه 94 فاصله بگیرد. افزایش نرخ دلار مبادله‌ای و عدم نوسان شاخص بازار ارز موجب شده که شکاف نرخ رسمی و بازار بیش از پیش کاهش یابد و در روز چهارشنبه به 419 تومان معادل 6/ 12 درصد برسد.

از سوی دیگر روز گذشته بانک مرکزی اعلام کرد پایگاه اینترنتی www.sanarate.ir در راستای ساماندهی بازار ارز، اجرای مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها و ایجاد سیستم مستقل اعلام نرخ ارز آزاد در کشور ایجاد شده است.

به گزارش روابط‌ عمومی بانک ‌مرکزی، بر اساس بند «ج» ماده «11» و بند «الف» ماده «42» قانون پولی و بانکی کشور مصوب روز 18 تیر ماه سال 1351 و همچنین ماده «96» قانون برنامه پنجم توسعه «مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها» در تاریخ 29/ 10/ 1393 ابلاغ شد.

صمد کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی، با بیان اینکه اقدامات لازم برای اجرای بندهای مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها، به‌خصوص محاسبه میانگین موزون نرخ خرید و فروش توسط این بانک انجام شده است، افزود: میانگین موزون نرخ خرید و فروش اسعار مختلف پس از درج در پایگاه اینترنتی www.sanarate.ir، برای اطلاع و بهره‌برداری تمام اشخاص حقیقی و حقوقی، خانوارها و صاحبان کسب و کار، بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور، صرافی‌های مجاز و فعالان اقتصادی در تاریخ 11/ 03/ 1394 توسط این بانک اعلام عمومی شد.

وی درخصوص نرخ‌های اعلامی مندرج در پایگاه اینترنتی مزبور گفت: ميانگين‌ وزني نرخ‌هاي خريد و فروش ارز بر مبناي معاملات ثبت‌ ‌شده در سامانه سنا توسط صرافي‌هاي مجاز کل کشور (شبکه صرافی‌های مجاز) محاسبه شده و مربوط به معاملات نقدی دلار آمریکا، یورو و درهم امارات است.

کریمی افزود: معاملات نقدی معاملاتی هستند که خریدار و فروشنده به محض انجام معامله ارز و ریال را مبادله کرده که البته شامل حواله‌های ارزی نیز است. وی ادامه داد: اطلاعات معاملات توسط صرافی‌های مجاز در سامانه سنا ثبت و راسا توسط صرافی‌ها به سامانه فوق ارسال شده، متعاقبا میانگین موزون نرخ خرید و فروش نقدی برای هر ساعت و کل روز محاسبه و در پایگاه اینترنتی فوق درج می‌شود. مدیر اداره صادرات با بیان اینکه معاملات عمده به صورت همزمان در سامانه سنا ثبت می‌شود، اظهار کرد: ثبت معاملات جزئی در سامانه سنا می‌تواند در پایان روز کاری توسط صرافی‌های مجاز انجام شود.

وی همچنین افزود: میانگین وزنی معاملات انجام‌شده در سامانه سنا بیانگر نرخ کف بازار و نرخ معاملات تک‌تک صرافی‌ها نیست.

دومین افزایش سکه
روز چهارشنبه قیمت سکه تحت‌تاثیر رشد اونس جهانی دومین افزایش متوالی را تجربه کرد و از کف کانال 920 هزار تومانی فاصله گرفت. در پنجمین روز هفته بهای هر سکه با 5 هزار تومان رشد به 925‌هزار تومان رسید، افزایشی که به گفته فروشندگان بیش از هر عاملی به رشد اونس در بازارهای جهانی و ورود به محدوده 1180 دلار مربوط بود. اونس طلا در هفته جاری با رشد از کف قیمتی 5/ 2 ماهه روبه‌رو بوده است.
 

اخبار,اخباراقتصادی  ,نرخ ارز


 اخبار,اخباراقتصادی  ,نرخ ارز

 اخبار,اخباراقتصادی  ,نرخ ارز


 اخباراقتصادی  -  دنیای  اقتصاد 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------