طراح ایرانی و خلق جدیدترین محصول بی‌ام و



اخبار,اخباراقتصادی ,بی ام و

در میان طراحان ایرانی شاغل در صنایع خودرو سازی جهان دو تن بیشتر از همه مشهور هستند. اولی نادر فقیه زاده برای بی ام و و دومی هرمیداس اتابکی برای خودروسازان فرانسوی. در آخرین هنر نمایی نادر فقیه زاده یکی از طراحان ارشد بی ام و، بخش اصلی طراحی بی ام و سری 7 جدید را بر عهده داشته است.

از اعضای اصلی تیم طراحی بی ام و سری هفت می توان به نادر فقیه زاده،کریم حبیب و آدریان ون هایدونگ سر طراح ارشد بی ام و، اشاره کرد. مدل جدید سری هفت بی ام وکه به تازگی رونمایی شده، نشان از هوشمند شدن خودروهای آینده دارد. این خودرو می تواند بدون راننده پارک کند. دنده دهی راننده را با توجه به نقشه های ماهواره‌ها اصلاح کند. راننده می‌تواند به آن به صورت کلامی دستور دهد. نور دهی خودرو هوشمند شده و استفاده از موتور های هیبریدی هم در آن پر رنگ شده است.

طراحی بی ام و سری 7 جدید بی شباهت به بی ام و سری 5 نیست. اما با تغییراتی این نسل از بی ام و که بزرگترین خودرو بی ام و هم هست بسیار جذاب بنظر می رسد. نسبت به نسل قبلی، چراغ های جدید، جلو پنجره بزرگتر و جزییات بیشتر در سپر خودرو این خودرو را بیش از مدل قبلی سری 7 متفاوت کرده است.پیش از این نادر فقیه زاده نقش اصلی در خلق بی ام و سری 6 نیز داشته است. پس از سری 6، نادرفقیه زاده در چند سال اخیر بیشتر بر روی طراحی بدنه سری هفت جدید کار کرده است. خودرویی که پرچمدار خودروهای بی ام و است.او در سال 2001 توسط کریس بنگل سر طراح افسانه ای بی ام و، وارد بخش طراحی شرکت بی ام و می شود.

فقیه زاده یکی از معدود طراحانی است که در شرکت بی ام و همزمان به طراحی داخلی و خارجی دو خودرو مختلف پرداخته است. سیاست شرکت بی ام و اجازه نمی دهد طراحان همزمان به طراحی داخل و خارج خودرو بپردازند. اما طرح های نادر باعث شد بی ام و در این خصوص سخت گیری نکند. قبل از اینکه نادر فقیه زاده، مسوول طراحی بدنه بی ام و سری هفت جدید شود. او طراحی بدنه سری6 و طراحی داخلی نسل 7 بی ام و را همزمان بر عهده داشت. او درباره طراحی بی ام و سری 6 می گوید؛ می خواستم یک هویت و روح خاص به این خودرو بدهم برای همین از حرکت موج آب الهام گرفتم.

نادر فقیه‌ زاده چگونه وارد بی ‌ام و، شد؟
اما چه شد که نادر فقیه‌ زاده به آلمان رفت. نادر در سال 1355 در تهران بدنیا آمد. او در سال 1986 به خاطر شغل پدرشان که در کنسولگری ایران در فرانکفورت و هامبورگ کار می کرد به اتفاق خانواده به آلمان رفتند و دوران مدرسه را در آنجا گذراندند.  نادر به طراحی علاقه ی زیادی داشت و از این رو با انتخاب رشته « طراحی وسایل نقلیه » در دانشگاه فورزهایم آلمان اولین قدم ها را برداشت و با اینکه این دانشگاه 4 نفر را در هر ترم می پذیرفت ولی او با موفقیت قبول شد و در 1996 با مدرک فوق لیسانس طراحی خودرو فارق التحصیل شد.

نادر فقیه زاده در مصاحبه ای گفته است که همیشه از کودکی وقتی ماشین های مختلف را می دیدم یک احساس فانتزی خاصی داشتم. مثلا یک بنز اس 280 همیشه در کوچه ما پارک بود که برای من یک روح یا حس خاصی داشت. برایم جالب بود که چطور یک خودرو اینقدر شخصیت و روح دارد. آن زمان نمی دانستم که قبل از تولید یک اتومبیل، یک طراح این طرح را با عشق کشیده و این روح را در آن دمیده است. اما چه شد که نادر فقیه زاده وارد بی ام و، شد خودش تعریف می کند. در دانشگاهی که در آن تحصیل می کردم در آخر هرترم نمایشگاه کارهای طراحی خودمان را داشتیم. در این مراسم معمولا مهمان های مهمی می آمدند. این مهمان ها طراحان و مسوولان شرکت های خودروسازی مشهور دنیا بودند که اکثرشان از شرکت های خودروسازی آلمان از قبیل بنز، بی ام و، پورشه و ... آنجا بودند.

آن ها می آمدند که رابطه بین دانشجویان و صنعت ایجاد شود. به این وسیله بود که در ترم 4، پورشه و بی ام و برایم امکاناتی برای بورسیه دادند و چون من به بی ام و احساس خوبی پیدا کرده بودم انتخابم بی ام و شد. اما او درباره صنعت خودرو ایران چگونه فکر می کند. نادر فقیه زاده معتقد است که آنچه صنعت خودرو ایران به آن نیاز دارد ارتباط درست بین صنعت و دانشگاه است چرا که در ایران استعداد های زیادی بین جوانان برای طراحی خودرو وجود دارد.

اخبار ا قتصادی  -   اقتصاد نیوز
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------